ادعاهای شاخدار وزارت صمت درباره واردات خودرو ادامه دارد!

ادعاهای شاخدار وزارت صمت در دولت سیزدهم درباره واردات خودرو ادامه دارد! و بیش از گذشته ایران را به انگشت نمای جهانیان تبدیل کرده است.

به گزارش تحریریه، وزارت صمت که با سیاست های حیرت آور خودرویی دولت سیدابراهیم رئیسی بازار ایران را به انگشت نمای جهانیان تبدیل کرده است، در ادعایی جدید گفت که قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی برخلاف گذشته به صورت انحصاری نیست و ادعایی شگفت آور به ادعاهای 18 ماهه خود افزود.

مرکز روابط عمومی این وزارتخانه در پاسخ به گزارشی با عنوان «عملکرد ۲ درصدی در واردات خودرو» در روزنامه «جام جم» و همچنین انتشار مطلبی با عنوان «تخت گاز عرضه خودروی داخلی و خارجی با ابهام در قیمت!» در روزنامه «خراسان»، در جهت تنویر افکار عمومی به ذکر چند نکته پرداخت و ادعایی را مطرح کرد و گفت:

  1. برخلاف آنچه در این گزارش ذکر شده است، موضوع کشف قیمت خودرو در بورس موضوعیت ندارد و اساسا خودروهای وارداتی قرار نیست در بورس عرضه شوند که حال کشف قیمت آنها در بورس انجام شود.
  2. برخلاف اطلاعات مندرج در این گزارش، قیمت‌گذاری خودروها بلافاصه پس از قرعه کشی و همزمان با عرضه انجام خواهد شد و دستورالعمل قیمت‌گذاری نیز به صورت CFR به علاوه هزینه های متداول نقل و انتقال خودرو در داخل کشور مانند مالیات و پلاک گذاری خواهد بود.
  3. ثبت سفارش ۸۵ هزار خودرو انجام شده است و به علت مشکلات حمل و نقل کالا و خودرو که در همه کشورها دارای محدودیت است (حمل دریایی و کشتی های حامل خودرو)، خودروهای وارداتی به‌تدریج وارد خواهند شد.
  4. وزارت صمت همه تلاش خود را به‌منظور واردات خودروهای باکیفیت و عرضه آنها با حداقل قیمت انجام داده است و برخلاف سنوات گذشته که قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی به دلخواه واردکننده و به صورت انحصاری صورت می گرفت، این‌بار چگونگی قیمت‌گذاری کاملا به نفع خریدار تغییر کرده است.
  5. مقتضی است آن رسانه از ایجاد هیاهو و تشویش اذهان عمومی قبل از اجرایی شدن طرح خودداری کند. به‌طور طبیعی این نخستین عرضه خودروی وارداتی بعد از چند سال وقفه به شمار می رود و بر این اساس از این رسانه انتظار می رود در جهت بهبود و رفع اشکالات پس از اجرای طرح قدم بردارد.

یعنی از نظر وزارت صمت:

  1. همینکه سیاست من درآوردی عرضه خودروهای وارداتی در بورس کنار گذشته شده و روش بدتری به نام قرعه کشی جایگزین شده است، باید تشکر کرد و خدا را شاکر بود.
  2. روش قرعه کشی به تنهایی برای بی حیثیت کردن مملکتی که باید پیچ تاریخی را طی کند کفایت می کند، اما در اینجا یک نوآوری است و باید آنرا ستود.
  3. از ابتدای سال 1401 طبق قانون بودجه مجلس باید واردات خودرو انجام می شده است و بعد از 12 ماه این کار ساده از توان وزارتخانه عاجز و ناتوان صمت خارج بوده و این خیلی هم طبیعی است و نباید انتقاد کرد. درحالیکه انجام واردکنندگان خودرو در بهمن ماه گفت که می تواند در 2 ماه 40 هزار دستگاه خودرو وارد کند که وزارت صمت خود را به نشنیدن زد!
  4. در گذشته که همه اشخاص حقیقی و حقوقی قادر به واردات خودرو بودند انحصار وجود داشته است، اما هم اکنون که وزارت صمت به محل تایید صلاحیت! واردات هم تبدیل شده فضا رقابتی است و نیازی به استدلال هم ندارد!
  5. اگر رسانه ها از سیاست های خودرویی وزارت صمت که ملت را جان به لب کرده و قیمت هایی سوپرفضایی ایجاد کرده است، انتقاد کنند تشویش اذهان عمومی کرده اند و باید با آن برخورد شود!

با ملاحظه سیاست ها و برنامه های عجیب و مرموزانه وزارت صمت بهتر است انتقاد و بررسی کارشناسی به کنار گذاشته شده و مردم فقط به تماشای کنش های اقتصادی دولت سیزدهم بنشینند که با شعار "دولت مردم" بر سر کار آمد و به اتخاذ سیاست هایی مشغول است که سفره مردم را جارو کرده و کمتر نشانی از بهبود سفره مردم و حتی دغدغه سفره مردم در آنها می توان مشاهده کرد.

پایان/

۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 24430

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =