عملکرد حقوق بشری آمریکا در سال 1401

مرکز پژوهش های مجلس پنجمین گزارش خود در خصوص عملکرد حقوق بشری آمریکا را منتشر کرد.

به گزارش تحریریه، دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «پنجمین گزارش مستند مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص عملکرد حقوق بشری آمریکا، سال ۱۴۰۱» آورده است که نقض حقوق بشر توسط نهادهای آمریکایی به‌شکلی نظام‌مند به وقوع می‌پیوندد. کارگزاران آمریکایی در پشت ساختارهای فاسد سیاسی، اقتصادی و قضائی در این کشور پنهان شده‌اند. معضل نقض حقوق بشر در آمریکا سال‌هاست که به سطح بین‌المللی نیز تسری یافته است. براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها، میزان مرگ با اسلحه در این کشور به بالاترین سطح خود در ۲۵ سال اخیر رسیده است.

در ادامه این گزارش بیان شده‌است که با افزایش ناامنی در جامعه آمریکا، شهروندان این کشور مایل به اعمال محدودیت بیشتر در حمل آزادانه سلاح هستند اما ساختار سیاسی و حقوقی آمریکا به‌گونه‌ای عمل کرده که حتی محدودیت‌های پیشین را نیز لغو کرده است. علت این امر نفوذ قابل‌توجه شرکت‌ها و کارتل‌های اسلحه‌سازی در ساختار حکومتی آمریکاست. اولویت دولتمردان آمریکایی نه جان انسان‌ها (حتی شهروندان آمریکایی) بلکه سود حاصل از فروش اسلحه است.

این گزارش همچنین بیان می‌کند که سردمداران و رسانه‌های آمریکایی تلاش دارند حوادث تیراندازی را به پدیده‌ای تحت‌عنوان «گرگ‌های تنها» یعنی در قالب انگیزه‌های شخصی تقلیل دهند. درحالی‌که فقدان امنیت شخصی در آمریکا برآمده از بی‌تفاوتی حکومت در قبال حق حیات و کرامت انسانی است.

در این گزارش با اشاره به اینکه شهروندان سیاه‌پوست آمریکایی ۳ برابر بیشتر از سفیدپوستان در معرض مرگ توسط پلیس قرار داشته‌اند. آمار کشتار پلیس از سال ۲۰۱۳ به‌بعد همچنان رو به افزایش بوده و در سال ۲۰۲۲ به اوج خود رسیده، آمده است که یکی از رایج‌ترین جنایت‌های حقوق بشری در آمریکا تجاوزهای جنسی است. با توجه به عدم حمایت دولت و سیستم قضائی از قربانیان بخش اعظم تجاوزات جنسی در آمریکا گزارش نمی‌شود. ایالات متحده آمریکا به‌لحاظ فراوانی تجاوزات جنسی در میان کشورهای جهان در رتبه سوم قرار دارد. همچنین تجاوز جنسی در زندان‌های آمریکا تبدیل به یک ابزار شکنجه بر علیه متهمان شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی‌های خود به این نکته دست یافته که دولت بایدن قانون مهاجرتی ترامپ را در ظاهر لغو کرده، اما فشار بر مهاجران و پناهندگان عملاً بیشتر شده است. از سوی دیگر حقوق سیاسی در ایالات متحده آمریکا بر مبنای حقوق طبیعی افراد برای تعیین سرنوشت طراحی نشده است. بلکه براساس توانایی اقتصادی شرکت‌ها، گروه‌ها و افراد ذی‌نفع پیش می‌رود. روند مذکور باعث رادیکالیزه شدن فضای سیاسی آمریکا و قطبی شدن جامعه در این کشور شده است.

این گزارش بیان می‌کند که نژادپرستی ساختاری در آمریکا بارزترین الگوی نقض حقوق بشر در این کشور است که در قالب الگوهای متعدد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به منصه ظهور رسیده است. همچنین برتری نژادی سفیدپوستان در آمریکا و اعمال تبعیض علیه سیاه‌پوستان قدمتی به‌اندازه اعلامیه استقلال آمریکا دارد. محتوای تبعیض نژادی و برده‌داری در آمریکا ثابت باقی مانده اما شکل آن عوض شده است.

در ادامه این گزارش آمده است که به قدرت رسیدن اوباما باعث برانگیخته شدن خشم ساختاری پنهان و نارضایتی‌بخشی از جامعه شد که همچنان پایبند به «استثناگرایی آمریکایی» هستند. خشم ساختاری پنهان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ را در پی داشت. این امر نشان می‌دهد که ساختارهای سیاسی- اجتماعی آمریکا به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که ادعای برتری ذاتی شهروندان اروپایی‌تبار بر سایر شهروندان را بازتولید می‌کند. این روند با روی کارآمدن جو بایدن نیز همچنان تداوم داشته است.

این گزارش بیان می‌کند که شکاف اقتصادی سیاه‌پوستان و سفیدپوستان به‌شکل نهادینه شده‌ای در ساختار اقتصادی آمریکا وجود داشته و هیچ تلاشی برای رفع آن نیز صورت نگرفته است. تبعیض اقتصادی بر مبنای نژاد در آمریکا در سه‌دهه گذشته رو به افزایش بوده است. ثروت سفیدپوستان نسبت به سیاه‌پوستان همچنان رو به افزایش است.

در این گزارش با اشاره به اینکه ایالات متحده آمریکا به نسبت جمعیت خود بیشترین میزان زندانی را در جهان دارد، مطرح شده‌است که براساس نظرسنجی‌ها سیاه‌پوستان در مورد پلیس و سیستم قضائی آمریکا احساس نامطلوبی دارند. سوء‌ظن سیاه‌پوستان در قبال سیستم قضای آمریکا در خلأ شکل نگرفته است بلکه حاصل تجربیات انباشته آنها در مواجه با برخورد ناعادلانه پلیس و سیستم قضائی آمریکاست.

از دیگر یافته‌های گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس این است که ایالات متحده آمریکا همواره در سطح بین‌المللی به‌شکل سیستماتیکی حقوق بشر را نقض کرده است. ارتکاب به جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه زندانیان، تحریم‌های یک‌جانبه و اعمال تحریم‌های ثانویه ازجمله نمونه‌هایی هستند که آمریکا در سال ۱۴۰۱ در اقصی‌نقاط جهان مرتکب آنها شده است.

در ادامه این گزارش آمده است که حضور شوم آمریکا در غرب آسیا آشکارا به تضعیف و نقض کیفیت زندگی، بهداشت، آموزش، توسعه، حق بقا و حیثیت انسانی انجامیده است. غرب آسیا و ساکنان بومی آن بیشترین آسیب‌ها را از جنگ‌افروزی آمریکا دیده‌اند.

این گزارش همچنین بیان می‌کند که با توجه به «راهبرد چرخش به شرق آسیا» حضور مستقیم نظامی آمریکا در غرب آسیا نسبتاً کاهش یافته است. اما این به‌معنای کاهش دخالت‌های آمریکا در کشورهای منطقه نیست. آمریکا در حال حاضر با هزینه کمتر از طریق گروه‌های تروریستی غیررسمی مانند داعش و برخی بازیگران دولتی مانند رژیم صهیونیستی به ایجاد ناامنی در منطقه دامن می‌زند.

این گزارش اینطور ادامه می‌یابد که رویکرد ضد حقوق بشری آمریکا در سوریه محدود به صحنه نبرد نیست. متأسفانه در زمان وقوع زلزله در ترکیه و سوریه، رسانه‌های تحت سیطره آمریکا معیارهای دوگانه و جهت‌گیری‌های هدفمند اتخاذ کردند. گزارش‌ها، اخبار و تصاویر رسانه‌های آمریکایی در مورد ترکیه بسیار پررنگ و درخصوص سوریه، کم‌رنگ منعکس می‌شود. آسیب‌های ناشی از زلزله در سوریه در پرتو جنگ‌افروزی و کم‌توجهی آمریکا وخیم‌تر شده است.

در این گزارش آمده است که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا فراتر از منشور سازمان ملل متحد رفته و ازاین‌حیث خسارات قابل‌توجهی را متوجه حقوق بشر در سطح بین‌المللی کرده است. تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا نقض آشکار «طرح مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها» مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۱ است. براساس این مصوبه هیچ نوع تحریمی نباید دربردارنده زور، تهدید به‌زور، نقض قواعد بنیادین حقوق بشر و قواعد آمره بین‌المللی باشد. واشنگتن مصادیق بارز نقض حقوق بشر در کشورهای همسو را نادیده می‌گیرد. معیارهای دوگانه ایالات متحده آمریکا در مواجهه با مصادیق نقض حقوق بشر بیانگر ابزاری بودن حقوق بشر برای دستیابی به اهداف سیاسی و نظامی است.

این گزارش بیان می‌کند که در گزارش سالیانه کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین به موارد متعددی از نقض حقوق بشر اشاره شده است. آمریکا نسبت به موارد نقض حقوق بشر در فلسطین اشغالی سکوت کرده و مانع از بررسی بی‌طرفانه آن است. حمایت از حقوق بشر در فلسطین اشغالی از طریق دیپلماسی عمومی یکی از وظایف ذاتی جمهوری اسلامی ایران است.

در این گزارش مطرح شده‌است که ایالات متحده آمریکا با بهره‌گیری ابزاری از حقوق بشر آشکارا حقوق طبیعی انسان‌ها را نادیده گرفته است. این مسئله تبدیل به کلاف‌ی سردرگم در دو سطح داخلی و خارجی شده است. بزرگ‌ترین مدعی حمایت از حقوق بشر خود تبدیل به بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر شده است. افشاء سازی اقدامات ضد بشری آمریکا در سطح داخلی و خارجی مهم‌ترین الزام راهبردی پیش‌روی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است.

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

پایان/

۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 27748

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =