بانک ها بمب تورم منفجر کردند!

بررسی داده های منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می دهد که بانک ها در یک سال گذشته بمب تورم زا منفجر کرده اند.

به گزارش تحریریه، بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دارایی بانک‌های ایران در یک سال منتهی به دی‌ماه پارسال بیش از ۳۵۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. به زبان ساده یعنی چه؟ یعنی بانک ها بیش از 3.5 تریلیون تومان وام پرداخت کرده اند که کیفیت این وام های پرداخت شده در منظومه اقتصادی سیاسی ایران قابل بررسی است که بانک ها را عنوان نهادهایی فرض می کند که با یک قرارداد حقوقی بدون توجه به منطق بانکداری و واسطه گری مالی اقدام به وام دهی می کنند و ناترازی خود را از منابع بانک مرکزی جبران می کنند و حتی بدون اینکه سمت بدهی آنها منابع کافی داشته باشد، وام دهی کرده و سپس به دنبال سپرده گیری می روند.

طبق گزارش بانک مرکزی، بانک ها اضافه وام های پرداخت شده تا دی ماه سال گذشته به هر ایرانی، سرانه وام افزوده شده، حدود 41 میلیون تومان است. که به روشنی مشخص است که بانک ها به مردم وام خرد پرداخت نمی کنند و اندک تسهیلات تکلیفی هم از طرف بانک های خصوصی نادیده گرفته شده و بانک های دولتی مبالغ اندکی که وزن قابل اعتنایی در سبد وام ها ندارد

دارایی بانک‌های ایران در 1 سال 3500 هزار میلیارد تومان افزایش یافت

طبق گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی، جمع دارایی بانک‌های ایرانی در پایان دی‌ماه سال 1401 به بیش از 13هزار و 760هزار میلیارد تومان رسیده است که بیش از 2 برابر نقدینگی کل کشور است. زیرا نقدینگی کشور در پایان دی‌ماه پارسال 6037 هزار میلیارد تومان اعلام شده بود. دارایی بانک‌های ایران در دی‌ماه سال 1400 بیش از 10هزار و 193هزار میلیارد تومان بوده که طی یک سال 35 درصد معادل 3560 هزار میلیارد تومان یعنی بیش از نصف نقدینگی رشد داشته است.

بانک ها بمب تورم منفجر کردند!

این هرج و مرج بی مانند در نظام بانکی ایران در حالی توسط برخی مسئولین به عنوان متغیر علی تورم نادیده گرفته می شود که اقتصاددانان مستقل آنرا دلیل اصلی تورم بالا و ممتد در اقتصاد ایران می دانند. تورمی که در 5 سال اخیر در ترکیب با نظام چندنرخی ارزی در حال از دست خارج شدن است.

پایان/

۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 24854

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =