هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به بحران در اقتصاد جهانی

رئیس کل صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که جهان در خطر شکل‌گیری بلوک‌های اقتصادی رقیب قرار دارد.

به گزارش تحریریه، به نقل از راشاتودی، کریستالینا جورجیوا، رئیس کل صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که جهان در آستانه تکه تکه شدن در حوزه ژئو اقتصادی است که می‌تواند آب سردی روی روند ضعیف بهبود اوضاع اقتصادی کنونی در جهان باشد.

وی طی یک کنفرانس ویدئویی در مجمع اقتصادی بروکسل خواستار همکاری کشورها در سایه شرایط ضعیف اقتصادی در جهان شد.

جورجیوا گفت: پس از ده‌ها سال تقویت یکپارچگی در جهان، شاهد افزایش خطر ایجاد شکاف و شکل‌گیری بلوک‌های اقتصادی رقیب در جهان هستیم و این روندی است که برای همه نامطلوب است، به خصوص برای مردم اروپا.

این مقام بین‌المللی هشدار داد: چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی در شرایط کنونی که شاهد رشد ضعیف اقتصادی در جهان هم در کوتاه‌مدت و هم در میان‌مدت هستیم، تاریک است.

صندوق بین‌المللی پول متوسط رشد اقتصاد جهان طی پنج سال آینده را ۳ درصد پیش‌بینی کرده که کمترین متوسط رشد اقتصادی در میان‌مدت در ۳۰ سال گذشته برای اقتصاد جهانی به‌شمار می‌رود.

جورجیوا می‌گوید: تا زمانی که تورم فزاینده به‌طور کامل تحت کنترل قرار نگیرد، بانک‌های مرکزی کشورها نمی‌توانند از تمرکز سیاست‌های خود روی این موضوع کنار بکشند. از طرفی اجرای سیاست‌های پولی انقباضی از سوی بانک‌های مرکزی کشورها برای کنترل تورم در حال اثرگذاری منفی روی رشد اقتصادی و ایجاد آسیب‌پذیری مالی شده است.

رئیس کل صندوق بین‌المللی پول هشدار داده روند جدایی اقتصادهای بزرگ و شکل‌گیری بلوک‌های اقتصادی رقیب ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی اقتصاد جهانی را در بلندمدت از بین می‌برد.

پایان/

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 25420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =