نرخ دلار تنها عامل افزایش نرخ تورم نیست/ سهم معاملات دلاری در تعاملات تجاری قابل توجه نیست

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برخی می خواهند این طور وانمود کنند که تنها عامل افزایش نرخ تورم ارز است که باید گفت این مسئله غلط است.

به گزارش تحریریه، مهدی طغیانی نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به راهکارهای مدیریت صحیح عدم اتکای بخش‌های اقتصادی به دلار گفت: یک تلقی وجود دارد که همه تعاملات اقتصادی کشور بر مبنای دلار است، اما واقعیت این نیست.

وی با بیان اینکه ما چه در فروش نفت و چه در فروش محصولات غیر نفتی با ارزهای دیگری غیر از دلار نیز سروکار داریم، بیان کرد: ما محصولات خودمان را به کشورهای دیگر صادر می کنیم و ارز آنها در سامانه های ما عرضه می شوند و شاید بتوانیم بگوییم که سهم معاملات دلاری در تعاملات تجاری ما سهم قابل توجه ای نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با ذکر نکته ای در این بخش ادامه داد: اقتصاد ایران از جهات روانی دهه ها سال میخکوب دلار بوده است. شاید ما از دهه 30 الی 50 میخکوب نرخ دلار بوده ایم و این مسئله رفته رفته در عوامل اقتصادی تاثیر گذاشته است.

وی با اشاره به ایجاد فضای‌های هیجانی و انتظارات تورمی در پی نرخ دلار بیان کرد: بالاخره دلار یک ارز قابل تبدیل در دنیا بوده و هر ارزی روزانه می تواند به دلار تبدیل شود.

طغیانی با بیان اینکه اگرچه دلار تنزل ارزش داشته اما به نسبت ثبات بیشتری را در طول حیاتش تجربه کرده است، بیان کرد: از این رو فضای هیجانی و روانی بازار بیشتر روی دلار سوار می شود و روی تصمیمات فعالان اقتصادی اثر می گذارد به عنوان مثال فردی که می خواهد واردات انجام دهد،معمولا به نرخ دلار و یا نرخ دلار آتی نگاهی می اندازد چراکه ممکن است وارداتش چندین ماه به طول بیانجامد، بنابراین این فرد باید با نرخ آینده روی محصول امروزش برنامه ریزی کند و این مسئله ای است که ما را به دلار وابسته کرده است.

طغیانی با بیان اینکه تعیین نرخ دلار براساس مبانی واقعی اقتصاد ما نیست ،بیان کرد: خطرات در این بخش همواره از سوی انتظاراتی است که در این بازار به وجود می آید و این بدین معناست که نرخ دلار فردا، پس فردا و ماه بعد چند خواهد بود که این موارد روی تورم ما اثر می گذارد و راه حل آن ثبات بخشی به بازار ارز است.

برخی ها بین ثبات بازار ارز و تثبیت نرخ در اشتباه هستند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی با تاکید بر این نکته که بازار ارز ما باید یک بازار با ثباتی شود، بیان کرد: برخی ها بین ثبات بازار ارز و تثبیت نرخ در اشتباه هستند و این یک نکته مهم است.

وی ادامه داد: ما به لحاظ احکام دائمی برنامه های توسعه ای نمی توانیم نرخ تثبیت شده داشته باشیم و قانون چنین اجازه ای را به ما نمی دهد، اما می توانیم نرخ شناور با ثبات داشته باشیم.

طغیانی با بیان اینکه ما نباید نرخ ارز را میخکوب و یا نرخ ارز ترجیحی ایجاد کنیم،بیان کرد: بنابراین ثبات نرخ ارز با تثبیت نرخ آن فرق می کند ؛متاسفانه برخی سعی می کنند آن چیزی که از تثبیت و قیمت واحد دلار می فهمند را به ثبات تعمیم دهند در حالی که اینطور نیست. به واقع ثبات بخشی یعنی اینکه نرخ ارز، نرخی قابل پیش بینی باشد؛ یعنی نرخی با حداقل نوسان و این شدنی است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تثبیت نرخ ارز در شرایطی که ما به دلایل ساختاری، تورم داریم غیر ممکن است، بیان کرد: برخی می خواهند این طور وانمود کنند که تنها عامل افزایش نرخ تورم ارز است که باید گفت این مسئله غلط است و البته این موضوع یکی از عوامل است.

طغیانی با بیان اینکه ما نمی توانیم تجربیات اقتصاد ایران را نادیده بگیریم،گفت: در خیلی از سالها افزایش نرخ ارز ما قابل توجه نبوده است، اما ما تورم داشته ایم چراکه در آن زمان با نرخ رشد نقدینگی و سایر عوامل مواجه بوده ایم. بنابراین ما در شرایطی که اقتصاد کشور دچار مسئله تورم ساختاری است نمی توانیم نرخ ارز تثبیت شده و واحد، در طول زمانی مشخص داشته باشیم در غیر اینصورت این به معنای از بین رفتن قدرت رقابت کالاهای ما در خارج از کشور و ارزان تر شدن واردات خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خانه ملت، تاکید کرد: تثبیت نرخ ارز در شرایط تورمی کشور یعنی اینکه روز به روز کالای وارداتی ارزان تر و کالای صادراتی برای مصرف کننده گران تر شود و این موضوع می تواند صادرات را نابود و به واردات را رونق دهد بنابراین ما باید متناسب با عوامل بنیادین اقتصاد کشور اجازه دهیم نرخ ارز با نوسان کوچکی تغییر کند که این مسئله باید بر مبنای سیاست گذاری درست و با ثبات مدنظر قرار گیرد و این مسئله شدنی است.

پایان/

۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 25126

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =