از ادعا تا عمل؛ تحریم موهبت واقعی برای روسیه

درآمدهای نفت و گاز روسیه با وجود تحریم های بی سابقه غربی افزایش یافته است. درواقع روسیه در بیش از دو سال گذشته نه تنها به دنیا نشان داده است که بدون آمریکا و بدون دلار هم می توان اقتصاد خود را رشد داد بلکه موجب تحرک بیشتر بریکس هم شد.

به گزارش تحریریه، مسولان و مقام های ارشد کشورمان تحریم را دارای پیامدهای مثبتی بیان می کنند ولی تاکنون مردم از این ثمرات هیچ بهره ای را کسب نکرده اند؛ اما گویا روسیه تنها در دوسال توانست به جای ادعا و وعده، به صورت واقعی از دام تله تحریم غرب فرار کند و نه تنها پول ملی خود را تقویت نماید بلکه اقتصاد و رفاه شهروندانش را هم بیشتر کند. سیاست منطقی و معقول مقامات کاخ کرملین اکنون این کشور و شهروندانش را به جایگاهی بهتر از دوره قبل از جنگ اوکراین و تحریم ها رسانده است.

تارنمای خبری اقتصادی «Cointribune» نوشت، با وجود تحریم‌های ایالات متحده، روسیه به برنامه ها و پیش‌بینی‌ های خود جامه عمل پوشاند و آمارها نیز تداوم پویایی و قدرت اقتصادی مسکو را در سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهند.

طبق این گزارش، برخلاف همه برآوردها و برنامه هایی که غربی ها به ویژه کاخ سفید علیه روسیه تدارک دیده بودند، مسکو به عنوان یکی از بنیان‌گذاران بریکس از افزایش ۱۰۰ درصدی درآمد نفت و گاز خود در ماه آوریل خبر داده است. خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که مسکو اعلام کرد درحالی که در ماه آوریل سال قبل درآمدش از حوزه انرژی ۷ میلیارد دلار بوده، در آوریل ۲۰۲۴ این رقم به ۱۴ میلیارد دلار افزایش یافته است.

BRICS: Russia's oil revenues soar

طبق گزارش، علت آن است که در این مسیر روسیه هر روز گام های محکمتری در زمینه دوری از دلار برمی دارد. در بیش از دو سال گذشته، روسیه به دنیا نشان داده است که چگونه بدون آمریکا و بدون دلار می توان اقتصاد خود را رشد داد. در واقع بریکس و شرکای آنها ثابت کرده اند که حتی در بحبوحه درگیری شدید دیپلماتیک و نظامی با ایالات متحده هم امکان پیشرفت وجود دارد.

طبق گزارش رویترز، درآمدهای ماهانه نفتی روسیه از آوریل ۲۰۲۳ تا آوریل ۲۰۲۴ از ۷ به ۱۴ میلیارد دلار افزایش یافته است که یک رشد ۱۰۰ درصدی را نشان می دهد. در همین راستا، روسیه برای کل سال ۲۰۲۴ درآمد نفت و گاز ۱۲۳ میلیارد دلاری را برای خود برنامه ریزی کرده است که رشد سالانه ۳۰ درصدی را نشان می دهد.

«بیزینس اینسایدر» هم به نقل از رویترز نوشت این خبرگزاری محاسبات را با استفاده از داده های منابع صنعتی و آمار رسمی در مورد تولید، پالایش و عرضه نفت و گاز در بازارهای داخلی و بین المللی انجام داده است.

رسانه های غربی از این امر نگران هستند که درآمد حاصل از نفت و گاز مسیر اصلی برای تامین اصلی بودجه جنگ در اوکراین هستند. بر این اساس افزایش قابل توجه درآمد نفتی نسبت به سال قبل نشان دهنده دشواری های بیشتر برای کشورهای غربی در تلاش برای اعمال تحریم های موثر بر اقتصاد این کشور است.

غرب برای محدود کردن درآمد روسیه از درآمد انرژی اقدامات متعددی را انجام داده است. این اقدامات شامل ممنوعیت خرید نفت و گاز روسیه توسط ایالات متحده و انگلیس، ممنوعیت واردات دریایی نفت خام روسیه توسط اتحادیه اروپا و توافق رهبران گروه ۷ برای تعیین سقف قیمتی نفت خام روسیه ۶۰ دلار در هر بشکه بوده است. با اینحال روسیه ادعا دارد که تا حد زیادی توانسته این حرکت‌ها را دور بزند.

در دسامبر سال گذشته، «الکساندر نواک» معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که تقریباً تمام صادرات نفت روسیه در سال ۲۰۲۳ به چین و هند ارسال شده است. وی افزود که سهم اروپا از صادرات نفت خام از حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد دوران قبل به حدود ۴ تا ۵ درصد کاهش یافته است.

نواک گفت: شریک اصلی مسکو در شرایط فعلی چین است که سهم آن تقریباً به ۴۵ تا ۵۰ درصد صادرات روسیه رسیده است و البته هند... قبلاً اساساً به هند عرضه قابل توجهی نمی شد؛ در دو سال، سهم کل عرضه ها به هند نیز به ۴۰ درصد رسیده است.

از ادعا تا عمل؛ تحریم موهبت واقعی برای روسیه

وی افزود: محدودیت‌ها و تحریم‌هایی که بر روی عرضه به اروپا و آمریکا اعمال شد... فقط روند تغییر جهت جریان انرژی ما را تسریع کرد.

گزارش Cointribune اقدامات روسیه را الگویی موفق در چارچوب بریکس دانست و تصریح کرد بریکس می خواهد نظم جهانی را تضعیف کند و صعود خود به صدر را تسریع ببخشد. از سال ۲۰۲۲، پویایی تجارت جهانی تغییر کرده است. عربستان سعودی نفت ارزان‌ را از روسیه می‌خرد و آن را تقریباً در سراسر اروپا پخش می‌کند. سیاست قیمت گذاری نفت روسیه از سوی غربی ها، هند را نیز جذب کرده است زیرا دهلی نو با خرید نفت روسیه ۷ میلیارد دلار پس انداز می کند.

در مورد چین، این کشور همچنان به خرید مقادیر زیادی از نفت روسیه ادامه می دهد جالب آنکه هزینه آن را هم به یوان می پردازد. بیش از ده ها کشور در حال توسعه دیگر نیز نفت خود را از روسیه تامین کرده و خریدهای خود را به جای دلار آمریکا با ارزهای محلی تسویه می کنند. این امر باعث تقویت ارزهای محلی آنها می شود.

بنابراین، بیش از دو سال پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین، مسکو به رشد اقتصادی خود ادامه می دهد. از سوی دیگر، در حالیکه ایالات متحده شاهد افزایش بدهی خود به بالاتر از ۳۴.۶ تریلیون دلار است، ارز آمریکایی حال و روز خوبی ندارد.

تحلیلگر Cointribune تاکید دارد: در همین حین، بریکس تندتر از گذشته به دنبال گسترش خود است. بی تردید جنگ بین روسیه و اوکراین فقط یک بهانه برای تسریع حرکت بوده است. روسیه آشکارا در حال جنگ با ایالات متحده است، جنگی که بریکس را در برابر ایالات متحده و دلار آن قرار می دهد. آیا این رقابت به پایان خواهد رسید؟

پایان/

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29490

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کرامت سلیمی RO ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      0 0
      به زودی با درگیری ناتو با روسیه تمام دنیا درگیر جنگ جهانی می شود راه جلوگیری از بروز جنگ جهانی فقط افشای دروغ بودن سلاح هسته ایست. . قبلا می گفتند سلاح هسته ای یک سلاح بازدارنده است و مانع از جنگ کشورهای بزرگ می شود اما درگیری احتمالی روسیه با ناتو نشان می دهد که چنین سلاحی وجود خارجی ندارد. قبل از وقوع این حادثه رسانه ها باید اقدام به افشای این دروغ بزرگ کنند و الا دیگه بعد از وقوع این جنگ ، گفتن حقیقت بی فایده است. https://t.me/lienuclearbomb