عربستان سامانه هوایی می‌سازد!

عربستان سعودی ساخت تأسیسات تولید سامانه‌ های پدافند هوایی تاد را در اطراف شهر جده در دستور کار قرار داده است.

به گزارش تحریریه، رسانه های سعودی از احداث تأسیسات ساخت سامانه‌های پدافند هوایی تاد در اطراف شهر جده در غرب عربستان خبر دادند. در این تأسیسات قرار است رادار AN/TPY-2 ، سکوی پرتاب و کانتینرهای موشک که جزو بخش‌های اصلی سامانه تاد محسوب می‌شود با همکاری شرکت لاکهید مارتین به عنوان سازنده این سامانه‌ها، تولید شود.

سعودی در مارس سال ۲۰۲۲ در حاشیه اولین نمایشگاه دفاعی بین‌المللی در ریاض اعلام کرد که با شرکت «لاکهید مارتین» برای ساخت قطعات سامانه ضد موشکی «تاد» در خاک خود قرارداد بسته و هدف از این طرح را کمک به ارتقای سطح آمادگی نظامی و امنیتی سامانه‌های پدافند هوایی در عربستان اعلام کرد. افزون بر این سعودی از امضای ۲۲ توافق مشارکت صنعتی با تعدادی از شرکت‌های داخلی و بین‌المللی متخصص در صنایع نظامی و دفاعی خبر داده است.

ارزش کلی مشارکت در ساخت بالغ بر هشت میلیارد ریال سعودی (۲.۱ میلیارد دلار) است و شامل چند حوزه از جمله بومی‌سازی مستقیم سامانه‌های نظامی، ایجاد قابلیت‌های کیفی در عرصه‌های صنعتی موردنظر مانند ساخت خطوط تولید و انتقال، بومی‌سازی فناوری‌ها و خدمات به اضافه آموزش کادر ملی و آماده‌سازی و توانمندسازی آن‌ها برای فعالیت در زمینه صنایع نظامی و دفاعی است.

توافق ریاض و شرکت آمریکایی برای ساخت قطعات سامانه «تاد» در عربستان

پیش تر «ولید ابو خالد» رئیس اجرایی شرکت صنایع نظامی عربستان سعودی گفته بود: تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵۰ درصد صنایع نظامی بومی خواهد شد.

رئیس اجرایی شرکت صنایع نظامی عربستان همچنین گفت که این شرکت با شرکت‌های داخلی برای طراحی پهپاد ۱۰۰ درصد بومی که توسط نیروهای مسلح این کشور تولید و استفاده شود، همکاری کرده است.

سعودی‌ها پیشتر اعلام کرده بودند که کار احداث شرکت بزرگ صنایع نظامی که در چشم‌انداز تحول ۲۰۳۰ این کشور در نظر گرفته شده بود و تحولی بنیادین در صنایع دفاعی و نظامی عربستان ایجاد خواهد کرد را آغاز کرده‌اند.

صندوق سرمایه گذاری‌های دولتی عربستان اعلام کرده بود که این شرکت قرار است تا پایان برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ به یکی از ۲۵ شرکت برتر جهان در زمینه صنایع نظامی تبدیل شود و عربستان را به جایگاهی جهانی در تولید قطعات و تجهیزات نظامی تبدیل کند.

گفتنی است وزارت خارجه آمریکا در اکتبر ۲۰۱۷، فروش سامانه‌های THAAD و پشتیبانی، تجهیزات و خدمات مرتبط با آن را به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به سعودی تصویب کرد و سعودی نیز در پایان سال ۲۰۱۸ موافقت کرد تا ۴۴ سیستم عامل سکوی پرتاپ موشک‌های تاد، راکت‌ها و دیگر تجهیزات را از آمریکا خریداری کند.

بر اساس چشم انداز ارائه شده از سوی بن سلمان، سعودی تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵۰ درصد صنایع نظامی خود را بومی خواهد کرد.

پایان/

۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 24155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
      0 0
      تا سال 2030 دیگه نه آل سعودی هست نه بن سلمان تاریخ نشون داده امریکا به داداش خودش هم رحم نمی کنه اگه امریکا میخواست به بن سلمان رحم کنه به پهلوی معدوم رحم میکرد این قانون بازیه