اتهام تازه اروپا علیه پکن

مقام ارشد اتحادیه اروپا چین را متهم کرده است که سیاست های این کشور در حوزه های اقتصادی موجب عدم تعادل فعلی در روابط دو طرف شده و صنعتی زدایی از قاره سبز می شود.

به گزارش تحریریه، «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپایی قصد دارد با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، در مورد سیاست هایی که از نظر او خطر صنعتی زدایی در بلوک اروپایی را تشدید می کند، گفت وگو نماید.

رهبر چین روز یکشنبه گذشته درچارچوب بخشی از سفر شش روزه سه کشور به اروپا وارد فرانسه شد. این اولین سفر او از سال ۲۰۱۹ به بعد است.

رئیس قوه مجریه اتحادیه اروپا اظهار داشت که در جریان گفت وگو با شی در مورد عدم تعادل در تجارت چین صحبت خواهد می کند.

وی می گوید که چین در حال حاضر با یارانه های هنگفت، بیشتر از حد می فروشد زیرا به دلیل تقاضای ضعیف داخلی خود، در حال تولید فوق العاده است. این امر به عرضه بیش از حد کالاهای یارانه ای چینی، مانند خودروهای الکتریکی و فولاد منجر می شود و تجارت ناعادلانه ای را به همراه دارد.

فون در لاین افزود: اروپا نمی تواند چنین رویه های تحریف کننده بازار را بپذیرد زیرا می تواند به صنعتی زدایی در اروپا منجر شوند.

اتهام تازه اروپا علیه پکن

در چند هفته گذشته، مقامات اتحادیه اروپا تحقیقاتی را در مورد اقدامات ناعادلانه چینی، از جمله محدودیت در عرضه تجهیزات پزشکی اروپایی به بازار این کشور آسیایی و تخصیص یارانه برای شرکت‌های چینی تولیدکننده توربین‌های بادی، خودروهای الکتریکی و قطار آغاز کرده‌اند.

در همین حال، چین هم یک تحقیق ضد دامپینگ را در مورد واردات از اتحادیه اروپا باز کرده است که به ویژه صادرکنندگان فرانسوی را تحت تأثیر قرار می دهد. تحقیقات دوطرفه به عنوان یک تقابل فزاینده در برابر حمایت گرایی تلقی می شود.

فون در لاین سعی دارد تا برای ریسک زدایی از تجارت با چین فشار وارد کند اما نمی خواهد تا اندازه ای پیش برود که به جداشدن بروکسل از این قدرت اقتصادی ختم شود.

اعضای اتحادیه اروپا به میزان زیادی اقتصاد خود را از روسیه جدا کرده اند تا مسکو را به خاطر درگیری اوکراین جریمه کنند. با اینحال از دست دادن دسترسی به گاز طبیعی ارزان روسیه، صنایع انرژی بر اروپای غربی را به شدت تحت تأثیر قرار داده و آن ها را از گردونه رقابت دور کرده و کسب‌وکارها را مجبور به انتقال تولید به مکان‌های دیگر نموده است. ایالات متحده یکی از مقاصد اصلی صنایع اروپایی است زیرا دولت بایدن بر اساس قانون سال ۲۰۲۲ در زمینه کاهش تورم به تولیدکنندگان یارانه ارائه می کند.

رئیس جمهوری چین در مقاله‌ای که پیش از سفرش در رسانه های فرانسه منتشر شد، عنوان داشت که پکن برای دستیابی به «چشم‌اندازهای جدید» در روابط خود با این کشور متعهد است. او نوشت: فرانسه در حال پیشبرد صنعتی سازی مجدد بر اساس نوآوری سبز است و در همین حین، چین نیز در حال تسریع توسعه نیروهای تولیدی با کیفیت جدید می باشد.

پس از فرانسه، رئیس جمهور چین به کشورهای مجارستان عضو اتحادیه اروپا و صربستان غیرعضو در اتحادیه اما دوست نزدیک روسیه سفر می کند.

پایان/

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29499

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =