ری دالیو کیست؟

ری دالیو مؤسس شرکت بریج‌واتر اسوشیتس، بزرگ‌ترین صندوق پوشش ریسک جهان، با حدود ۱۳۰ میلیارد دلار سرمایه تا ژوئن ۲۰۲۲ است.

به گزارش تحریریه، ری دالیو مؤسس شرکت بریج‌واتر اسوشیتس، بزرگ‌ترین صندوق پوشش ریسک جهان، با حدود ۱۳۰ میلیارد دلار سرمایه تا ژوئن ۲۰۲۲ است. دالیو پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA) از دانشکده‌ی بازرگانی هاروارد و شروع فعالیت حرفه‌ای خود در وال‌استریت، شرکت بریج‌واتر را از آپارتمان دوخوابه‌ی خود در منهتن در سال ۱۹۷۵ راه‌اندازی کرد.

روش‌ها و اصول دالیو که گاهی اوقات مورد انتقاد قرار می‌گیرند اما درعین‌حال بسیاری از مدیران اجرایی و سازمان‌های بخش خدمات مالی و سایر بخش‌ها از آن الگو گرفته‌اند، نقشی کلیدی در توسعه‌ی بریج‌واتر و تبدیل آن به غول معاصرِ شرکت‌های مالی ایفا کرده‌اند. فلسفه‌ی او مبتنی بر این اندیشه است که روابط علّی رمز شناخت حقایق پیچیده هستند. دالیو معتقد است مطالعه‌ی نحوه‌ی تأثیرگذاری این روابط بر گذشته، کلید تصمیم‌گیری‌های بهینه‌ی امروز و راهگشای موفقیت در آینده است.

نکات کلیدی

۱- ری دالیو مؤسس شرکت بریج‌واتر اسوشیتس است که با رشد خود به بزرگ‌ترین صندوق پوشش ریسک جهان تبدیل شد.
۲- دالیو کسب‌وکار خود را براساس مجموعه‌ای از اصول تثبیت‌شده‌ی متمرکز بر روابط علّی و تحلیل عمیق پدیده‌های گذشته هدایت می‌کند.
۳- فلسفه‌ی دالیو و فرهنگ «شایسته‌سالاری مبتنی‌بر اندیشه» و «شفافیت اساسی» در شرکت بریج‌واتر، عوامل تأثیرگذار بر دنیای امور مالی و فراتر از آن بوده‌اند.

اوایل زندگی و تحصیلات

ریموند توماس دالیو، زاده‌ی ۱ اوت ۱۹۴۹ در محله‌ی بلندی‌های جکسون در کوئینز نیویورک در محله‌ای از قشر متوسط جامعه در لانگ آیلند بزرگ شد. مسیر زندگی او از دوران کودکیِ معمولی تا تبدیل‌شدنش به یکی از برجسته‌ترین سرمایه‌گذاران جهان زمانی آغاز شد که او تنها ۱۲ سال سن داشت و به‌عنوان دستیار بازیکنان در یک زمین گلف محلی کار می‌کرد. بازارها درحال ترقی و سهام نیز موضوع داغی در گفتگوهای زمین گلف بودند.

دالیو بخشی از پولی را که از زمین بازی درمی‌آورد ذخیره کرد تا اولین سهامش را بخرد؛ او سهام نورث‌ایست ایرلاینز را انتخاب کرد زیرا این تنها شرکتی بود که می‌شناخت که هر سهمش به‌قیمت کمتر از ۵ دلار معامله می‌شد. اگرچه بعداً اعتراف کرد که این روش مطمئن‌ترین راه برای انتخاب یک سرمایه‌گذاری نبود اما ارزش آن سهام، به‌دلیل خرید عمده‌ی سهام شرکت، سه‌برابر شد و همین اندک خوش‌شانسی اولیه کافی بود تا دالیوی جوان به یک سرمایه‌گذار مادام‌العمر تبدیل شود.

هنگامی که دبیرستانی بود، ضمن اینکه فعالیت خود در بازارهای مالی را ادامه داد، علاقه‌ی چندانی به فعالیت‌های درسی نداشت. معدل C در دبیرستان برای دالیو کافی بود تا به صورت مشروط در پُست‌کالج C.W. دانشگاه محلی لانگ آیلند قبول شود. اما چون آموزش عالی فرصتی را برای تمرکز بر امور مالی (موضوع بسیار موردعلاقه‌ی دالیو) فراهم آورد، در مدرسه عملکردی عالی داشت. پس از فارغ‌التحصیلی به‌عنوان استعداد درخشان در سال ۱۹۷۱، دالیو مستقیماً به دانشکده‌ی بازرگانی هاروارد رفت و در آنجا مدرک MBA خود را در سال ۱۹۷۳ دریافت کرد.

دالیو در دوران دانشجویی‌اش با مدیتیشن ماورایی آشنا شد؛ او این مدیتیشن را کلیدی برای موفقیت کسب‌وکار خود می‌داند. اما دالیوی جوان کاملاً در صلح و آرامش نبود. کمی پس از ترک هاروارد، اولین سِمَت وال‌استریتی خود در شرکتی به‌نام شیرسون هایدن استون را به‌دست آورد و در آنجا با معاملات آتی کالاهای کشاورزی کار می‌کرد و صاحبان مزارع پرورش دام را درباره‌ی نحوه‌ی محافظت از کسب‌وکارشان دربرابر ریسک‌ها راهنمایی می‌کرد. در شب قبل از سال نو ۱۹۷۴، دالیو طی یک مشاجره‌ی هنگام مستی به صورت سرپرست خود مشت زد. دالیو پس از فسخ متعاقب قرارداد با شیرسون، برخی از مشتریان کشاورزی را متقاعد کرد او را به‌عنوان مشاور استخدام کنند و شرکت بریج‌واتر اسوشیتس را تأسیس کرد.

بریج واتر اسوشیتس

ایده‌پردازی اولیه‌ی دالیو برای شرکت شامل چشم‌اندازی برای مبادله‌ی کالاها با خارج از کشور بود و به همین دلیل نام بریج‌واتر (به‌معنای پل‌زدن بین آب‌ها) به این مفهوم اشاره دارد؛ اما این شرکت خود را به‌عنوان یک شرکت مشاوره تثبیت کرد. بریج‌واتر براساس این عقیده‌ی دالیو عمل می‌کرد که روابط علّی ابزارهایی را برای پیش‌بینی تمامی اجزای یک کسب‌وکار فراهم می‌آورند. هنگامی که مسئله‌ی کالاهای کشاورزی مطرح شد، او تمام توجه خود را به تعداد حیوانات و مقدار گوشت قابل‌عرضه به بازار و همچنین مقدار تغذیه‌ی دام‌ها و درنتیجه مقدار مصرف دانه‌هایی چون ذرت و سویا متمرکز ساخت. رگرسیون‌های مربوط به هواشناسی و بازده به دالیو و بریج‌واتر کمک کردند تا زمان و کمیت کالاهای وارده به بازار را طوری پیش‌بینی کنند که سایر تحلیل‌گران از آن غافل بودند.

سطح فوق‌العاده‌ی تحلیل باعث شد بریج‌واتر به موفقیت‌های اولیه‌ای دست یابد اما در سیر داستان توسعه‌ی بریج‌واتر از پی‌ریزی آن در آپارتمان کوچک دالیو تا تبدیل‌شدنش به غول صندوق‌های پوشش ریسک، موانعی بر سر راه وجود داشت. دالیو براساس نوسانات موجود در بازارها در پایان دهه‌ی ۷۰، رکود اقتصادی در سال ۱۹۸۲ را به‌طور علنی پیش‌بینی کرد.

نکته سریع

استراتژی بریج‌واتر طوری طراحی شده که چه بازارها صعودی باشند چه نزولی، این استراتژی عمل خواهد کرد و قابلیت انطباق با ترجیحات ریسک مشتریان را دارد.

بااین‌حال، برخلاف پیش‌بینی دالیو، سهام در اوایل دهه‌ی ۸۰ وارد یک بازار صعودی بزرگ و بلندمدت شد و در نتیجه دالیو تقریباً همه چیز را از دست داد. او ناچار به اخراج کارمندان، فروش اموال و حتی استقراض از پدرش شد تا پابرجا باقی بماند. اگرچه این شرکت درنهایت به وضعیت اول بازگشت، دالیو از این تجربه درس‌های مهمی راجع‌به پرهیز از اعتمادبه‌نفس بیش‌ازحد و عبرت‌گیری از اشتباهات فراگرفت.

این درس‌ها قطعاً موجب کامیابی شدند و بریج‌واتر سرانجام به بزرگ‌ترین صندوق پوشش ریسک جهان تبدیل شد و بیش از هر صندوق پوششی دیگری برای سرمایه‌گذارانش درآمد کسب کرد. موفقیت این شرکت متأثر از این امر بود که دالیو اصول سرمایه‌گذاری مبتنی‌بر شواهد را در الگوریتم‌ها و سیستم‌های تصمیم‌گیری کامپیوتری اِعمال کرد، سیستم‌هایی که بک تست شده‌اند و سطح‌شان ارتقاء یافته تا بهترین سرمایه‌گذاری‌ها در دارایی‌های نقدپذیر شامل سهام، اوراق قرضه، ارزها و کالاها را تعیین کنند.

دالیو از بین دستاوردهای بسیارش به‌خاطر کمک به شرکت مک‌دونالد (MCD) در عرضه‌ی مک‌ناگت مرغ به بازار شهرت یافته است. دالیو به‌عنوان مشاور این غول فست‌فودی کار می‌کرد و این شرکت به‌دنبال تأمین یک منبع خرید مرغ با قیمت ثابت پیش از عرضه‌ی محصول به بازار بود. همچنین دالیو مشاور یک تولیدکننده‌ی مرغ بود. او مرغ را مانند ماشین ساده‌ای برمبنای خوراک موردنیازش درنظر گرفت و بدین‌ترتیب به آن تولیدکننده‌ی مرغ کمک کرد از آتی‌های دانه‌ی ذرت و سویا برای تثبیت هزینه‌ها استفاده کند؛ این کار باعث شد تولیدکننده بتواند قیمت ثابت مطلوبی را به مک‌دونالد پیشنهاد دهد و زمینه برای عرضه‌ی محصولی لقمه‌ای و در کنار سس که امروزه در سراسر جهان مشهور است، فراهم شود.

دالیو در کل سال‌های توسعه‌ی بریج‌واتر به‌عنوان مدیرعامل (CEO)، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری (CIO) و رئیس شرکت خدمت کرد. اما در سال‌های اخیر از آن سِمَت‌ها کناره‌گیری کرده است و مسئولیت‌های اضافی را به همکاران و شرکای خود واگذار کرده است. در سپتامبر ۲۰۲۲، دالیو گذار از نقش‌های مدیریتی رسمی‌تر خود را کامل کرد اما کار خود به‌عنوان مشاور ارشد CIO های بریج‌واتر و سایر مدیران رده‌بالا، عضو هیئت اجرایی و سرمایه‌گذار ارشد را ادامه خواهد داد.

اصول ری دالیو

دالیو کسب‌وکار خود را براساس مجموعه‌ای از اصول مکتوب پیش می‌برد و شدیداً معتقد است همه باید این اصول را مکتوب و در فرایندهای تصمیم‌گیری‌شان از آن‌ها استفاده کنند. شناخت روابط علّی نهفته در حقایق پیچیده کلید موفقیت است و رمزگشایی از این روابط مؤثرترین راه برای پیشبرد تصمیمات معاملاتی و سرمایه‌گذاری است. به بیان دقیق‌تر، دالیو علت موفقیت بریج‌واتر را پیروی‌اش از اصولی که شامل موراد زیر است می‌داند:

۱- درس گرفتن مستمر از زندگی، سازگاری با حقایق جدید و افزایش ظرفیت برای مدیریت حقایق امری حیاتی است.
۲- جهان و بازارها مانند یک ماشین عمل می‌کنند و حتی پیچیده‌ترین حقایق از روابط علّی سرچشمه می‌گیرند.
۳- تاریخ معمولاً تکرار می‌شود. گرچه ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشد اما مطالعه‌ی دقیق روابط علّی نهفته در پدیده‌های گذشته امکان درک فرایندهای جاری و توسعه‌ی استراتژی‌هایی برای پاسخ به آن‌ها را فراهم می‌کند.
۴- موفقیت به اتخاذ اصول عینی، آزمودن آن‌ها ازلحاظ تاب‌آوری [۵] و پایبندی به آن‌ها بستگی دارد.
۵- همکاری با دیگران و توسعه‌ی یک فرهنگ جمعی مثبت، کلید دیگر دستیابی به اهداف است.
۶- رفع خلأهای موجود در دانش از به‌کارگیری دانش هم مهم‌تر است.

نکته مهم

ری دالیو معتقد است که مکتوب کردن موارد راهی برای تضمین یک تحلیل موشکافانه است. دالیو در اوایل راه‌اندازی شرکت بریج‌واتر، کم‌کم ایده‌هایش را در نشریه‌ای به‌نام «مشاهدات روزانه‌ی بریج‌واتر» با مشتریان به‌اشتراک گذاشت. همچنین، در سال ۲۰۱۷ کتابی باعنوان «اصول: زندگی و کار» منتشر کرد که در آن فلسفه‌اش را تشریح می‌کند. او به‌طور منظم ویدیوهایی را نیز در کانالی در یوتیوب ارسال می‌کند.

علاوه‌بر این اصول، ذکر چند ایده‌ی اصلی دیگر در فلسفه‌ی دالیو و موفقیت بریج‌واتر خالی از لطف نیست. این شرکت برمبنای مفهوم «شایسته‌سالاری مبتنی‌بر اندیشه» عمل می‌کند. به عبارت دیگر، ایده‌های برتر، فارغ از اینکه از کدام بخشِ سلسله‌مراتب کارمندان نشئت می‌گیرند، پیروز هستند. اگرچه همه‌ی افراد حق مشارکت در این گفتگو را دارند اما شایسته‌سالاری مبتنی‌بر اندیشه معمولاً به نظرات افرادی بیشتر بها می‌دهد که در موضوع موردنظر تخصص بیشتری داشته باشند.

مفهوم مهم دیگر در فلسفه‌ی دالیو و فرهنگ بریج‌واتر ایده‌ی «شفافیت اساسی» است. این امر مستلزم ثبت‌وضبط و ایجاد دسترسی به تمامی جلسات و مصاحبه‌های داخل شرکت، و درنتیجه، محدودسازی پتانسیل تبدیل‌شدن سیاست‌های اداری به خصومت‌های ناگفته، اختلافات پنهانی و برنامه‌های کاری متناقض است. از نظر دالیو، این شفافیت اساسی محیطی سرشار از راست‌گویی اساسی فراهم می‌کند که در آن، آزادی و صداقت اجزای اصلی موفقیت تیمی هستند.

جمع‌بندی

دالیو سرمایه‌گذاری مشهور و مؤسس شرکت بریج‌واتر اسوشیتس است؛ او در تبدیل‌شدن این شرکت به بزرگ‌ترین صندوق پوشش ریسک در جهان نقشی اساسی ایفا کرد. اصول سرمایه‌گذاری او، از جمله تمرکز بر روابط علّی و تحلیل موارد گذشته، تأثیر گسترده‌ای بر دنیای امور مالی و حوزه‌های دیگر داشته‌اند. او که نامش در سال ۲۰۱۲ در مجله‌ی تایم به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های جهان ذکر شده است، متعهد به اهداء نیمی از ثروت خود به امور خیریه در طول زندگی‌اش شده است.

منبع: کلینیک اقتصاد

پایان/

۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 28216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =