هرج و مرج در حکمرانی، تضاد منافع و مردم آزاری سیستماتیک در ایستگاه خودرو!

هرج و مرج در حکمرانی، تضاد منافع و مردم آزاری سیستماتیک در ایستگاه خودرو به عینه قابل مشاهده است که معانی تلخی به جامعه منتقل می کند.

به گزارش تحریریه، هرج و مرج در حکمرانی، تضاد منافع و مردم آزاری سیستماتیک و تحقیرآمیز ملی در ایستگاه واردات خودرو به عینه قابل مشاهده است که معانی تلخی و ناامیدکننده ای را به جامعه منتقل می کند.

درحالیکه از سال گذشته مجوز واردات خودرو نو به دولت داده شده است؛ به بیان حقوقی تر و فنی تر اساسا محدودیتی وجود نداشت و دولت نیازمند محوز کسی نبود؛ اما تمام سال 1401 را به امروز و فردا کردن و گذاشتن شروط محال و غیرقابل اجرا مانند انتقال تکنولوژی، سقف 20 هزار یورویی، دارا بودن صدها نمایندگی برای خدمات پس از فروش و بیرون راندن اشخاص حقیقی سر کرد و در نهایت در یک قانون شکنی آشکار اجازه واردات نداد که نتیجه آن فضایی شدن قیمت ها بود.

مجلس یازدهم که یکی از بدترین مجالس پس از انقلاب است و در 3 سال گذشته دستاورد قابل اعتنایی ندارد، اما در آخرین ماههای منتهی به انتخابات مجلس دوازدهم دست به کار شد تا سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت که او را بدترین وزیر صنعت تاریخ انقلاب می دانند استیضاح کند که واکنش عجیب دولت را به دنبال داشت و در کمتر از 48 ساعت مجوز ورود خودروهای کارکرده را صادر کرد. درحالیکه این بند از قانون بودجه سال 1402 در آخرین روزهای اسفند سال گذشته به طور جنجالی و بحث برانگیزی از لایحه حذف شد که تا مدتها کسی مسئولیت آنرا برعهده نمی گرفت.

این کشمکش ها برای نابسامان کردن بازار خودرو که به راحتی تضاد و تناقض های آن قابل مشاهده است را در محورهای متضاد زیر می توان ارزیابی کرد:

  1. اگر دولت رئیسی گمان می کند برای کاهش قیمت ها در بازار خودرو باید خودرو دست دوم را 48 ساعته وارد کند، چرا در سال گذشته با انبوهی از بهانه جویی ها اجازه واردات خودرو نو نداد؟
  2. اگر هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام حق وتو دارد و لایحه بودجه دولت را مخدوش کرده و بند واردات خودرو سواری کارکرده را حذف کرده است، آیا دولت می تواند مصالح عالی نظام را دور زده و وتو مجمع را وتو کند؟
  3. اگر استیضاح فاطمی امین برای دومین بار به جریان نمی افتاد، آیا دولت به فکر واردات خودرو دست دوم می افتاد؟
  4. اگر واردات خودرو دست دوم مانور سیاسی برای نجات فاطمی امین نیست؛ که ظاهرا هست؛ پس چرا خودرو نو مانند گذشته وارد نمی شود؟
  5. آیا قیمت های حیرت آور در بازار خودرو برای دولت به اندازه استیضاح شدن فاطمی امین اهمیت نداشت که اعتنا نمی کرد و حتی درباره آن صحبت هم نداشت؟
  6. چرا دولت به قیمت های عجیب در بازار مسکن، خودرو و ... اهمیت نداده و برای مهار تورم هیچ کاری انجام نمی دهد؟

این موارد نشان می دهد که بازار شگفت انگیز خودرو ایران که قیمت های آن در دنیا با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست، از نظر دولت مشکلی ندارد و حتی اگر تا پایان سال جاری قیمت تمام خودروها به بالای میلیارد تومان صعود کند؛ احتمال آن بسیار بالا است؛ شاهد هیچگونه تحرکی در دولت سیزدهم نخواهیم بود. به نظر می رسد حتی که در صورت حذف فاطمی امین از کابینه، وزیر بعدی نیز بدون اختیارات کافی منصوب شود و شاهد تغییری در سیاست خودرویی دولت نباشیم.

پایان/

۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 25153

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سعید 1 IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      0 0
      برای من عجیبه که آقای رییسی نسبت به وضعیت پیش آمده و عمل نشدن به وعده ها چه در زمینه خودرو و خانه و چه در زمینه گرانی های سرسام آور عجیب و غریب این یک و نیم سال هیچ واکنش و عملکرد درخوری بروز نمی دهند!! آیا ایشان تصور می کنند با هر عملکردی در انتخابات ریاست جمهوری آتی رای تضمین شده و قطعی دارند؟! طی این یک و نیم سال گذشته هیچ نظرسنجی ای در رابطه با میزان محبوبیت ایشان انجام نشده؟ من به شخصه چیزی در این رابطه در نشریات ندیدم.