نتیجه تحریم غرب علیه روسیه

رئیس کمیته منتخب وزارت خزانه داری انگلیس اذعان کرد که اقتصاد روسیه سریعتر از کشورهای غربی در حال رشد است و تحریم های غربی آسیبی به آن وارد نکرده است.

به گزارش تحریریه، یک نماینده ارشد پارلمان انگلستان و رئیس کمیته منتخب وزارت خزانه داری اعتراف کرده است که تحریم ها علیه روسیه کارساز نیستند و در مقابل، اقتصاد این کشور سریعتر از بسیاری از اقتصادهای غربی در حال رشد است.

«هریت بالدوین» به فایننشال تایمز گفت که تحریم ها نتوانسته روسیه را تضعیف کند زیرا مسکو راه هایی را برای دور زدن آنها پیدا کرده است.

او گفت: یک اجماع کلی وجود دارد که تحریم‌ها بر اساس هدف اعلام شده‌شان اثربخش نبوده اند و باعث دردسر واقعی برای اقتصاد روسیه نمی‌ شوند.

این نماینده مجلس به آخرین پیش بینی که صندوق بین المللی پول (IMF) در اوایل ماه جاری منتشر کرد، استناد داشت که در آن برآورد شده است که اقتصاد روسیه در سال جاری ۳.۲ درصد رشد خواهد کرد. این میزان بیشتر از رشد ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و فرانسه است.

نتیجه تحریم غرب علیه روسیه

بالدوین هم اکنون ریاست کمیته خزانه داری مجلس انگلیس را بر عهده دارد. این نهاد وظیفه دارد تا بررسی کند که آیا برنامه تحریم های اقتصادی لندن در کاهش درآمدهای صادراتی مسکو موفق بوده است یا خیر.

کمیته خزانه داری در ماه فوریه تحقیقی را در زمینه بررسی این موضوع آغاز کرد. انتظار می‌ رود نمایندگان مجلس انگلیس به زودی تحقیقات در این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند. این کمیته پیشتر شواهد کتبی را دریافت کرده که به نوشته فایننشال تایمز نشان می دهند که رویکردی محکم تر در زمینه اثربخشی بیشتر تحریم ها مورد نیاز است. این تحقیق قرار است در ماه جولای یافته های خود را به صورت رسمی ارائه کند.

انگلیس در کنار آمریکا و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ پس از آغاز عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین، کمپین تحریمی بی سابقه ای را علیه روسیه آغاز کردند. کشورهای غربی بخش‌های مالی و صنعتی روسیه را هدف قرار دادند و تجارت مواد خام و منابع انرژی را که بخش عمده‌ای از درآمدهای صادراتی روسیه را تأمین می‌کرد، ممنوع یا محدود کردند. بالدوین خاطرنشان کرد که برخی از این محدودیت ها بیشتر از دو سال است که برقرار شده اند.

او گفت: هرچه تحریم‌ها طولانی‌تر باشد، طرف مقابل راه‌های بیشتری برای دور زدن آن‌ها پیدا می‌کند، و کاملاً واضح است از آنجاکه الگوهای تجارت در حال تغییر هستند به صورت دقیق امکان دور زدن تحریم ها فراهم می شود.

لندن واردات محصولات نفتی روسیه را در دسامبر ۲۰۲۲ ممنوع کرد. با این حال، شکاف در این قانون به انگلیس اجازه داد تا به خرید نفت از روسیه ادامه دهد. روزنامه «گاردین» هفته گذشته گزارش داد که واردات نفت پالایش شده انگلستان از هند، چین و ترکیه - که مسکو با نفت خام عرضه می کند - در دو سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است.

این روزنامه خاطرنشان می کند نفت روسیه که در کشور دیگری پالایش شده است، دیگر منشأ آن روسیه به شمار نمی رود و از ذیل قوانین تحریمی و ممنوعیت تجارت خارج می شود.

مسکو بارها گفته است که با تحریم های غرب علیه صنایع حیاتی خود سازگار شده و به خودکفایی بیشتری رسیده است. علاوه بر این قیمت بالای نفت به روسیه این امکان را داده است که درآمدهای صادراتی نفت خود را حفظ کند.

پایان/

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29552

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =