خروج سرمایه صنعتی از قاره اروپا با تداوم بحران انرژی

یک کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: سرمایه همواره به جایی می رود که سوددهی بیشتری داشته باشد. در حال حاضر که صنایع اروپا با مشکل مواجه شده اند، بازارهایی مانند آمریکا سوددهی بیشتری دارند و به همین دلیل سرمایه ها به سمت این کشور روانه می شوند.

به گزارش تحریریه، قطع صادرات گاز روسیه به اروپا، کشورهای این قاره را با مشکلات شدیدی در حوزه ی صنایع و مصرف خانگی مواجه کرده است. کشورهای اروپایی به طور جدی در حال اجرا کردن سیاست‌های سختگیرانه برای مقابله با این چالش هستند. به طور مثال، فرانسه برای برون رفت از این شرایط به خاموش کردن روشنایی معابر عمومی مبادرت کرده است. در پی این خاموشی‌های فراگیر و بی سابقه، یورونیوز انگلیسی از عبارت «کاهش مصرف اجباری» در ساعت‌های پیک مصرف انرژی استفاده کرده است. در حالی که یورونیوز فارسی برای عادی جلوه دادن وضعیت در فرانسه، از همین طرح با عنوان «طرح هوشیاری انرژی» یاد می‌کند! این در حالی است که بهینه‌سازی مصرف ادارات دولتی در کشور ما مورد تمسخر قرار می گیرد اما حاضر شدن در محل کار به شکل پتوپیچ و با چندین لباس، بیانگر زمستان سخت اروپا نیست!

فرانسوی‌ها علاوه بر تجربه معابر خاموش، در کنار اتریشی‌ها و آلمانی‌ها به خرید هیزم برای گرم کردن منازل خود روی آورده‌اند. در راستای اجرای این تدابیر، دولت فرانسه به 2/6 میلیون خانوار کوپن خرید هیزم اختصاص داده است. اما برخی در تلاش‌اند همین خرید و فروش هیزم را هم موضوعی کاملاً عادی معرفی کنند. واقعیت این است که اروپایی ها زمستان سختی را پشت سر می گذرانند و احتمالاً زمستان آینده از امسال هم سخت تر خواهد بود. زیرا اروپا مجدداً باید مخازنش را پر کند. نظرات فرشید سیم بر را به عنوان یک کارشناس اقتصادی در این خصوص در ادامه می خوانید.

سیم بر با اشاره به این موضوع که اروپا بر اثر یک اشتباه استراتژیک به لحاظ انرژی به روسیه وابسته شد، تصریح کرد: وابستگی شدید اروپا به گاز روسیه از سال 1962 یا 1963 اتفاق افتاد. بعد از بروز انقلاب در ایران، اروپایی ها روابط نفت و گاز خود را با کشور ما قطع کردند و در همان زمان ریگان که رئیس جمهور آمریکا بود در مورد این موضوع به اروپایی ها هشدار داد. او خطاب به دولتمردان اروپایی به صراحت گفت که اقتصادتان را به دیگران شدیداً وابسته نکنید. اروپایی ها به این نصیحت ریگان توجهی نکردند. نتیجه ی این موضوع را در جنگ روسیه و اوکراین و بعد از قطع صادرات گاز روسیه به این قاره مشاهده کردیم. قطع صادرات گاز روسیه به اروپا برای کشورهای اروپایی مشکلات عدیده ای به وجود آورده است. زندگی مردم در این کشورها به سختی می گذرد و صنایع برای تولید با مشکلات جدی مواجه هستند. اروپایی ها تلاش کرده اند برای حل موضوع راه حلی پیدا کنند. برخی پیشنهاد می کنند که از ازبکستان خط لوله ای از طریق دریای خزر به سمت اروپا کشیده شود. شرکت های آمریکایی نیز به سرمایه گذاری در افغانستان مبادرت کرده اند تا نفت و گاز استحصال کنند. اما اروپایی ها در این راه مشکلاتی دارند و احتمالاً نمی توانند جایگزین مناسبی برای گاز روسیه بیابند. برخی کشورها تلاش دارند از شرایط فعلی به نفع خودشان بهره برداری کنند. یکی از این کشورها ترکیه است که مترصد فرصتی برای دستیابی به سودهای کلان است.

وی در ادامه گفت: اروپایی ها به استفاده از انرژی های نو رو آورده اند و استفاده از برخی منابع مانند زغال سنگ را هم افزایش داده اند. اما آن ها برای حل مشکلاتشان با چالش های جدی مواجه هستند. اگر نتوانند به منابع پایدار انرژی دست پیدا کنند و با کشورهایی مانند ایران که دارنده ی منابع عظیم هستند به توافق برسند، حل مشکلاتشان در حوزه ی انرژی سخت خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دچار مشکل شدن صنایع اروپا از جمله صنایعی مانند تولید شیشه، خودرو، کاغذ، سرامیک، چدن، فولاد، کود و آمونیاک بستری برای صدور سرمایه ها به آمریکا به وجود می آورد یا خیر تصریح کرد: جریان صدور سرمایه ها همواره از جایی به جای دیگر وجود داشته است. سرمایه همواره به جایی می رود که سوددهی بیشتری داشته باشد. در حال حاضر که صنایع اروپا با مشکل مواجه شده اند، بازارهایی مانند آمریکا سوددهی بیشتری دارند و به همین دلیل سرمایه ها به سمت این کشور روانه می شوند. به این ترتیب، صنایع اروپا بیش از پیش ضرر می بینند و آمریکا منتفع می شود. شرایط فعلی اروپا برای کشورهای دارای منابع مانند ایران نیز فرصت های صادراتی به وجود آورده است. مهم این است که بتوانیم از این فرصت ها به نفع خودمان بهره برداری کنیم. آنچه از آن با عنوان بحران انرژی در ایران یاد می کنند، در واقع مشکلی است که بر اثر سوءمصرف و عدم مدیریت منابع به وجود آمده است. با اعمال سیاست های صحیح و اراده ی قوی برای حل این مشکلات، مسائل قابل حل و فصل هستند. مشکل لاینحلی به لحاظ انرژی در کشور وجود ندارد و تنها اراده ای برای سامان دادن به مصرف انرژی در کشورمان مورد نیاز است.

منبع: برنا

پایان/

۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 24313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =