دو غیرخودروساز ایرانی به یک باره خودرو برقی می سازند!

خبرهای رسیده نشان می دهد که دو شرکت غیرخودروساز ایرانی به یک باره قصد دارند تا خودرو برقی بسازند!

به گزارش تحریریه، خبرهای رسیده نشان می دهد که دو شرکت غیرخودروساز یعنی گروه مپنا و شرکت کرمان موتور به یک باره خودرو برقی می سازند! و قصد دارند تا ره صد ساله را یک شبه طی کنند که از عجایب صنعت خودروسازی ایران به شمار می رود و از هم اکنون می توان حدس زد که قرار است چه چیزی تولید شود و سطح رضایتمندی از آن در چه درجه ای قرار داشته باشد.

عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا از تولید مشترک خودروی برقی مپنا با شرکت کرمان موتور خبر داد؛ و گفت: مپنا در نظر دارد با همکاری کرمان موتور بیش از ۳۵ هزار خودروی برقی تولید کند. هزینه انرژی مصرفی برای خودرو برقی یک دهم خودروی بنزینی است.

کرمان موتور به مونتاژ مدل های مختلف جک که خودروساز ضعیفی در چین است مشغول شده و توان قطعه سازی خاص و قابل اعتنایی ندارد و گروه مپنا هم که اساسا در زمینه تجهیزات برقی فعالیت می کند و فاقد تجربه خودروسازی است. اینکه چگونه این دو شرکت که هیچ یک خودروساز نیستند سر از بازار تولید خودروهای برقی درآورده اند را باید از مدیران ارشد وزارت صمت پرسید که در یک سال و نیم اخیر بازار خودرو ایران را به یک آشفته بازار تمام عیار تبدیل کرده اند.

نکته مهم این است که تولید 35 هزار دستگاه خودرو برقی بی تردید غیراقتصادی است و نقطه سر به سر را رد نمی کند، و هزینه طراحی بخش های مختلف با این عدد پوشش داده نمی شود، مگر اینکه با قیمت گزافی عرضه شود که این حالت دور از انتظار نیست.

احتمالا تصور علی آبادی از خودرو برقی، صرفا موتور برقی و باطری است و چیزی از تعلیق، پلتفورم(بن سازه)، هزینه های طراحی قطعات و ... نمی داند. به همین دلیل به یک باره شرکت مپنا را راهی تولید خودروهای برقی با شرکتی بی تجربه مانند کرمان موتور کرده است.

در صنعت خودروسازی ایران در دولت سیزدهم، شاهد خاصی سازی ویژه ای هستیم که باعث شده است تا تمام توان طراحی و مهندسی کشور در یک منظومه شرکت داری روشن و دقیق ترکیب نشود و در نتیجه شرکت ها به پراکنده کاری مشغول شده اند که هزینه این پراکنده کاری و حضور دهها شرکت در بازار، با قیمت های بالا پوشش داده می شود که از جیب مصرف کننده ایرانی پرداخت خواهد شد و با قیمت های نجومی، اقتصادی می شود.

پایان/

۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 24479

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =