سرمایه گذاری عربستان بر تولید خودرهای برقی

عربستان با هدف تنوع بخشی به اقتصاد خود و جذب صنایع غیر نفتی تلاش می کند و در این زمینه برنامه های ویژه ای را برای ایجاد صنعت خودرهای برقی تدارک دیده است.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «الجزیره» قطر در گزارش خود درباره تلاش عربستان برای ورود به دنیای صنعت خودروهای برقی نوشت، عربستان با هدف تنوع بخشی به اقتصاد خود برای جذب صنایع غیر نفتی از جمله صنایع خودرهای برقی تلاش می کند. این کشور تلاش می کند در چارچوب برنامه اقتصادی خود تا سال ۲۰۳۰ میلادی به مرکز تولید خودروهای برقی در منطقه خاورمیانه تبدیل شود.

در این زمینه «خالد الفالح» وزیر سرمایه گذاری عربستان اعلام کرد عربستان برای تولید سالانه ۵۰۰ هزار خودرو برقی تا سال ۲۰۳۰ تلاش می کند. تلاش ها برای تنوع بخشی به اقتصاد به شدت ادامه دارد و سرمایه گذاری های مستقیم حدود ۳ درصد از تولید ناخالص ملی عربستان را تشکیل می دهد و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ به ۵.۷ درصد برسد.

به گزارش الجزیره، عربستان به طور رسمی با راه اندازی برند سیر (Ceer) به طور رسمی وارد دنیای صنعت خودروهای برقی شده است. این برند در نوامبر سال ۲۰۲۲ از سوی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان راه‌اندازی شد.

سرمایه گذاری عربستان بر تولید خودرهای برقی

شرکت سیر حاصل سرمایه‌گذاری مشترک بین صندوق ثروت ملی عربستان «PIF» و شرکت فاکسکان « Foxconn» تایوان است. سیر افزون بر سهم خود در دستیابی به اهداف عربستان در کاهش انتشار کربن و حفظ محیط زیست اقدام به طراحی، ساخت و فروش خودروهای برقی و همچنین سیستم‌های فنی با ویژگی خودروهای خودران خواهد کرد. قرار است خودروهای این شرکت در سال ۲۰۲۵ برای فروش عرضه شوند.

پیش بینی می شود برند سیر تا سال ۲۰۳۴ میلادی بیش از ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه خارجی و بیش از ۳۰ فرصت کاری برای عربستانی ها فراهم کند و به طور مستقیم ۸ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی این کشور کمک کند.

«سلیمان عساف» کارشناس و مشاور اقتصادی عربستانی در تحلیل تلاش های این کشور برای تولید خودروهای برقی به الجزیره گفت عربستان به عنوان دومین تولید کننده و نخستین صادر کننده نفت در جهان برای ورود به عرصه صنایع خودروهای برقی تلاش می کند. هدف ریاض همسو شدن با رویکردهای جهانی برای تولید این نوع خودروها، حفظ محیط زیست و کاهش هزینه های مادی و تامین انرژی است. عربستان اهمیت این صنایع را درک کرده و به میزان بالایی در شرکت خودرهای برقی لوسید « Lucid» سرمایه گذاری کرده است.

سرمایه گذاری عربستان بر تولید خودرهای برقی

وی افزود این کشور چندین شرکت بین المللی را برای تولید خودروهای برقی جذب کرده و با آنها قراردادهایی امضا کرد تا کارخانه هایی را در عربستان تاسیس کنند و این کشور در صنعت خودرهای برقی در همه عرصه مونثاژ، ساخت قطعه و ... پیشرو باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی عربستان پیش بینی کرد ریاض بیش از (۸۰ میلیارد ریال) معادل حدود ۲۱ میلیارد دلار در بخش خودرو سازی سرمایه گذاری کند تا سهم مهمی از خودروهای برقی جهان را جذب کند. پیش بینی می شود این کشور تا سال ۲۰۵۰ سهم مهمی را در بازار خودروها به کنترل خود در آورد.

پایان/

۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 24128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =