بدهی خارجی دلیل خیانت مصر به فلسطین

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است اظهارات وزیر امور خارجه مصر در کم رنگ جلوه دادن موفقیت فلسطینی ها و حماس درست نیست؛ اگرچه مصر به خاطر وضعیت اقتصادی و بدهی های خود تحت فشار قرار دارد اما همه مردم فلسطین، امت عربی و اسلامی از حماس حمایت می کنند زیرا این جریان بحران و جنگ را به قلب رژیم صهیونیستی منتقل کرده است.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب در بخشی از اظهارات خود در «یوتیوب» گفت: اظهارات «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره حماس جنجال های بسیاری به دنبال داشت و بسیار شوکه کننده بود. او ادعا کرد که فلسطینی ها و کشورهای عربی درباره حماس توافق نظر ندارند. او همچنین مدعی شد که «ما باید کسانی را که از جریان حماس پشتیبانی کردند، مجازات کنیم».

عطوان تصریح کرد: این به مفهوم آن است که این مقام مصری با طرح مهاجرت فلسطینی ها از نوار غزه موافق است. اینگونه موضع گیری پس از پایداری اسطوره ای جریان حماس و مقاومت فلسطین در جریان جنگ بسیار شگفت آور است. این در حالی است که همزمان با چنین موضع گیری، انصارالله یمن یک کشتی را که به سوی سرزمین های اشغال شده نفت منتقل می کرد، هدف قرار داده است. پس با چنین وضعیتی، نیازی به چنین موضع گیری نیست.

بدهی خارجی دلیل خیانت مصر به فلسطین

وی افزود: چنین موضع گیری از سوی وزیر امور خارجه کشوری که دارای تمدن کهن است، عاقلانه نیست. این در حالی است که «اسماعیل فهمی» وزیر امور خارجه «انور سادات» هنگامی که انوار سادات اعلام کرد قصد دارد به سرزمین های اشغال شده سفر و در کلیسای قدس سخنرانی کند مخالفت کرد که ضمن نرفتن به این سفر، از وزارت خارجه مصر استعفا داد. وزیران امور خارجه پیشین مصر هیچ گاه به فلسطین خیانت نکردند و حتی دو روز پیش از امضای توافق «کمپ دیوید» هم وزیر امور خارجه وقت مصر استعفا داد و امضای این توافق را خیانت می دانست. پس چنین موضع گیری خیانت به قضیه فلسطین است. مصری ها مردان تمام عیاری هستند و میهن خود را خوار و ذلیل نمی کنند.

این تحلیلگر فلسطینی تبار در زمینه لزوم توقف حرکت خائنانه مصر افزود: این اظهارنظرها که فلسطینی ها و عرب ها درباره حماس توافق نظر ندارند، درست نیست. همه مردم فلسطین اکنون از حماس حمایت می کنند. امت عربی و اسلامی هم هوادار جریان حماس است. حماس پایدار است و نبرد و ویرانی را به قلب رژیم صهیونیستی منتقل کرده است. این جریان بود که در 75 سال گذشته اقدام بی سابقه ای انجام داده است. خود اسرائیلی ها هم به این موضوع اعتراف کرده اند. زیرا جریان حماس دارای مردانی تمام عیار و مغزهای متفکر بی نظیری است. این مغزهای متفکر رژیم صهیونیستی را شکست داده اند. پس وزیر امور خارجه مصر باید سکوت اختیار کند و حرفی نزند و پیروزی های جریان حماس را کم رنگ جلوه ندهد. اینگونه موضع گیری از سوی وی قابل پذیرش نیست. ضمن آنکه رهبران حماس بسیار با هوش هستند و تسلیم نخواهند شد.

بدهی خارجی دلیل خیانت مصر به فلسطین

عطوان در مورد دلیل قاهره برای این رویکرد تصریح کرد: مصر به طور کلی بر تولید داخلی و کشاورزی تکیه کرده بود و چیز زیادی را وارد نمی کرد. این کشور در دوران گذشته گرفتار بدهی خارجی و وام نبود و برای خود شکوه، جلال و قدرتی داشت. با توجه به این سابقه خوب انتظار نمی رفت که سامح شکری در چنین شرایط حساسی دچار لغزش شود. مصر اکنون گرفتار بدهی های سنگینی است.

وی در بخش پایانی اظهارات خود آورده است: در کنار مصر، اردن و لبنان هم با برنامه از نظر اقتصادی تضعیف شده اند تا در برابر خواسته های رژیم صهیونیستی تسلیم شوند. به امید خدا مصر جایگاه خود را باز خواهد یافت و منطقه را رهبری خواهد کرد.

پایان/

۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =