شورای رقابت دست از سر بازار خودرو ایران برنمی دارد!

ورود جدید شورای رقابت برای قیمتگذاری محصولات ایران خودرو نشان می دهد که این نهاد مداخله گر دست از سر بازار خودرو کشور برنمی دارد.

به گزارش تحریریه، ورود جدید شورای رقابت برای قیمتگذاری محصولات ایران خودرو یعنی هایما اس 7 پلاس و هایما اس 5 پلاس نشان می دهد که این نهاد مداخله گر دست از سر بازار خودرو کشور برنمی دارد.

شورای رقابت با انتشار مصوبه ای اعلام کرد با عنایت به بند 3-1 ماده 3 دستورالعمل شماره 543 شورای رقابت مورخ 1401/11/11، قیمت دو خودروی هایما S5 و S7 (محصولات شرکت ایران ‌خودرو) موضوع دو نامه 370/1/401/م مورخ 1402/02/18 و 302483 مورخ 1402/03/04 سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، پس از مقایسه با شاخص رقابت‌پذیری و بررسی در جلسه شورا با اکثریت آراء تصویب گردید.

قیمت پایه بدون احتساب مالیات، هزینه شماره گذاری و ...:

هایما اس7 پلاس: 8،626،289،504 ریال
هایما اس5 پلاس: 8،410،105،229 ریال

البته قیمت نهایی با افزایش حدود 13 درصدی نسبت به قیمت فوق اعلام خواهد شد.

شورای رقابت با هدف حذف سیاست های انحصارزا ایجاد شد تا از بازار خودرو کشور انحصارزدایی کرده و باعث ایجاد فضای رقابتی شود. اما با به رسمیت شناختن انحصار شروع به قیمتگذاری کرده و بانی مشخص و نهادی وضعیت اسفناک کنونی بازار خودرو است.

شورای رقابت در دوران رضا شیوا با قیمتگذاری های غیرمنطقی باعث شد تا تولید به نصف کاهش یابد و شاهد ظهور قیمت های سرسام آوری باشیم که بازار خودرو ایران را به انگشت نمای جهانیان تبدیل کرده است. و حالا در دوران پساشیوا، دولت رئیسی هم همان راه را رفته و به جای حذف قیمتگذاری و آزادسازی واردات خودرو اقدام به بسط حیطه قیمتگذاری کرده است که نشان می دهد 2 سال پایانی دولت رئیسی هم به مانند دو سال نخست با بحران و قیمت های بالا سپری خواهد شد.

پایان/

۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 25769

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خخخ IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      0 0
      دلیل کاهش تولید این خودروسازها قیمت گذاری های شورای رقابت نیست.محاسباتیه ک باعث میشه صاحب سرمایه تشخیص بده پولشو نزول بده بهتره تا تولید خودرو بکنه.ماشینی ک 500 تومنه رو این بی نا بیارن بدن 1566 خوبه؟؟میخوام صدسال تولید نکنن.امنیت درتعدادخودروی موردنیاز مهمه اما خودکفایی در تولید خودرو چندان اهمیت نداره