۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
پوتین و مفهوم جدید کنترل تسلیحات

سخنرانی اخیر رئیس جمهوری روسیه نشان داد که مفهوم سنتی کنترل تسلیحات در جهان به پایان راه خود رسیده است.

«ولادیمیر پوتین» در سخنرانی سالانه خود اعلام کرد تحریم ها و فشارهای همه جانبه غرب علیه روسیه به نتیجه دلخواه آنها نرسیده و اقتصاد روسیه با اتکا به شرایط موجود، ظرفیت های داخلی و شرکای نزدیک به روند توسعه خود ادامه خواهد داد.

پوتین هفته گذشته اعلام کرد روسیه عضویت خود را در پیمان تسلیحات راهبردی و تهاجمی متوقف خواهد کرد. او تاکید کرد روسیه از این قرارداد خارج نمی شود و تنها اجرای آن را متوقف می کند.

نکته مهم این است که قرارداد یاد شده تنها پیمان باقی مانده جهان در زمینه کنترل تسلیحات و تنها مانع رقابت تسلیحاتی میان آمریکا و روسیه است. پیام هفته گذشته پوتین برای بسیاری از تحلیلگران زنگ هشدار پایان دوران کنترل تسلیحات در جهان بوده و نگرانی های زیادی را در پی داشته است.

پوتین آمریکا را در عدم پایبندی به تعهدات در چارچوب این پیمان متهم می داند چراکه بدون توجه به مفاد آن آمریکا تسلیحات سنگین و ممنوعه را به راحتی وارد منطقه اروپا و بویژه اوکراین کرده است.

اساسا هر پیمانی که به نحوی با مولفه های امنیتی مرتبط باشد، آمریکا آن را تا زمان مورد نیاز خود رعایت می کند و در اولین فرصت ممکن آن را نقض می کند و فروپاشی آن پیمان را به گردن طرف مقابل می اندازد. از جمله برجام که آمریکا خود اولین طرف نقض کننده و تنها عضو خارج شده است اما همزمان این آمریکا است که ایران را به عدم رعایت مفاد برجام متهم می کند.

پوتین و مفهوم جدید کنترل تسلیحات

حال مساله کنترل تسلیحات و رقابت تسلیحاتی یکی از مهمترین موضوعاتی است که مربوط به صلح و امنیت بین المللی می باشد. حال آمریکا که خلاف تعهدات خود سامانه های موشکی و تسلیحات سنگین را به نزدیکی مرزهای روسیه کشانده است روسیه را مقصر نقض پیمان یاد شده می داند.

روسیه اما اهل مماشات و چشم بستن بر روی منافع ذاتی خود نیست و پوتین این موضع سخت روسیه را از بزرگترین تریبون سیاسی روسیه اعلام کرد. پوتین اعلام کرد از پیمان خارج نمی شود و عملا فرصت مذاکره را باز گذاشته است.

باید دید که در ماه های آینده پس از تغییرات ناشی از این اقدام روسیه، آیا آمریکا برای مذاکره در این خصوص اقدامی خواهد کرد یا نه. اگر آمریکا این پیمان را نادیده بگیرد، می توان گفت عبارت کنترل تسلیحات مفهوم خود را در روابط بین الملل از دست خواهد داد و با دنیای نا امن تری مواجه خواهیم بود.

پایان/

۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 24421

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =