تکرار سیاست تحریمی آمریکا علیه سوریه

کارشناسان مسائل اقتصادی و سیاسی معتقدند که تحریم های جدید آمریکا علیه سوریه تاثیر قابل ملاحظه ای بر این کشور ندارد و هدف آن ها سنگ اندازی در مسیر عادی سازی روابط کشورهای عربی با دمشق است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «العهد» لبنان در گزارشی به قلم «علی حسن» درباره تحریم های جدید آمریکا علیه سوریه نوشت، مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه رویکرد خصمانه خود علیه سوریه، تحریم های جدیدی را علیه این کشور به بهانه مبارزه با تجارت قرص روان گردان «کپتاگون» اعمال کرد. این تصمیم آمریکا ادامه زنجیره بی پایان تحریم های این کشور از گذشته به حال محسوب می شود.

این تحریم ها در شرایطی امضا و اجرایی شده اند که قرار است تا چند روز دیگر نشست کمیته ارتباط عربی درباره سوریه برگزار شود و مقامات سوری نیز در این نشست حضور خواهد داشت. همزمان شدن این تحریم ها با نشست فوق سوالاتی را درباره زمان و دلایل آمریکا برای وضع این تحریم ها مطرح کرده است.

العهد تصریح دارد «پیش از این سوریه در همه عرصه ها تحریم شده است. از این رو، تحریم های جدید موضوع تازه ای نیستند».

تکرار سیاست تحریمی آمریکا علیه سوریه

«الولید صالح» کارشناس مسائل اقتصادی درباره محدودیت های جدید و آثار احتمالی آن بر روی سوریه عنوان داشت که این تحریم ها بر روی اوضاع انسانی و معیشتی در سوریه تاثیر قابل ملاحظه ای نخواهند داشت زیرا آمریکا در تحریم های گذشته همه ابزارهای خود را مورد استفاده قرار داده و همه راه ها را بسته است. آمریکا پیش از این سوریه را در حوزه های تسلیحاتی، نفت، کالا و خدمات تحریم کرده و حتی مانع ورود مقامات سوری به ایالات متحده شده است ضمن آنکه دارایی های این کشور در ایالات متحده را هم بلوکه کرده است. کاخ سفید همچنین سوریه را در حوزه فناوری و ابزارهای مربوط به زیر ساخت ها هدف محدودیت های خود قرار داده است. سوریه همچنین با تحریم مالی و بانکی واشنگتن نیز دست و پنجه نرم می کند.

این تحلیلگر افزود: آمریکا به همه این تحریم ها بسنده نکرده است. قانون قیصر (سزار) در دوره «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا علیه دمشق برقرار شد که به موجب آن همه شرکت ها و کشورهایی که با سوریه همکاری می کردند، تحریم شدند. بنا براین محدودیت های تازه تنها ادامه تحریم های گذشته هستند.

تکرار سیاست تحریمی آمریکا علیه سوریه

«محمد خالد قداح» تحلیلگر مسائل سیاسی هم درباره زمان و پیام این تحریم ها برای دولت سوریه و دیگر کشورهای منطقه اظهار داشت: آمریکا با اقدامات تازه خود خواسته است فضای دشمنی با سوریه را زنده نگاه دارد و این موضوع را برای سوریه و هپیمانان آن در منطقه یادآور شود که هنوز هم دشمنی زیادی با دمشق دارد و واشنگتن مخالف هرگونه تلاش برای پایان دادن به منازعات است.

وی افزود: این تحریم ها پیش از نشست کمیته ارتباط عربی با سوریه صورت گرفته، حال آنکه قرار است این اجلاس ماه آینده در بغداد و با حضور نمایندگان سوریه، عراق، عربستان، لبنان، مصر و دبیر کل اتحاد عرب با هدف بررسی تلاش ها برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه برگزار شود. آمریکا با نگرانی به رویکرد کشورهای عربی برای شکست انزوای سوریه نگاه می کند زیرا در دیدارهایی که میان وزیر امور خارجه سوریه با وزیران امور خارجه کشورهای عربستان و مصر صورت گرفت فضا بسیار مثبت بود.

خالد قداح در پایان اینگونه نتیجه گرفت که این تحریم ها تغییری در روند از سرگیری روابط کشورهای عربی با سوریه ایجاد نخواهند کرد و روند کنونی به صورت ثابت ادامه خواهد داشت.

پایان/

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =