دلایل شکست بایدن در احیای برجام

مجله آمریکایی معتقد است همان لابی ایران در ایالات متحده و برخی مشتاقان برجام در داخل ایران موجب شدند تا دولت بایدن در مسیر احیای توافق هسته ای شکست بخورد.

به گزارش تحریریه، مجله frontpage در یادداشت مفصلی به تحلیل گروه نایاک و یا به تعبیر خودش لابی ایران در آمریکا پرداخت و اعلام کرد که کمپین بایدن نام اهداکنندگان مالی در جریان انتخابات سال ۲۰۲۰ را تا قبل از روز انتخابات پنهان کرده بود ولی بعدها مشخص شد که جمال عبدی، مدیر اجرایی نایاک، در فهرست افرادی بوده که توانستند حداقل ۱۰۰۰۰۰ دلار برای بایدن جمع آوری کنند.

نویسنده این گزارش مدعی است که بایدن از بنیانگذار یک گروه لابی‌گر ایرانی به نام تریتا پارسی (بنیانگذار نایاک) که بودجه کمپین او را تامین کرده بود، برای میانجیگری مذاکرات با ایران استفاده کرده بود و در واقع هیچ کس نماینده ایالات متحده در توافقات احیای برجام نبود.

جالب اینکه این نویسنده تصریح کرد که جواد ظریف قبل از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، دولت بایدن را برای احیای سریع توافق با ایران تحت فشار قرار داده بود ولی هم اکنون ممکن است در حال خرابکاری برای جلوگیری از پیروزی یک دشمن سیاسی باشد و در واقع نبردهای سیاسی در ایران، اکنون بزرگترین مانع بر سر راه توافق آمریکا با ایران است.

دلایل شکست بایدن در احیای برجام

در این یادداشت جهت تحقیر بایدن تصریح شده که دولت بایدن اساساً آنقدر نادان بوده که حتی نمی‌توانسته است این تمایز را درک کند یا بفهمد که سیاست خارجی آمریکا را به یک جناح ایرانی واگذار می‌کند و نه حتی نه به دولت ایران و در این فرآیند همچنین در حال خرابکاری در توافق هسته‌ای بود، در حالی که ادعا می‌کرد می‌خواهد آن را از سر بگیرد.

نویسنده در موضع‌گیری جالبی معتقد است که خنثی سازی فعالیت‌ها و اقدامات رابرت مالی و لابی ایران نشان می‌دهد که کارشناسان، تحلیلگران و روزنامه نگارانی که برای پیشبرد توافق ایران به کار گرفته شده بودند، چقدر نادان، بی رحم و فاسد هستند. این در حالی است که این افراد مدعی بودند که می‌دانند چه کاری انجام می‌دهند و خاورمیانه را بهتر از دیگران درک می‌کنند و بهترین امید برای صلح هستند. ولی در پایان مشخص شد که آنان به عنوان دست نشانده‌های یک دولت خارجی، توافق هسته‌ای با ایران را به دلیل اینکه اطلاعات بسیار کمی در مورد ایران و حتی در مورد لابی ایران داشتند، از بین بردند و در واقع توانمندسازان لابی ایران، افراد خائنی بودند که بعد از روی کار آمدن بایدن به افراد احمق تبدیل شدند.

منبع: امریکانا

پایان/

۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 26791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =