نقش زنان شاغل در افزایش جهانی تورم

اقتصاددان مطرح آمریکایی معتقد است زنان متاهل شاغل تا حدودی مسئول قیمت مسکن هستند زیرا جنبش فمینیسl از دهه ۱۹۶۰ به بعد تحولاتی را موجب شد که اقتصاد آمریکا را دگرگون کرد.

به گزارش تحریریه، «پیتر شیف» سرمایه‌گذار و اقتصاددان آمریکایی معتقد است زنان متاهلی که وارد نیروی کار می‌شوند تا حدی مسئول افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن در ایالات متحده بوده‌اند.

شیف ۶ اوت ۲۰۲۳ در حساب توییتر خود که ۹۶۰ هزار دنبال کننده دارد، نوشت: وام مسکن ۳۰ ساله با نرخ ثابت ۱۸.۴۵ درصد در اکتبر ۱۹۸۱ به اوج خود رسید و در سال ۲۰۲۱ این رقم ۲.۶۵ درصد بود. نرخ فعلی ۷.۵ درصد و در حال افزایش است. افزون بر این زنان متاهل که وارد نیروی کار شدند، باعث شد که قیمت خانه بسیار سریعتر از درآمد افزایش یابد.

این پست شیف نزدیک به ۴۰۰۰ لایک دریافت کرد، اما تعدادی از مخاطبان و کارشناسان با دیدگاه و نتیجه گیری او به مخالفت پرداختند.

کاربری با عنوان «جوزف ونگر» نظر شیف را رد کرد و نوشت: ورود زنان متاهل به چرخه نیروی کار دلیل تورم نبود، بلکه اثر تورم بود. این امر در دهه ۱۹۷۰ به یک ضرورت تبدیل شد. البته این اتفاق دلایل دیگری هم وجود داشت، اما تورم یکی از آنها بود.

نقش زنان شاغل در افزایش جهانی تورم

کاربر دیگری نیز شیف را متهم کرد که زنان را به دلیل افزایش قیمت مسکن سرزنش می کند.

همین انتقادها موجب شد که شیف در مورد موضع اصلی خود توضیح دهد تا دیدگاه وی اندکی واضح تر شود.

شیف همان روز برای روشن شدن موضوع افزود: منظور من این نبود. زنان متاهل برای کمک به شوهران خود کار می کردند تا خانه های گران تری را بخرند. زنانی که کار می کردند باعث افزایش قیمت خانه نشدند، اما افزایش قیمت خانه باعث شد که زنان به دنبال پیدا کردن شغل باشند. این تورم بود که باعث شد قیمت خانه افزایش یابد.

باید به این نکته توجه داشت که قبل از اصلاحیه نوزدهم که در سال ۱۹۲۰ به زنان حق رای داد، در اوایل قرن بیستم طبق آمار اداره سرشماری ایالات متحده، تنها ۲۰ درصد از زنان کارگر حقوق بگیر (سودآور) بودند و در عین حال تنها ۵ درصد از زنان متاهل بیرون از خانه کار می کردند.

بر اساس گزارش موسسه بروکینگز، در زمان وقوع رکود بزرگ در سال ۱۹۳۰ نیز ۵۰ درصد از زنان مجرد در نیروی کار و ۱۲ درصد از زنان متاهل شاغل بودند.

طبق ادعای شیف، این واقعیت های اقتصادی بودند که زنان را برای پیوستن به نیروی کار تشویق می کرد.

وضع قوانینی علیه تبعیض بارداری و آزار و اذیت در محل کار در اواخر دهه ۱۹۷۰ باعث تسهیل امور شدند و حضور زنان را در نیروی کار بیشتر تقویت کرد. همین مسائل موجب شد که مشارکت زنان در بازار کار در اواخر دهه ۹۰ به ۷۸ درصد برسد.

پایان/

۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 26882

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمود CA ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      0 0
      اصل مقاله هایی که رفرنس میدید رو بذارید لطفا