اولین گام واقعی بریکس برای دلارزدایی

روسیه و چین به عنوان یک الگو در بریکس تقریبا به طور کامل دلار آمریکا را از تجارت دوجانبه که برای سالجاری معادل ۲۶۰ میلیارد دلار برآورد شده است، کنار گذاشتند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «Watcher.Guru» نوشت، گروه بریکس روز به روز در حال پیشرفت است تا در سال ۲۰۲۴ هرچه بیشتر دلار آمریکا را از تمامی عرصه های تجاری و معاملاتی خود در جهان حذف کند. هدف این بلوک آن است که برای تقویت اقتصاد و تجارت بومی کشورهای عضو، به ارزهای محلی در برابر دلار آمریکا اولویت بدهد. این اتحاد همچنین سعی دارد تا سایر کشورهای در حال توسعه را متقاعد کند که از این خط مشی بریکس پیروی کنند و پرداخت ها برای تراکنش های فرامرزی را با ارزهای محلی تسویه نمایند.

اعضای بریکس، به ویژه چین و روسیه به تازگی قرارداد تجاری را امضا کردند که در آن به استفاده از ارزهای ملی تا سقف ۲۶۰ میلیارد دلار تاکید شده است. اجرای این توافق تجاری در ابتدا برای تسویه پرداخت ها در ازای کالاهای خریداری شده بین دو کشور صورت می گیرد. هر دو کشور چین و روسیه توافق کردند که پرداخت های دوجانبه را به یوان چین و روبل روسیه تسویه کنند و دلار آمریکا را به کار نخواهند گرفت.

russia china brics flags

بر اساس توافق فوق ۹۵ درصد از مبادلات تجاری دو کشور که ارزشی در حدود ۲۶۰ میلیارد دلار دارد با یوان چین و روبل روسیه تسویه خواهد شد. مابقی که حدود ۵ درصد می شود با یورو تسویه می شود. این بدان مغهوم است که در سال جاری در ۲۶۰ میلیارد دلار تجارت بین چین و روسیه تقریبا هیچ دلاری آمریکا استفاده نخواهد شد و بیشتر معاملات با یوان چین و روبل روسیه نهایی و تسویه می شود و شاید مقداری یورو دخیل باشد.

این تحول نشان می دهد که بریکس با جدیت مسیر و سیاست خود را دنبال می کند و تقریباً هر کاری را برای پیشبرد هدف اصلی یعنی دلارزدایی انجام خواهد داد. تحلیلگران تاکید دارند با این شرایط می توان گفت که دلارزدایی به زودی در بین همه اعضای بریکس پلاس اجرایی و تشدید خواهد شد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر بسیاری از دیگر کشورهای در حال توسعه هم از دستور کار بریکس پیروی کنند، دلار آمریکا تحت فشار شدیدی قرار خواهد گرفت. بنابراین، دهه آینده کاملاً متفاوت از امروز خواهد بود زیرا ارزهای محلی در بخش مالی جهان قدرت فزاینده ای پیدا می کنند.

اولین گام واقعی بریکس برای دلارزدایی

بر همین اساس تارنمای « Geopolitical Economy» تاکید دارد دستور کار اصلی و موضوع بحث در اجلاس آتی بریکس ۲۰۲۴ در اکتبر سال جاری دلارزدایی است. شانزدهمین اجلاس سران قرار است در منطقه کازان روسیه برگزار شود و اعضای جدید امارات متحده عربی، مصر، ایران و اتیوپی نیز بخشی از این گروه خواهند بود.

گفته می شود علاوه بر این، در اجلاس آتی بر سر بزرگترشدن گروه بریکس با دعوت از اعضای جدید و تقویت بنیه مالی بلوک بحث می شود.

بیش از ۴۰ کشور در حال توسعه به طور رسمی علاقه مندی خود را برای پیوستن به این اتحاد ابراز کرده اند. بنابراین، بلوک ۱۰ عضوی در اجلاس اکتبر روسیه در مورد گسترش بیشتر بریکس تصمیم گیری خواهد کرد. این گسترش بر اساس اجماع خواهد بود و همه اعضا به طور مشترک در مورد پذیرش با رد یک کشور تصمیم خواهند گرفت.

پایان/

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =