بازی بن سلمان با سلبریتی ها

دربار سعودی با هزینه های فراواندر تلاش است تا با جذب سلبیریتی ها چند هدف سیاسی و اقتصادی به ویژه در حوزه گردشگری و چشم انداز2030 را برآورده سازد.

به گزارش تحریریه، پس از آنکه باشگاه سلطنتی النصر ریاض در با پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار «کریستیانو رونالدو» یکی از بهترین بازیکنان فوتبال جهان را به خدمت گرفت اکنون به نظر می‌رسد که دیگر باشگاه‌های سعودی خود را جذب بازیکنانی در این سطح آماده می کنند.

بر اساس مقررات لیگ سعودی هر تیم عربستانی می‌تواند در ترکیب خود از ۸ بازیکن خارجی استفاده کند و این دست آن‌ها را برای جذب بازیکنان بزرگ باز می‌کند.

«انمار الحائلی» رئیس باشگاه الاتحاد سعودی در واکنش به جذب رونالدو گفته، به شما بگویم که باشگاه ما به جذب ستاره‌های مثل مسی، دی ماریا و محمد صلاح فکر می‌کند و به کم‌تر از این بازیکنان راضی نخواهد شد!

بازی بن سلمان با سلبریتی ها

ما اکنون ۷ بازیکن خارجی داریم و برای فصل بعد می‌توانیم از ۸ بازیکن به صورت هم‌زمان استفاده کنیم. شاهد حضور کریستیانو رونالدو در النصر بودیم و این بازیکن توانسته است که تاثیری مثبت در تیم داشته باشد. با آمدن رونالدو دیگر مشکلی برای آوردن بازیکنان بزرگ به لیگ عربستان نداریم و باید این روند ادامه داشته باشد.

باشگاه الهلال به عنوان سرشناس‌ترین و پرافتخارترین تیم عربستانی هم به جذب لیونل مسی ابراز علاقه نشان داد و در تلاش است تا این بازیکن بزرگ را جذب کند.

بن سلمان با جذب این سلبیریتی ها دو هدف سیاسی و اقتصادی را همزمان دنبال می کند. از نظر سیاسی با توجه به دنبال کنندگان میلیونی این بازیکنان تلاش می کند تصویری تعدیل شده و روایتی جدید و متفاوت از سعودی که مردم میشناسند را به دنیا عرضه می کند. چرا که رونالدو به تنهایی در پلتفرم اینستاگرام حدود ۵۲۸ میلیون فالوور، در توییتر حدود ۱۰۷ میلیون دنبال کننده و در فیس بوک ۱۵۹ میلیون دنبال کننده دارد.

سعودی هرچند به صراحت به این موضوع اشاره نکرده، اما سران جدید این کشور در پنج سال گذشته و به خصوص پس از کاهش محدودیت های کرونایی بر روی گردشگری "غیر مذهبی" سرمایه گذاری هنگفتی کرده اند و از این رو برای تقویت صنعت گردشگری بر روی سلبریتی‌های خارجی حساب ویژه ای باز کرده اند.

سعودی بر اساس برنامه ریزی انجام شده در چشم انداز ۲۰۳۰ قصد دارد تعداد کل بازدید گنندگان از این کشور را به ۱۰۰ میلیون گردشگر در سال رسانده و یک میلیون شغل جدید از بخش گردشگری در سال ۲۰۳۰ ایجاد کند.

بخش گردشگری عربستان ۵.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی پادشاهی را در سال ۲۰۲۲ تشکیل داد و اکنون به دنبال افزایش سهم این بخش به ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی عربستان تا سال ۲۰۳۰ است.

‘He sold himself to the devil’ – Messi, 2030, and a very uncomfortable deal with Saudi Arabia

چندین سال پیش سعودی اصلاح برخی از قوانین محلی را برای جذب گردشگری تفریحی و فرهنگی، گردشگری ماجراجویی و نمایشگاه ها به عنوان بخشی از طرحی برای تنوع بخشیدن به منابع درآمد این پادشاهی به دور از نفت آغاز کرد.

امروزه عربستان با میانگین تولید روزانه ۱۱ میلیون بشکه در شرایط عادی دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام در جهان پس از آمریکا و بزرگترین صادرکننده نفت خام در جهان با متوسط نرخ روزانه ۷.۵ میلیون بشکه است و درآمدهای نفت خام هنوز نزدیک به ۸۰ درصد از کل درآمد این کشور را تشکیل می دهد.

سعودی از طریق جذب این سلبریتی ها قصد دارد این پیام را مخابره کند که خانواده‌های غربی می تواند آزادانه در این پادشاهی اقامت کند.

سرمایه گذاری ورزشی از طریق خرید باشگاه ها در اروپا و آمریکای جنوبی به یکی از برجسته ترین ارکان کانال های سرمایه گذاری خلیج فارس به ویژه سعودی، قطر و امارات تبدیل شده است.

به نظر می رسد که پادشاهی برای تبدیل شدن به یک مرکز منطقه ای گردشگری، در میان تلاش های موازی برای تبدیل شدن به یک مرکز جهانی تجارت و مالی، از طریق مجموعه ای از تسهیلات و مشوق ها برای سرمایه گذاری های خارجی، به شدت وارد فضای رقابت با همسایه خود امارات شده است.

منبع: مطالعات خلیج فارس

پایان/

۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 24154

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =