حد ضرر یا Stop Loss چیست؟

حد ضرر سهام به عدد یا محدوده‌ای گفته می‌شود که برای توقف زیان در معامله تعیین می‌شود.

به گزارش تحریریه، حد ضرر سهام به عدد یا محدوده‌ای گفته می‌شود که برای توقف زیان در معامله تعیین می‌شود. حد ضرر در پلتفرم معاملاتی ثبت می‌شود و کاربرد آن به این شکل است که اگر قیمت سهام یا دارایی از عدد تعیین‌شده کمتر (در معاملات خرید) یا بیشتر (در معاملات فروش استقراضی) شد سیستم به‌صورت خودکار از آن موقعیت خارج شود.

لزوم استفاده از حد ضرر

حد ضرر یکی از عوامل کلیدی برای موفقیت در بازارهای مالی است که هر معامله‌گر موفقی به آن پایبند است. پیش‌بینی‌ها نمی‌توانند با قطعیت درست باشند، بنابراین اگر پیش‌بینی ما به هر علتی خلاف انتظار پیش رفت آنگاه با استفاده از حد ضرر جلوی زیان بیشتر گرفته می‌شود.

در مواردی ممکن است حد ضرر سهام در یک معامله فعال شود، سپس روند عکس آن آغاز شود. زمانی که برای معامله‌ای حد ضرر مشخص می‌کنید و فعال می‌شود اگر این حد ضرر بر مبنای سیستم معاملاتی که پیش از این بک تست شده است و نتایج مناسبی را به همراه داشته، فعال شود نباید معاملات را متوقف کرد و در دام‌های ذهنی معامله‌گری افتاد.

اهمیت حد ضرر

نکته‌ی مهم این است که اگر تعداد حد ضررهای فعال شده زیاد شوند احتمالا نیاز به بازبینی در روش و سیستم معاملاتی وجود دارد و نباید با حذف حد ضرر، ریسک بیشتر ایجاد کرد. عدم تعیین حد سود و ضرر یعنی نداشتن برنامه و رعایت نکردن مدیریت ریسک و سرمایه در معامله‌گری که یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که معامله‌گران به آن دچار می‌شوند.

استفاده از حد ضرر در فارکس، با توجه به اینکه بازار فارکس گاها با نوسانات شدیدی دارد ضروری است. در صورت استفاده نکردن از حد ضرر، در زمانی کوتاه، امکان از دست دادن تمام سرمایه وجود خواهد داشت.

تعیین حد ضرر سهام اهمیت زیادی دارد. این دقیقاً در حالیست که برخی معامله‌گران فارکس، استراتژی مشخصی برای استفاده از حد ضرر و تعیین درصد آن نسبت به سرمایه‌شان در معاملات ندارند.

با توجه بیشتر به مدیریت ریسک و در کنار آن استفاده از روش‌های معاملاتی امتحان شده برای ورود و خروج از بازار می‌توان انتظار بازده مناسب‌تر را داشت. یکی از مهم‌ترین دلایل شکست معامله‌گران در بازار فارکس استفاده نکردن از حد ضرر و در نتیجه مارجین کال شدن است.

توجیه برخی از معامله‌گران تازه‌کار برای عدم استفاده از حد ضرر، برگشتن قیمت به میانگین و تکراری بودن نوسانات قیمت است. نکته‌ی مهمی که این معامله‌گران لحاظ نمی‌کنند، امکان افزایش نوسانات و قیمت به دلایل مختلف و در خطر قرار گرفتن تمام دارایی آنها قبل از بازگشتن قیمت به میانگین است.

روش‌های محاسبه حد ضرر

۱- استفاده از تحلیل تکنیکال و سیستم‌های مختلف آن
۲- اعداد رند و حساس در قیمت
۳- استفاده از برخی اندیکاتورهای معروف مانند Parabolic SAR [۵]
۴- استفاده از تکنیک‌های مدیریت سرمایه با تعیین درصدی از سرمایه و محاسبه نقطه خروج با توجه به حجم معامله

برخی نکات مهم حد ضرر

۱- بهتر است در خریدهای میان‌مدت و بلندمدت، حد ضرر را پایین محدوده حمایت معتبر تعیین شود. (بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از قیمت خرید)‌

‌۲- زمانی که مقاومت یک سهم شکسته شد و قیمت سهم بالای محدوده مقاومتی تثبیت شود، حد ضرر را پایین مقاومت شکسته شده که اکنون به‌عنوان ناحیه حمایت عمل می‌کند، می‌توان قرار داد.

۳- در معاملات کوتاه‌مدت، حد ضرر سهام می‌تواند روی محدوده‌ حمایت موج نزولی قبلی قرار بگیرد. (بین ۸ تا ۱۰ درصد کمتر از قیمت خرید)‌

۴- یکی از رایج‌ترین اشتباهات تغییر حد ضرر بدون دلیل است و با نزدیک شدن قیمت به حد ضرر، معامله‌گر اقدام به تغییر یا حذف آن می‌کند و منتظر کاهش زیان می‌شود. با وجود اینکه ممکن است در مواردی این حرکت به جبران زیان یا کمتر شدن آن کمک کند، اما در بلندمدت نتیجه‌ای جز از از دست دادن سرمایه نخواهد داشت.‌

۵- بهتر است حد ضرر با فاصله خیلی زیاد یا خیلی کم از قیمت خرید نداشته باشد.

۶- اگر روند بازار نزولی و شاخص در حال اصلاح باشد، بهتر است بعد از نزدیک شدن به حد سود، از سهم خارج شد، یا اینکه بخشی از سهم را با سود فروخت و برای مابقی، حد ضرر شناور را قرار داد.

۷- در تعیین حد ضرر، افق زمانی سرمایه‌گذار مهم است. به‌عنوان مثال تعیین حد ضرر برای معاملات کوتاه‌مدت با معاملات بلندمدت متفاوت است.

منبع: کلینیک اقتصاد

پایان/

۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 28703

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =