چشم انداز مثبت همگرایی ایران و عربستان برای منطقه

کارشناسان معتقدند از سرگیری روابط ایران و عربستان آغازگر دوره ای جدیدی است که در تحولات سیاسی و امنیتی سراسر منطقه تاثیر گذار خواهد شد. توافق دوکشور ضمن ثبات در خاورمیانه، از فشار تحریم ها علیه ایران خواهد کاست و افق های جدیدی برای سرمایه گذاری و تجارت میان دو کشور می گشاید.

به گزارش تحریریه، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان برای نخستین بار طی۱۷سال گذشته به تهران سفر کرد. وی در جریان دیدار با مقام های ایران تاکید کرد روابط میان دو کشور بر اساس احترام متقابل و مداخله نکردن در امور داخلی یکدیگر بر اساس منشور سازمان ملل صورت می‌پذیرد.

بن فرحان در کنفرانس مشترک با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران بر تلاش برای بازگشایی سفارت ریاض در تهران و رایزنی با مقامات ایرانی درباره اهمیت همکاری‌های امنیتی میان دو کشور برای تضمین منطقه‌ای خالی از سلاح‌های کشتار جمعی تاکید کرد.

«اسراء عبیدات» کارشناس مسائل منطقه در بخشی از گزارش خود در روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» درباره سفر وزیر امور خارجه عربستان به ایران نوشت، به نظر می رسد این دو کشور به یک توافق تاریخی رسیده اند که فصل جدیدی از روابط میان دو کشور را می گشاید. تفاهم این دو کشور از تغییر معادلات در منطقه کم اهمیت تر نیست و حتی بر قدرت های بین المللی اصلی هم تاثیر خواهد گذاشت.

پژوهشگران مسائل سیاسی هم معتقدند توافق ایران و عربستان سبب تحولات اساسی در مناطق نفوذ ایران و عربستان خواهد شد. از سرگیری روابط ایران و عربستان تنها به مفهوم تصحیح روابط دوجانبه نیست، بلکه روابط دو کشور، بیانگر آغاز دوره ای جدیدی است که در تحولات سیاسی و امنیتی سراسر منطقه تاثیر گذار خواهد شد. این توافق آثار اقتصادی مثبتی به دنبال خواهد داشت.

توافق ایران و عربستان که با وساطت چین صورت گرفته است از فشار تحریم ها علیه ایران خواهد کاست. اگر این مهم تحقق یابد افق های جدیدی برای سرمایه گذاری و تجارت میان دو کشور گشوده خواهد شد. شرکت های دو کشور می توانند فرصت های کاری جدیدی به وجود آورند. شرکت های ایران از رسیدن به بازارهای بزرگ عربستان سود خواهند بود. روابط اقتصادی دو کشور سبب تقویت توسعه اقتصادی دو کشور خواهد شد و در ثبات سراسر منطقه نقش آفرین خواهد بود.

در هر صورت، تقویت روابط دوستانه و تجاری ایران با کشورهای منطقه خلیج فارس برای همه این کشورها منافعی را به دنبال خواهد داشت. با از سرگیری روابط ایران و عربستان پیش بینی می شود عربستان به طور روز افزون در ایران سرمایه گذاری کند. ایران هم فرصت های سرمایه گذاری بسیاری در عربستان خواهد داشت.

به نوشته رای الیوم «عبدالخالق عبدالله» استاد علوم سیاسی دانشگاه امارات گفت ایران و عربستان روابط دیپلماسی خود را از سر خواهند گفت و چین به طور بی نظیری در این زمینه نقش آفرین است. موفقیت چین در این زمینه به تحولات بزرگی در اوضاع امنیتی خاورمیانه منجر خواهد شد. این نشان می دهد آمریکا پس از این در امنیت منطقه نقش آفرین نخواهد بود.

وی افزود حضور چین به عنوان یک قدرت سیاسی برجسته، در منطقه آثار راهبردی جهانی به همراه خواهد داشت و این موضوع نه تنها بر روی نقش آمریکا تاثیر خواهد گذاشت، بلکه بر روی گزینه های تاکتیکی آمریکا هم تاثیر خواهد گذاشت و این موضوع سبب می شود آمریکا دیگر نتواند از موضوع ایران هراسی استفاده کند و از عربستان باج خواهی کند.

این روزنامه در بخش پایانی گزارش خود آورد: تکمیل روند آشتی عربستان و ایران نتیجه درخشان اقتصادی و توسعه مشترک را به همراه خواهد داشت. این موضوع نتایج اقتصادی مثبتی را به همراه دارد و سبب ثبات اقتصادی منطقه خواهد شد. بازارهای جهانی هم پس از کاهش تنش های سیاسی میان این دو کشور شاهد آرامش خواهند بود و این موضوع سبب می شود سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری دلگرم باشند و از آن استقبال کنند.

پایان/

۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 26144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =