تحلیل کانسلیم و انتخاب سهام

روش کانسلیم (CANSLIM) یکی از استراتژی‌های معاملاتی است که با استفاده از آن سهام مستعد رشد در بورس را می‌توان شناسایی و انتخاب نمود.

کانسلیم چیست؟

روش کانسلیم

روش کانسلیم (CANSLIM) یکی از استراتژی‌های معاملاتی است که با استفاده از آن سهام مستعد رشد در بورس را می‌توان شناسایی و انتخاب نمود. هدف اصلی این تحلیل شناسایی سهام‌ شرکت‌هایی است که پتانسیل رشد قابل توجهی دارند. استراتژی کانسلیم شامل شرایط خاصی در عملکرد شرکت است که در راستای تلاش برای خرید سهام، قبل از رشد قیمتی و در عین‌ حال به حداقل رساندن ضرر و ریسک معامله‌گران است.

از استراتژی کانسلیم معمولاً در بازارهای پرنوسان استفاده می‌شود زیرا روش کانسلیم یک استراتژی در بازارهای صعودی است.

کاربرد استراتژی کانسلیم

کانسلیم با استراتژی‌های نزولی که در آن‌ها معامله‌گران معتقدند قیمت سهام کاهش می‌یابد (بازار خرسی) در تضاد است. در شرایط دوطرفه بودن بازار، یک سیستم معاملاتی بر پایه روند نزولی می‌تواند به معامله‌گران اجازه دهد تا از طریق فروش استقراضی و کاهش قیمت‌ها کسب سود کنند. این استراتژی (کسب سود از بازار نزولی) معمولاً در شرایط بازار خرسی رخ می‌دهد که در آن اکثر معامله‌گران به نزول سهم امید دارند. اکثر معامله‌گران در این نوع بازار نزولی معاملات فروش استقراضی باز می‌کنند.

از لحاظ نظری استفاده از استراتژی کانسلیم در بازار به شدت صعودی منطقی‌تر به نظر می‌رسد. زیرا روش کانسلیم سهام با ضریب بتا و پتانسیل رشد بالا را هدف قرار می‌دهد. این بدین معناست که این روش معمولاً در بازار های صعودی یا به اصطلاح بازارهای گاوی کاربرد دارد. در بازار گاوی معامله‌گران امید به رشد سهام دارند و موقعیت خرید می‌گیرند.

یکی از ویژگی‌های برجسته کانسلیم که آن را از سایر استراتژی‌های معامله‌گری جدا می‌کند این است که در این روش هم از ویژگی‌های تحلیل تکنیکال و هم معیارهای تحلیل بنیادی استفاده می‌شود.

در این مقاله روش کانسلیم را به طور کامل معرفی می‌کنیم. همچنین در این مقاله چگونگی استفاده از این روش را در بازار سرمایه ایران برای شما شرح می‌دهیم. اما پیش از هر اقدامی ابتدا نگاهی به زندگی مبدع روش کانسلیم، ویلیام جی اونیل می‌اندازیم.

ویلیام جی اونیل

ویلیام جی. (بیل) اونیل، متولد اوکلاهوما و بزرگ‌شده تگزاس است. نخستین سرمایه‌گذاری او مبلغی در حدود ۳۰۰ دلار، با خرید سهام پروکتر و گمبل (بزرگترین شرکت سازنده مواد شوینده در آمریکا) بود. او نویسنده کتاب «استراتژی کانسلیم» و همچین مبدع استراتژی کانسلیم (CANSLIM) است.

او سپس به عنوان دلال سهام به شرکت هایدن استون رفت و به بررسی سهام شرکت‌های موفق در بازار سهام پرداخت. پس از آن که موجودی حساب خود را طی ۲۶ ماه بیست برابر کرد، توانست یکی از صندلی‌های بازار سهام نیویورک را در سی سالگی خریداری کند.

شرکت ویلیام اونیل درواقع اولین شرکتی بود که یک پایگاه داده‌های کامپیوتری از اطلاعات اوراق بهادار به صورت روزانه را به وجود آورد. او همچنین بیش از ۷۰،۰۰۰ شرکت از سراسر جهان را رصد و جستجو کرد. این شرکت تحقیقات جمع‌آوری‌شده از پایگاه داده خود را به سرمایه‌گذاران مختلف بازار های سرمایه کشورهای مختلف به فروش رساند.

روش کانسلیم

در استراتژی معاملاتی روش کانسلیم هفت پارامتر مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

۱- درآمد جاری (C)

مرحله اول بررسی درآمد جاری آخرین صورت سه ماهه شرکت است. اگر سود این سه ماه ۲۰% رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل را ثبت کرده باشد آنگاه این سهام گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. به این پارمتر درآمد جاری می‌گویند.

۲- درآمدهای سالانه (A)

در استراتژی کانسلیم، باید شرکت‌هایی را پیدا کنیم که در سه سال گذشته درآمد سالانه آن‌ها روند صعودی داشته است. بسته به موقعیت، این میزان رشد متفاوت است. اما به طوری کلی شرکتی برای سرمایه‌گذاری مناسب است که در آمد سالانه آن ۲۵% یا بیشتر رشد داشته باشد.

۳-محصول، خدمات یا مدیریت جدید (N)

در این بخش شرکت باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند تا از نظر روش کانسلیم وضعیتشان مناسب ارزیابی شود:

۱- محصول جدید برای ارائه داشته باشد؛
۲- خدماتی به روز و ایده‌آل داشته باشند؛
۳- شرکت مدیریت جدید با رویکردی تازه داشته باشد؛
۴- شرکت‌هایی که طرح توسعه دارند یا به دلیل تغییر مدیریت استراتژی‌های شرکت متحول شده است.

۴-عرضه و تقاضا (S)

نظریه عرضه و تقاضا اساس علم اقتصاد است که در دنیای سرمایه‌گذاری استفاده گسترده دارد. در این بخش سهام با عرضه محدود مدنظر است. شرکت هایی که تعداد سهام کمتری دارند گزینه‌های مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری هستند.

۵- رهبر(L)

در این بخش پیشرو بودن یا پیرو بودن یک شرکت در صنعت خود مدنظر است.

۶- نهاد پشتیبان یا حامی (I)

ششمین شرط در استراتژی کانسلیم بررسی سرمایه‌گذاران یا نهادهای پشتیبان سهم مورد نظر است. بررسی این مورد از این جهت با اهمیت است که افزایش قیمت سهم نیاز به سرمایه فراوانی دارد. تامین این پول توسط سرمایه‌گذاران و نهادهای پشتیبان امکان‌پذیر می‌باشد.

۷- جهت بازار (M)

آخرین معیار در نظر گرفتن جهت کلی بازار است. اگر سهمی شش معیار قبلی را داشته باشد اما جهت بازار صعودی نباشد، به احتمال قوی معامله‌گران سرمایه خود را از دست می‌دهند.

روش کانسلیم در عمل

شرایط بازار ایران متفاوت از بازاری است که روش کانسلیم برای آن طراحی شده است. در ادامه آموزش استراتژی کانسلیم این روش را برای استفاده در بازار داخلی بومی‌سازی می‌کنیم.

استراتژی کانسلیم هفت معیار اصلی دارد، اما در بازار ایران ما هشت معیار را بررسی می‌کنیم.

یکی از مزایای مهم استراتژی کانسلیم این است که به ‌مراتب بیشتر از سایر استراتژی‌های معامله‌گری در دسترس عموم معامله‌گران قرار دارد. برای تصمیم‌گیری در مورد این که آیا این استراتژی ارزش استفاده در سرمایه‌گذاری برای یک سهام را دارد یا خیر، یک معامله‌گر فقط باید یک چک لیست که در ادامه می‌آید را قدم‌ به‌ قدم دنبال کند و اطمینان حاصل کند که هر یک از هشت معیار را برآورده کرده است.

۱- روند سودآوری

اولین معیار استراتژی کانسلیم مبتنی بر آخرین سود سه‌ماهه شرکت است. در این بخش سود دوره‌های مختلف شرکت با یکدیگر مقایسه می‌شود. اگر میزان سود دوره‌های قبلی بیشتر شود مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد. روش کانسلیم شرکت‌ها را ملزم می‌کند حداقل سود ۱۸ تا ۲۰ درصد سه ماهه جاری را به ازای هر ماه افزایش دهند.

به‌ عنوان‌ مثال، اگر قصد بررسی درآمد هر سهم یک شرکت در سه‌ماهه اول ۱۴۰۱ را دارید باید آن را با درآمد سه‌ماهه چهارم سال ۱۴۰۰ مقایسه کنید.

اگر رشد درآمد سه‌ماهه ۱۵ درصد افزایش‌ یافته بود، آن سهام گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. آستانه سود کمتر از ۱۸ درصد، سرمایه‌گذاری بر روی آن شرکت را به‌عنوان یک گزینه مناسب ملغی می‌کند.
درآمدهای سه‌ماهه جاری به‌ عنوان معیار کانسلیم در نظر گرفته می‌شود. رشد درآمد سه‌ماهه جاری اطلاعات ارزشمندی در مورد یک شرکت ارائه می‌نماید.

۲- نرخ رشد

طبق روش کانسلیم، شما باید به دنبال سهام با رشد بالاتر باشید که در یک سال گذشته درآمد سالانه آن‌ها افزایش‌یافته است. به همین دلیل دومین موردی که بررسی می‌کنیم نرخ رشد سهام شرکت است. در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم.

از مقایسه این دو دوره عددی که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است به دست می‌آید. اگر شرکت مدنظر در حال‌ رشد بود آنگاه عدد به دست آمده را با تورم مقایسه می‌کنیم. در صورتی که این عدد از تورم کشور بیشتر باشد یعنی سهام در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

۳- روند فروش

سومین و شاید مهم‌ترین مورد بررسی میزان فروش و سودآوری شرکت است به این علت که روند فروش مستقیماً با محصولات شرکت سر و کار دارد و می‌توانیم با استفاد از آن وضعیت گزارش فصل‌های بعدی شرکت را تخمین بزنیم.

به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم. اگر روند فروش رو به افزایش باشد احتمال این که شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای سود بهتری شود نیز وجود دارد. در این بخش توجه به پایدار بودن این روند بسیار اهمیت دارد. ممکن است شرکتی در یک دوره موفق به افزایش فروش شود اما این روند ادامه‌دار نباشد و رشد فروش شرکت متوقف گردد.

۴- محصول استراتژیک

چهارمین مورد مربوط به انتخاب شرکتی است که محصول یا خدمتی استراتژیک ارائه می‌دهد. شرکت‌ها خطوط محصولات متنوعی دارند. اما مهم‌ترین خط تولید، محصولی است که بیشترین میزان فروش را در بین سایر محصولات داشته باشد. تغییرات این محصول می‌تواند در آینده شرکت تأثیرگذار باشد. اگر شرکتی تنوع محصول کمی داشته باشد و یا وابستگی درآمدی شدیدی به یک محصول مشخص داشته باشد، ریسک سرمایه‌گذاری در این شرکت بالا می‌رود. چون با اختلال در تولید یا فروش شرکت درآمد عملیاتی آن به شدت کاهش می‌یابد و در نتیجه سودآوری شرکت نیز کاهش می یابد.

۵-نرخ فروش

پس از تعیین محصول استراتژیک، نوبت به بررسی نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف می‌رسد. رشد این میزان نسبت به دوره‌های قبلی می‌تواند تأثیر مستقیم روی سودسازی خالص این شرکت داشته باشد.

روش تعیین نرخ فروش محصولات یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که باید در روش کانسلیم به آن توجه کنیم. معمولاً برای تعیین قیمت محصولات یکی از روش‌های زیر را اعمال می‌کنیم:

۱- قیمت‌های جهانی
۲- قیمت متوسط شرکت‌ها
۳- قیمت‌گذاری دستوری دولت

اگر شرکتی مشمول نرخ‌گذاری توسط دولت گردد به احتمال قوی با مشکلات متعدد مواجه خواهد شد و امکان زیان‌ده شدن آن بالاست. پس بهتر است در هنگام خرید سهم به این موضوع توجه خاصی کنیم.

۶- میزان فروش

در این بخش به بررسی میزان فروش محصول استرتژیک خواهیم پرداخت. این موضوع به دو دلیل برای ما با اهمیت است:

۱- تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش دارد؟ آیا بازار توانایی پذیرش افزایش قیمت را دارد یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کاهش یافته و میزان فروش شرکت نیز متعاقباً کاهش یافته است؟
۲- آیا شرکت موفق به ورود به بازارهای جدید است؟

۷- عملکرد حقیقی و حقوقی

بررسی این بخش به ما کمک می‌کند تا دریابیم در مقاطع مختلف بازار، رفتار سهام‌داران یک سهم چگونه بوده است. به عنوان مثال در زمان کاهش قیمت آیا سهام‌دار با بازار همراه شده و شروع به فروش سهام خود کرده یا با خرید از سهام حمایت کرده است؟
اگر همبستگی قیمت و رفتار سهام‌دارن بالا باشد، در زمان خرید باید به این عامل توجه کرد.

۸- همبستگی با شاخص کل

در این قسمت به مقایسه رفتار شاخص کل در یک سال پیشین و نمودار قیمت سهم می‌پردازیم. با این مقایسه میزان همبستگی رفتار سهم به شاخص کل محاسبه می‌شود.

هرچه میزان این همبستگی بیشتر باشد اهمیت توجه به رفتار شاخص در زمان خرید یک سهم در روش کانلسلیم افزایش می‌یابد.

منبع: کلینیک اقتصاد

پایان/

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 28774

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =