وعده جالب و جدید دولت برای بازار خودرو، با همکاری روس ها می ترکونیم!

وعده جالب و جدید منوچهر منطقی معاون حمل و نقل دولت سیزدهم برای بازار خودرو، و تاکید بر تولید مشترک با روسیه نشان داد که دولت در حال حرکت در مسیر خود است.

به گزارش تحریریه، در دولت سیزدهم که اوضاع بسیار بد دولت حسن روحانی در بازار و صنعت خودروسازی به وضعیت اسفناک و بی سابقه ای مانند دهه 1360 تبدیل شده است، شاهد انبوهی از وعده ها توسط مدیران اقتصادی دولت هستیم که بدون اینکه تکلیف وعده قبلی را روشن کنند به وعده بعدی کوچ می کنند و خود را نیازمند پاسخ دهی نمی دانند.

در تازه ترین مصداق از وعده های بی پایان وزارت صمت، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:

  1. عرضه ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سامانه یکپارچه، تقاضای سفته‌بازی را به‌شدت کاهش خواهد داد و تقاضاها به‌تدریج واقعی خواهد شد.
  2. در سال جاری نسبت به ۱۴۰۰، شاهد افزایش ۳۰ درصدی عرضه خودرو بودیم و یک میلیون و ۲۶۰ هزار دستگاه خودرو عرضه شد. با احتساب خودروهای تکمیل شده کف پارکینگ خودروسازان، جمع عرضه در سال جاری به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه رسید.
  3. در حال حرکت به سمت تقاضای واقعی خودرو هستیم و در سال ۱۴۰۳ به عرضه و تقاضای واقعی خواهیم رسید.
  4. با توجه به وضعیت فعلی خودرو و تقاضای بیشتر آن در مقایسه با عرضه، از نظر شورای رقابت خودرو دارایی بازار انحصاری است و به همین منظور در مقوله قیمت گذاری آن ورود می‌کند. شورای رقابت در این زمینه مبنای کار را سازمان حمایت قرار می‌دهد و قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت را (که آن هم بر مبنای صورت‌های مالی شرکت‌ها است) دریافت و مصوب می‌کند. بر این اساس اگر افزایش در قیمت خودروها داشته باشیم بر مبنای صورت‌های مالی شرکت های تولیدکننده است و شورای رقابت این قیمت‌ها را صحت سنجی می‌کند.
  5. با توجه به اینکه از سال ۹۹ قیمت کارخانه‌ای خودروها تغییری نداشته و با توجه به تورم موجود به احتمال زیاد بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت خودرو را شاهد خواهیم بود. در این راستا محاسبات در انتهای فروردین ماه انجام خواهد شد و در نهایت قیمت‌های جدید اعلام می‌شود.
  6. با ورود مجلس به موضوع، عرضه خودرو در بورس منتفی شد، همچنین مقرر شد شورای رقابت با اصلاح قیمت‌ها در این زمینه ورود داشته باشد.
  7. عرضه تندر ۹۰ پیشرفته از فروردین‌ماه با همکاری روس‌ها انجام می شود. در زمینه تولید مشترک مقرر شد محصولی همچون ال ۹۰ که در هر دو کشور تولید می شد و هر دوی ایران و روسیه به خودکفایی ۵۰ درصدی در آن رسیده بودند، احیا شود. قوای محرکه این خودرو در اختیار هیچ یک از دو طرف ایران و روسیه نبود که مقرر شد موتور ای سی ۵ یا همان تی یو ۵ پلاس در آن استفاده شود. این خودرو در ایران در شرکت پارس خودرو و همچنین در روسیه تولید خواهد شد و عملاً پایان فروردین ماه رونمایی از این محصول را خواهیم داشت.
  8. در نمایشگاه اتومبیلتی ۲۰۲۲ مسکو و حضور خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی، ۷۰۰ میلیون یورو تفاهم نامه بین دو طرف ایرانی و روسی منعقد شد که تا امروز ۵۰ میلیون یورو آن به قرارداد تبدیل شده است و دلیل اصلی کندی کار نیز بروکراسی و سیستم اداری روسیه است که مسائل را زمان بر می کند!
  9. در توافق با روس‌ها مقرر شد علاوه بر صادرات خودرو کامل به این کشور، خط تولید تارا در روسیه راه‌اندازی شود.
  10. سال آینده واردات بخشی از نیاز بازار را تأمین خواهد کرد که مطابق برنامه ریزی تا ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد.
  11. با توجه به برنامه‌ریزی برای تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو و واردات ۲۰۰ هزار دستگاهی، در مجموع ۱.۸ میلیون دستگاه عرضه خواهیم داشت و سیستم نوبت دهی را برای عرضه انتخاب کردیم و اگر ظرفیت های مربوط به سال ۱۴۰۲ پر شد، تقاضاها به سال ۱۴۰۳ انتقال خواهد یافت.

این وعده های 11 محوری سرانجامی نخواهد داشت و خبری از واردات رقابتی و کاهش قیمت ها نیست و با ادامه وضع موجود و عدم تغییر در سیاستگذاری های کلان در دولت سیزدهم که با محور مخبر، فاطمی امین و منوچهر منطقی به دست آمده است، قیمت ال 90 ادعایی می تواند تا پایان سال 1402 به 2 میلیارد تومان برسد.

پایان/

۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 24720

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =