موضع متفاوت آمریکا و اروپا در نشست حکام

خبرگزاری مطرح غربی عنوان داشت که آمریکا برخلاف سه کشور اروپایی، به دلایل گوناگون از رویارویی جدی با ایران در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجتناب می‌کند.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «رویترز» در مورد نشست کنونی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) نوشت، دیپلمات‌ها اعلام کردند که نشست فصلی نهاد اصلی سیاست‌گذار و ناظر هسته‌ای سازمان ملل از روز دوشنبه در وین آغاز شد و بار دیگر قدرت‌های غربی تصمیم گرفته اند که اقدام جدی را علیه ایران به‌ خاطر عدم همکاری تهران با آژانس در طیف وسیعی از موضوعات انجام ندهند.

بیش از یک سال است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متشکل از ۳۵ کشور، قطعنامه‌ای را تصویب نموده که در آن ایران را ملزم کرده است تا با تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در برخی سایت‌های اعلام‌نشده همکاری کند. آژانس می گوید این مساله ای ضروری و فوری است که ایران در مورد آثار پیدا شده توضیحاتی را ارائه کند.

طبق گزارش رویترز، گرچه از آن زمان تاکنون، تعداد سایت‌ های اعلام‌نشده مورد بررسی از سه به دو مورد کاهش یافته اما فهرست مسائل میان آژانس و ایران بیشتر شده است.

موضع متفاوت آمریکا و اروپا در نشست حکام

این گزارش مدعی است که ایران به طور کامل به توافق برای نصب مجدد دوربین های آژانس بین المللی انرژی اتمی در برخی سایت ها عمل نکرده و حتی در ماه سپتامبر به تعدادی از اصلی ترین بازرسان این نهاد اجازه فعالیت را نداده است.

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت «من ... عمیقاً متأسفم که ایران هنوز تصمیم خود برای تایید نکردن چند بازرس با تجربه آژانس را لغو نکرده است.»

وی افزود: تنها از طریق تعامل سازنده و معنادار می‌توان به همه این نگرانی‌ها رسیدگی کرد و بار دیگر از ایران می‌خواهم که به طور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند.

طبق این گزارش، دیپلمات ها اعلام کردند که با توجه به ادامه حمله نظامی اسرائیل به غزه در پاسخ به حملات ۷ اکتبر حماس و تشدید تنش ها در سراسر خاورمیانه، ایالات متحده تمایلی ندارد با افزایش فشار برای تصویب یک قطعنامه علیه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی خطر تشدید تنش دیپلماتیک بیشتر با تهران را پذیرا شود و خطر بیشتری را ایجاد کند.

یک دیپلمات غربی با استناد به عوامل گوناگون عنوان داشت «شاید شما در شرایط کنونی یک قطعنامه (شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) را به سرانجام برسانید ... انجام هر کاری که می‌تواند به عنوان یک سیگنال اشتباه تعبیر شود بسیار خطرناک است و ممکن است باعث اشتباه محاسباتی گردد».

تعدادی از دیپلمات های حاضر در وین بر این اعتقاد هستند که شرایط منطقه در اوج تنش قرار گرفته است، آتش بس یا قطعنامه ای برای غزه وجود ندارد و چشم انداز هیچ نوع راه حل هسته ای نیز در دسترس نیست ضمن آنکه ایالات متحده هم در مسیر رفتن به سوی انتخابات ریاست جمهوری خود در حرکت است.

IAEA expresses grave concerns over Iran unilaterally halting JCPOA implementation

دیپلمات ها قبل از نشست شورای حکام گفته بودند که سه قدرت اروپایی که آخرین قطعنامه را به طور مشترک با ایالات متحده پیشنهاد داده بودند به طور کل در هماهنگی با واشنگتن عمل می کنند.

به نوشته رویترز، انگلیس، فرانسه و آلمان که با عنوان E3 شناخته می شوند، تلاش داشته اند تا یک قطعنامه علیه ایران صادر شود و حتی متنی را هم تهیه کرده بود.

با این حال، دیپلمات‌ها می گویند که واشنگتن ماه‌ها است که با ارائه راه‌حلی در مورد ایران مخالفت کرده است؛ به نظر می رسد به دلیل انتخابات قریب‌الوقوع ریاست‌ جمهوری آمریکا در نوامبر، این کشور اکنون بی‌میل‌ترین بازیگر در میان چهار قدرت فوق برای افزایش فشار بر تهران می باشد.

ایالات متحده و سه کشور اروپایی در مورد این مساله و دیگر موضوع ها از جمله ذخایر رو به افزایش اورانیوم غنی شده ایران که در صورت غنی‌سازی بیشتر، برای تهیه سوخت چند بمب هسته‌ای کافی است، به شدت از ایران انتقاد کرده‌ اند. در مقابل تهران می گوید که قصد انجام چنین کاری را ندارد.

پایان/

۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29006

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =