ورود ونزوئلا به بازار انرژی اروپا به‌رغم دسیسه‌های آمریکا

به دنبال امضای توافق‌نامه توسعه و بهره برداری از میدان گازی میان ونزوئلا، ترینیداد و توباگو و شرکت شل، باوجود گربه‌رقصانی آمریکا در مورد صادرات گاز به اتحادیه اروپا، پای کاراکاس به بازار انرژی قاره سبز باز خواهد شد.

به گزارش تحریریه، ایالات متحده همواره برای کسب کنترل سیاسی بیشتر بر اروپا از وابستگی این قاره به انرژی استفاده کرده است؛ درحالی که از شروع عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ روابط روسیه و اروپا وخیم تر و واردات گاز مسکو به این قاره کاهشی شد، اما کاخ سفید بیشتر از قبل بر گربه‌رقصانی و بازی های سیاسی خود افزوده است.

در شرایط کنونی، به لطف تحریم‌های اعمال شده توسط واشنگتن، اروپا در عمل از گاز ارزان روسیه محروم شده و بالاجبار به گاز طبیعی مایع ال‌ان‌جی(LNG) و گران آمریکا روی آورده است؛ این امر با انفجار زیرساخت خط لوله معروف به «نورد استریم» که به صورت مستقیم انرژی روسیه را به اروپا متصل می‌کرد و یکی از منابع اصلی تأمین گاز برای قاره سبز محسوب می‌شد، شدت یافت.

ورود ونزوئلا به بازار انرژی اروپا به‌رغم دسیسه‌های آمریکا

در چنین شرایط حساسی، کاخ سفید به بهانه نگرانی‌های زیست‌محیطی، صدور مجوزهای جدید صادرات گاز طبیعی مایع از این کشور را به حالت تعلیق درآورده که همین امر آسیب‌پذیری اروپا را تشدید کرده است؛ کشورهای اروپایی که حدود نیمی از گاز طبیعی مایع (LNG) مورد نیاز خود را از ایالات متحده تأمین می‌کنند حال در مواجهه با چنین آسیب‌پذیری باید تسلیم منافع ژئوپلیتیکی «شریک» خود در آنسوی اقیانوس شوند تا تأمین سوخت لازم خود برای گرمایش، برق و صنعت را تضمین کند.

به گفته تحلیلگران، این موضوع بر کارخانه‌هایی که در حال حاضر عملیاتی یا در حال ساخت هستند، تأثیری نخواهد داشت اما می‌تواند برخی از پروژه‌های مقیاس بزرگ را دچار اختلال یا از مسیر خارج کند.

در این شرایط، ونزوئلا می‌تواند راه حلی مطلوب در مقابل این آسیب و پشتوانه‌ای برای ساختار انرژی اروپا باشد؛ در راستای تحقق این امر، «کیت رولی» نخست‌وزیر ترینیداد و توباگو، به‌تازگی از مذاکرات با کشورهای اروپایی برای تأمین گاز طبیعی مایع ال‌ان‌جی(LNG) تولید شده از گاز ونزوئلا خبر داد.

ونزوئلا و ترینیداد و توباگو توافقنامه‌های بهره‌برداری مشترک در زمینه گاز را امضا کرده اند. دولت ونزوئلا به شرکت‌های شل و شرکت ملی گاز (NGC) ترینیداد و توباگو مجوزی را جهت توسعه مشترک یک میدان گازی دریایی در نزدیکی مرز بین دو کشور اعطا کرده است که تا سال ۲۰۲۶، امکان تولید ۱۸۵ میلیون فوت مکعب گاز در روز را فراهم می‌کند.

از دریچه دیپلماسی، ونزوئلا توقع دارد اروپا در خط مشی و اقدامات قهری خود که به دستور آمریکا علیه ونزوئلا اعمال کرده است، تجدیدنظر کند و بیشتر به فکر این باشد که چگونه می‌تواند بر اساس روابطی همراه با احترام، امنیت انرژی قاره کهن را تضمین کند.

پایان/

۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28844

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      0 0
      عالی خداقوت