سودسازی شرکت‌ها عامل ارزندگی بازار سرمایه/ 7 مانعی که اجازه رشد به بورس نمی‌دهد

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند شرکت‌ها از نظر سود نقدی دارای ارزندگی بالایی هستند اما 7 مانعی که اجازه رشد به بورس نمی‌دهد.

به گزارش تحریریه،بازار سرمایه در هفته اول خردادماه روندی صعودی داشت، اما نتوانست سهامداران را متقاعد کند که این روند در هفته‌های آینده نیز تکرار خواهد شد.

با توجه به اینکه شرکت‌ها نقدینگی خوبی دارند و نسبت به بازارهای موازی، بازار سرمایه ارزندگی بسیار بالایی دارد و سیاست‌ها در حال حاضر به گونه‌ای است که نقدینگی به سمت بازار سرمایه هدایت شود، باید منتظر ماند و دید رشد بورس مجددا در چه زمانی رخ خواهد داد.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، بورس روند رشد معقولی را از ابتدای سال طی کرده‌ است، اما زمانی که شاخص از مرز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد گذر کرد، مازاد عرضه‌ها که ناشی از معامله‌گران کوتاه مدت و شناسایی سود سهامداران بزرگ بوده است، مواجه شد و به طور ناگهانی عرضه در بازار سرمایه بالا رفت و این امر منجر به سرخ‌پوشی بازار سرمایه و ریزش شاخص های عملکردی بورس شد.

* رفتارهای هیجانی عامل ریزش های شدید بورس

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: وضعیت بورس در هفته اخیر متعادل شده‌ است، اما هنوز نتوانسته است تکلیف خود را با سهامداران کوتاه مدتی و نوسان گیران مشخص کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در فصل مجامع هستیم و شرکت‌ها از نظر سود نقدی دارای ارزندگی بالایی هستند و گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها، مربوط به سال ۱۴۰۱ در حال انتشار است و در نتیجه شرکت‌ها در وضعیت مطلوبی هستند؛ اما مشکلات و موانعی که از گذشته پیش روی بازار سرمایه بوده‌، همچنان وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان برخی موانع موجود بر سر راه رشد بورس افزود: بحث قیمت‌گذاری دستوری، نوسان زیاد ارز، ارز نیمایی و نرخ بهره بالا، مشکلات مزمن و دائمی بازار سرمایه هستند که از بیرون به این بازار تحمیل می شود و در درون بازار سرمایه نیز با مشکل عمیق نبودن بازار، کوچک بودن بازارگردان‌ها و نوسان گیری حقوقی ها مواجه هستیم.

دانشی تاکید کرد: این فرهنگ‌سازی که افراد حقیقی از طریق صندوق‌ها و با استفاده از مشاوران وارد بازار سرمایه شوند، می‌تواند به ثبات بازار سرمایه منجر شود. سهامداران در بورس بسیار هیجانی و احساسی عمل می‌کنند و صف های فروش حالت سرایت دارند و با یک اصلاح روند ساده ممکن است شاهد افت چشمگیری در بازار سرمایه باشیم.

* رشد 1.1 درصدی شاخص کل بورس

در هفته اخیر، شاخص کل بورس تهران در روز شنبه ریزش 23 هزار و 351 واحدی داشت. اما روز یکشنبه روز شروع روند صعودی بازار بود و این شاخص 4 هزار و 720 واحد صعود کرد. در روز دوشنبه شاخص رشد 15 هزار و 801 واحدی داشت و روز سه‌شنبه 12 هزار و 293 واحد رشد کرد. در آخرین روز معاملاتی هفته روند صعودی شاخص کل برای چهارمین روز تداوم داشت و 15 هزار و 168 واحد افزایش یافت.

سودسازی شرکت‌ها عامل ارزندگی بازار سرمایه/ 7 مانعی که اجازه رشد به بورس نمی‌دهد

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 345 هزار و 967 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 24 هزار و 631 واحد بالاتر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 1.1 درصد شد.

* بازدهی 3.6 درصدی شاخص کل هم‌وزن

در هفته اول خردادماه، شاخص کل هم‌وزن در روز شنبه افت چهار هزار و 114 واحدی داشت و روز یکشنبه تغییر مسیر داد و رشد سه هزار و 83 واحد را تجربه کرد. این شاخص روز دوشنبه 12 هزار و 798 واحد افزایش یافت و در روز سه‌شنبه نیز 14 هزار و 287 واحد رشد کرد و در آخرین روز معاملاتی هفته نیز هزار و 765 واحد بالاتر ایستاد.

سودسازی شرکت‌ها عامل ارزندگی بازار سرمایه/ 7 مانعی که اجازه رشد به بورس نمی‌دهد

شاخص کل هم‌وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 27 هزار و 818 واحد بالاتر ایستاد و بازدهی مثبت 3.64 درصدی را ثبت کرد و در پایان هفته در سطح 892 هزار و 905 واحدی قرار گرفت.

* افت ارزش کل معاملات و معاملات خرد بازار سهام

در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام 59 هزار و 443 میلیارد تومان بود که 5 درصد کمتر از هفته پایانی اردیبهشت ماه بود.

سودسازی شرکت‌ها عامل ارزندگی بازار سرمایه/ 7 مانعی که اجازه رشد به بورس نمی‌دهد

میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 12 هزار و 607 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 14 هزار و 364 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 12 درصدی داشته است.

* ورود و خروج پرنوسان سرمایه حقیقی

در مجموع هفته اخیر شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم. روز شنبه 835 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. اما روز یکشنبه 102 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شد.

سودسازی شرکت‌ها عامل ارزندگی بازار سرمایه/ 7 مانعی که اجازه رشد به بورس نمی‌دهد

در روز دوشنبه نیز هزار و 66 پول حقیقی وارد بازار سهام شد و در روز سه‌شنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار 241 میلیارد تومان بود. روز چهارشنبه 118 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

در مجموع کل هفته 456 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین روزانه ورود پول حقیقی 91 میلیارد تومان بود.

منبع: فارس

پایان/

۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 25719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =