باید مراقب نزدیکی موساد به طالبان بود

رسانه صهیونیستی فاش کرد که خروج آمریکا از افغانستان فرصت مناسبی را برای همکاری بین موساد و طالبان علیه ایران ایجاد کرده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای Israel Defense مدتی قبل در گزارشی نوشت، همکاری اسرائیل با طالبان می تواند تل آویو را وارد بازی بزرگ علیه ایران کند. در واقع خروج ارتش آمریکا از افغانستان فرصتی را برای موساد ایجاد کرد. طالبان راه‌های قاچاق به ایران و سازمان‌های جنایتکار محلی را می‌شناسند و بر مرزهای ایران نظارت دارند. این بازی بزرگ، قاچاق تریاک را با سلاح های اتمی نظامی گرد هم می آورد.

خروج ارتش ایالات متحده از افغانستان به دولت اسرائیل از طریق موساد فرصت را داده تا پای خود را در این بازی بزرگ بگذارد. اما هدف این نیست که اسرائیل کنترل منطقه آسیای مرکزی را به هم بزند زیرا اسرائیل منابع این کار را ندارد، این فرصتی است برای خواندن کتاب بازی بزرگ. این یک توصیف تاریخی از جنبش های ژئوپلیتیک در آسیای مرکزی است که افغانستان یکی از ارکان این بازی به شمار می رود.

طبق گزارش این روزنامه صهیونیستی، شرایط موجود فرصتی را برای اسرائیل ایجاد کرده است. افغانستان با ایران هم مرز است و از نظر تئوری، می‌تواند به موساد یا ارتش اسرائیل اجازه دهد تا اطلاعات جمع‌آوری کنند، مأموران را عملیاتی کنند و از مخالفان محلی از مناطق مجاور حمایت به عمل آورند. همانطور که در قلمرو کشورهای دیگر از جمله آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و پاکستان نیز چنین اقدامی ممکن است.

باید مراقب نزدیکی موساد به طالبان بود

پیش از خروج کامل آمریکا از افغانستان پیش بینی می شد که طالبان به احتمال زیاد روابط تجاری خود را با ایران حفظ کند. طالبان اما راه های دسترسی غیررسمی را هم می شناسد که اغلب توسط قاچاقچیان کالا به ایران و از ایران استفاده می شود. این راه ها توسط سرویس های اطلاعاتی مانند موساد نیز استفاده می شود.

برپایه این گزارش، شناخت طالبان از ایران و راه‌های دسترسی به آن، تماس‌های آنها، سازمان‌های جنایتکار محلی - همه اینها برای موساد و همچنین برای سازمان سیا ارزش طلایی دارند. از سوی دیگر، طالبان برای مراقبت از منافع خود و افغانستان به سلاح، فناوری های نظامی، راه های پولشویی و دسترسی رسمی به دولت های جهان نیاز دارد.

سوال این است که آیا اسرائیل برای مقابله با ایران وارد بازی بزرگ در افغانستان می شود؟ اسرائیل سال ها است که فعالیت های خود را آسیای مرکزی افزایش داده است، اما مهمترین هدف اسرائیل، ایران است و عطش تقابل با ایران می تواند اسرائیل را وارد مسیر همکاری و ارتباط با طالبان کند.

طبق گزارش اورآسیا پست، اسرائیل برای جذب همکاری طالبان، پیشنهادهای زیادی در حوزه فناوری و تسلیحات دارد که با ارائه تنها بخشی از آنها می تواند وفاداری طالبان را بدست آورد. هرچند طالبان در مرحله کنونی به دنبال جنگ و درگیری با ایران نیست، اما برای افزایش اهرم های مذاکراتی و فشار علیه ایران، ممکن است گزینه همکاری با موساد را کلید بزند.

پایان/

۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =