رکوردزنی مازاد تجاری روسیه

باوجود تحریم های غرب، صادرات روسیه نزدیک به ۲۰ درصد افزایش یافته و مازاد تجاری این کشور را به حدنصاب بالایی رسانده است.

به گزارش تحریریه، داده های سرویس گمرک فدرال نشان داد که مازاد تجارت خارجی روسیه در سال گذشته به دلیل افزایش صادرات افزایش یافت.

بر اساس گزارش این نهاد، کل صادرات روسیه در سال ۲۰۲۲ به ۵۹۱.۴ میلیارد دلار رسید که ۱۹.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است. در همین حال، واردات هم نسبت به سال قبل با ۱۱.۷ درصد کاهش به ۲۵۹.۱ میلیارد دلار رسیده است. این شرایط مازاد تجاری روسیه را به رکورد ۳۳۲.۳۸ میلیارد دلار رساند که ۶۷ درصد از ۱۹۹.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ بیشتر شده است.

گردش مالی تجارت خارجی روسیه ۸.۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و به ۸۵۰.۵ میلیارد دلار رسید. محصولات انرژی بخش عمده ای از صادرات خارجی روسیه را تشکیل می دهند که نزدیک به ۶۵ درصد آن و بالغ بر ۳۸۳.۷۳ میلیارد دلار است. این رقم با وجود تحریم‌های غرب بر تامین انرژی روسیه، ۴۲.۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت، زیرا مسکو فعالانه صادرات نفتی خود را به سمت شرکای آسیایی، به ویژه هند و چین هدایت می‌کرد.

صادرات مواد غذایی و مواد خام کشاورزی ۴۱.۳ میلیارد دلار اعلام شد که حدود ۷ درصد از کل صادرات از نظر پولی را تشکیل می دهد. میزان فروش فلزات آهنی، کودهای شیمیایی و همچنین فلزات و سنگ های گرانبها و نیمه قیمتی روسیه هم به ۶۲.۵ میلیارد دلار رسید.

رکوردزنی مازاد تجاری روسیه

تجهیزات صنعتی و دستگاه های مکانیکی به ارزش ۴۷.۳ میلیارد دلار یا ۱۸ درصد از کل واردات از نظر ارزش، بیشترین واردات روسیه را به خود اختصاص دادند.

مسکو همچنین ۳۵.۷ میلیارد دلار محصولات غذایی و مواد خام کشاورزی (۱۳ درصد کل واردات) و ۲۹.۸ میلیارد دلار ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی (۱۱.۵ درصد) وارد کرده است.

کشورهای غربی از سال گذشته ده دور تحریم‌های مرتبط با جنگ اوکراین را علیه روسیه تصویب کرده‌اند و به همین دلیل کشورها دیگر نمی توانند صدها کالا را به روسیه بفروشند یا از آن خرید کنند؛ غرب مجموعه ای از کالاها از لوازم الکترونیکی تا مواد غذایی در لیست سیاه قرار داده است. علاوه بر این محدودیت ها مؤسسات مالی روسیه را نیز هدف قرار داده و انجام معاملات در سطح بین المللی را برای این کشور دشوار کرده است.

با این حال، روسیه فعالانه مسیر صادرات خود را تغییر داده و بازارهای جایگزینی را برای محصولاتی که دیگر نمی‌ تواند از غرب بخرد، تدارک دید؛ این اقدام همراه با سیاست پولی موفق، به این کشور اجازه داد تا در برابر فشار تحریم‌ها مقاومت کند.

سرویس گمرک فدرال روسیه در مارس ۲۰۲۲، اندکی پس از تاثیر اولیه تحریم های غرب، انتشار آمار تجارت را متوقف کرد. با این حال، این آژانس روز دوشنبه اعلام کرد که گزارش های آماری خود را اکنون به صورت ماهانه دوباره از سر می گیرد.

پایان/

۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 24699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =