ایران خودرو: پیش پرداخت را مشمول افزایش قیمت نکردیم/ اخذ وجوه مازاد برای هزینه‌های قانونی است

در حالی که همچنان تعداد زیادی از مشتریان ایران‌خودرو از دریافت وجه مازاد از جهت (مشمول افزایش قیمت شدن مبلغ پیش‌پرداخت ضمن قید سود مشارکت) صحبت می‌کنند، این شرکت تاکید کرد که مشتریان اشتباه متوجه شده‌اند؛ این مبلغ برای هزینه‌های قانونی است و از بابت اعمال افزایش قیمت بر روی مبلغ پیش پرداخت نیست.

به گزارش تحریریه، موضوع اخذ مبلغی مازاد از مشتریان گروه صنعتی ایران‌خودرو چند باری است که تکرار شده و همچنان تعدادی از مشتریان این شرکت در تماس با ایسنا، اعلام می‌کنند که با توجه به اینکه طبق قانون ایران‌خودرو سود مشارکت نمی‌دهد مبلغ پیش پرداخت را هم نبایست مشمول افزایش قیمت کند، اما آنها مبلغی را از مشتریان مطالبه می‌کنند.

به صورت واضح باید گفت که اردیبهشت ماه امسال، در پی ابهامات پیش آمده در نحوه اجرای مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت یازدهم مرداد ماه سال ۱۴۰۰ و با توجه به اینکه در برخی از قراردادها میان مشتریان و شرکت‌های خودروساز، سود مشارکت پیش‌بینی شده بود، شورای رقابت، اصلاحیه این دستورالعمل شورای رقابت را ابلاغ کرد.

بدین ترتیب خودروسازان موظف به پرداخت سود مشارکت نیستند؛ اما پیش‌پرداخت هم نباید شامل افزایش قیمت شود و تنها باقیمانده مبلغ، شامل افزایش قیمت خواهد بود.

ایران‌خودرو وعده کرد که اضافه پرداختی‌ها که بر روی مبلغ پیش پرداخت خودروها اعمال کرده بود، به حساب آن‌ها عودت داده خواهد شد؛ پس از اولین رسیدگی‌های این خبرگزاری نسبت به گلایه مشتریان در این رابطه، ایران‌خودرو به پیگیری موردی اشاره و اعلام کرد که این اشکال احتمالا موردی و سهوی است.

اما از آنجایی که احتمالا همه افراد از قانون اطلاع ندارند یا دسترسی سهل برای اعلام گزارش و پیگیری ندارند، حل کردن موارد موردی حلال مشکلات نیست.

ضمن اینکه تعداد تماس‌ها بیشتر شده و مشتریان اعلام می‌کنند که نوبت تحویل خودروهایمان فرا رسیده، اما شرکت اعلام کرده چون در قرارداد شما، تخصیص پنج درصد سود مشارکت قید شده است، مبلغ پیش‌پرداخت هم مشمول افزایش قیمت است و برای این منظور بایستی مبلغی اضافه‌تر پرداخت کنید.

در پیگیری مجدد ایسنا، از ایران‌خودرو مسوولان این شرکت اعلام کردند که مبالغ اعلامی به مشتریان مربوط به پرداخت‌های قانونی شامل مالیات، عوارض و بیمه سال ۱۴۰۲ است که ارتباطی به ایران‌خودرو نداشته و مبالغ پرداختی در اختیار مراجع ذی‌ربط قرار می‌گیرد. ایران‌خودرو طبق مصوبه شورای رقابت پیش پرداخت را مشمول افزایش قیمت نکرده است. مشتریان به اشتباه تصور کرده‌اند که این مبالغ از بابت اعمال افزایش قیمت بر مبلغ پیش‌پرداختی است.

منبع: ایسنا

پایان/

۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 25789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =