تاریخ مصرف زلنسکی به پایان رسیده است!

برخی گزارشهای نشان می‌دهد اندیشه و فکر حذف زلنسکی ذهن دستگاه‌های امنیتی غرب را مشغول کرده، اما آن‌ها هنوز در انتخاب جانشینش مردد هستند.

به گزارش تحریریه، نشریه امریکایی پولیتکو گزارشی جالب منتشر کرده که نشان می‌دهد اندیشه و فکر حذف زلنسکی «در اوج» ذهن دستگاه‌های امنیتی غرب را مشغول کرده است، اما آن‌ها هنوز در انتخاب جانشینش که به اندازه خودش حرف گوش‌کن، مطیع و مجری دستورات صادرشده باشد، مردد هستند. آن‌ها همچنین دنبال کسی هستند که مانند زلنسکی «حرّاف» و «زیاده‌خواه» نباشد؛ چرا که زلنسکی غرب را مسوول تداوم جنگ می‌داند و بارها به آن‌ها گفته که با روس‌ها پیمان آتش‌بس امضا کرده بود و حالا که به خواسته آن‌ها جنگ را ادامه داده، باید هر چه لازم است را به اوکراین بفرستند.

پیش‌تر زلنسکی خواسته بود به گزارش‌های رسانه‌ای درباره سوءقصد به جان او اهمیت داده نشود. «کریس ویپل» نویسنده و روزنامه‌نگار امریکایی در کتابی به نقل از مقام‌های اوکراینی نوشته رئیس‌جمهور اوکراین از زمان آغاز درگیری‌ها در روسیه در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲، از ۱۲ تلاش علیه جانش جان به در برده است. وی افزود دو مورد از این سوءقصدها با کمک اطلاعاتی که «ویلیام برنز» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) در جریان سفرش به کی‌یف قبل از آغاز عملیات روسیه در اوکراین در اختیار زلنسکی گذاشت، خنثی شد. (البته برنز در این مورد دروغ می‌گوید و روس‌ها از همان ابتدا قصد کشتن زلنسکی را نداشتند، بلکه می‌خواستند با تصرف کی‌یف او را اسیر کنند.)

دولت زلنسکی با طرح این ادعا که حمله روس‌ها علیه کشورش به‌مثابه اقدام علیه کل اروپاست، تا کنون صدها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی جلب کرده و برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناتو راهی میادین نبرد با روسیه شده‌ است؛ تانک‌های لئوپارد و سامانه‌های ضدهوایی پاتریوت از این جمله‌اند، اما با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، بسیاری از کارشناسان احتمال پیروزی این کشور در نبرد با روس‌ها را ناچیز ارزیابی می‌کنند. (به واژه‌ها دقت کنید «ناچیز» همان معنی هیچ را می‌دهد و بر اساس همان خط خبری است که چند روز پیش گفتم که غربی‌ها برای آماده کردن اذهان در مورد شکست در برابر روسیه دارند می‌روند)

نیروهای تحت امر زلنسکی که در دوران زمامداری خود حدود ۲۰ درصد از خاک کشورش را از دست داده، بعد از ماه‌ها گمانه‌زنی و تبلیغات فراوان سرانجام اوایل ماه میلادی گذشته (ژوئن) ضدحلات علیه روسیه را برای عقب‌راندن نیروهای این کشور آغاز کردند؛ اما تا کنون نتوانسته‌اند انتظارات حامیان غربی خود را برآورده کنند. (شکست‌های سنگین و پرتلفاتی که عناصر ناتو در این ضدحملات دادند وحشتناک و غیرقابل ارزیابی بود. حدود 30 هزار کشته در کمتر از 4 هفته و در حالی که هر روز هم حمله نبوده است و این حملات به صورت پراکنده و در روزهای مختلف انجام شدند. علاوه بر این، هر چه غربی‌ها فرستادند اسیر میادین مین، توپخانه، بالگردها و ضدزره روس‌ها شد)

خبرگزاری رویترز اخیرا گزارش داد از زمانی که کی‌یف در ماه گذشته ضدحمله خود علیه روسیه را آغاز کرد، برخی از روستاها در جنوب و مناطق اطراف شهر ویران شده باخموت در شرق اوکراین را پس گرفته، اما هنوز به پیشروی قابل توجه در خطوط بشدت دفاعی روسیه دست نیافته است. کی‌یف می‌گوید عمدا کُند پیش می‌رود تا از تلفات بالا در خطوط دفاعی مستحکم‌شده و پر از مین روسیه جلوگیری کند و در حال حاضر بر تضعیف لجستیکی و فرماندهی آن متمرکز است. اما مسکو می‌گوید ضدحملات اوکراین شکست خورده است.

در هر صورت، تاریخ مصرف زلنسکی به پایان رسیده و او باید کنار برود. نقشی که جریان‌های قدرت و کانون‌های ثروت در غرب برایش در نظر گرفته بودند تا از یک دلقک تئاتر رئیس جمهور بسازند را خیلی خوب بازی کرد، آنقدر خوب بازی کرد که به گفته نویسنده پولیتیکو واقعا کسی را نمی‌توان در قد و قواره‌اش در رُل بازی کردن پیدا کرد. او چنان در نقشش غرق شده که حالا باورش نمی‌شود که قرار است به هر بهانه‌ای، کنار گذاشته شود. با عوض شدن جریان باد همه چیز تغییر خواهد کرد. این جریان یکی دو هفته‌ای است که از رسانه‌های غربی شروع شده و خیلی زود در کی‌یف خیمه خواهد انداخت.

پایان/

۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 26782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =