انفجار جمعیت در نوار غزه

کارشناس اقتصادی فلسطینی معتقد است که در سال ۲۰۳۰ میلادی جمعیت نوار غزه به حدود ۳ میلیون تن خواهد رسید. چنین اتفاقی در غزه که در محاصره قرار دارد سبب انفجار ساختار و بافت اجتماعی آن خواهد شد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «امد للاعلام» فلسطین در بخشی از گزارش خود از قول دکتر «لوی السفا» کارشناس مسائل اقتصادی و روابط بین الملل نوشت، در سال ۲۰۲۳ میلادی جمعیت نوار غزه به حدود ۳ میلیون تن خواهد رسید. افزایش این جمعیت که زیر محاصره هستند سبب انفجار ساختار و بافت جمعیتی این منطقه خواهد شد.

انفجار جمعیت در نوار غزه

وی افزود: افزایش جمعیت نوار غزه و کاهش رشد اقتصادی و نبود آینده نگری در کنار مساحت کم این منطقه و امکانات اندک آن برای تولید و استفاده نشدن از منابع انسانی چالشی برای اقتصاد بومی این منطقه خواهد بود. این چالش ها خلایی را در منابع، ظرفیت ها، فرصت ها به وجود خواهد آورده است و افزایش تقاضا برای خدمات و مواد اساسی در زمینه مواد غذایی، آب و انرژی سبب پایین آمدن سطح معیشت مردم را موجب می شود.

به نوشته تارنمای فوق، برپایه آمارها و گزارش های مربوط به سرشماری ها، میانگین نسبت زاد و ولدها در غزه در هر ماه حدود ۵ تا ۶ هزار کودک است. هر سال حدود ۱۰۰ هزار نفر به جمعیت این کشور افزوده می شود. این موضوع سبب می شود که جمعیت نوار غزه در سال ۲۰۳۰ به حدود ۳ میلیون تن برسد. از این رو، نیاز مبرمی برای توسعه زیر ساخت ها و فرصت های کاری وجود دارد.

انفجار جمعیت در نوار غزه

افزایش تقاضا در زمینه مواد اساسی مورد نیاز روزانه و انرژی و آب و غذا به دلیل افزایش روز افزون جمعیت و نبود سرمایه گذاری در عرصه صنایع، تولید مواد غذایی و دارویی و آموزش و املاک سبب می شود که این منطقه برای تامین نیازها خود به خارج متوسل شود.

این موضوع سبب افزایش هزینه های عمومی و همچنین وابستگی خواهد شد. ادامه اوضاع کنونی در شرایط محاصره نوار غزه و تاخیر در آبادانی این منطقه و سرمایه گذاری نکردن در زمینه تولید بر روی همه عرصه های اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و محیط زیست تاثیر خواهد گذاشت.

پایان/

۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 24612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =