ابهامات در آینده سرمایه‌گذاری چین در ایران‌خودرو و سایپا؟

«بابک صدرایی» معتقد است احتمال سرمایه گذاری کلان چین در صنعت خودروی ایران که دولت و عوامل سیاسی و مافیا و رانت‌های مختلف در آن نفوذ دارند بسیار ضعیف است زیرا چینی ها جایی سرمایه گذاری می کنند که راحت کار کنند و نسبت به ثبات اقتصاد و سرمایه گذاری خود مطمئن باشند.

«بابک صدرایی» کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با «تحریریه» در خصوص واگذاری سهام یا مدیریت دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی واقعی یا سرمایه گذار چینی گفت: در شرایط تحریمی اقتصاد ایران که در بسیاری از مسائل مثل حوزه نقل و انتقالات مالی و بانکی و ورود فناوری و تجهیزات و ماشین آلات روز به کشور وضعیت بحرانی است و در آینده با روی کار آمدن احتمالی آقای ترامپ به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا وضعیت سخت تر از اکنون می شود، سخن گفتن درباره سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد ایران بخصوص در صنعت زیان ده خودوروسازی ایران نوعی اغراق است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: عوامل مختلف و ریسک هایی که اقتصاد و صنایع ایران را تهدید می کنند حاوی این پیام هستند که بعید به نظر می رسد هیچ شرکت چینی مایل به انجام ریسک خرید سهام دولت یا مدیریت خودروسازی در ایران باشد چرا که چینی ها نشان داده اند فعلا روی فروش « سی کی دی» در ایران تمرکز کرده اند.

این کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو معتقد است: بعید به نظر می رسد چین علاقه ای به سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی ایران داشته باشند اگر هم چنین تمایلی داشته باشند قطعاً در قالب قرارداد کلان بین دو کشوری چنین امری را صورت می دهند و مدیریت بازار و صنعت خودروی کشور را عهده دار می شوند. گرفتن سهم قابل توجهی از بازار خودرو برای طرف چینی موضوع مهمی است ضمن آنکه برای سایر خودروسازان داخلی نیز مساله بسیار حائز اهمیتی است.

بابک صدرایی با اشاره به این موضوع که چالش های بسیاری پیش روی خریدار بخش خصوصی خودروسازی در ایران وجود دارد، گفت: با این فرض که یک بخش خصوصی واقعی اعم از داخلی یا خارجی با رضایت کامل خواهان خرید سهام دولت باشد و اصلا مدیریت خودروسازی به بخش خصوصی واگذار شود قطع به یقین اصلاح ساختارها و سیستم‌ها در دو شرکت خودروساز دولتی که سال‌ها تحت تاثیر تحریم بوده‌اند و از اتفاقات مدرن دنیا عقب بوده اند بسیار سخت و زمان بر خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: بخش خصوصی اعم از داخلی یا خارجی که خواهان مدیریت خودروسازی در شرکت های ایران خودرو و سایپا باشد باید سرمایه‌گذاری کلانی را به لحاظ مالی و زمانی برای انجام بسیاری از اصلاحات لازم در این شرکت ها در دستور کار خود قرار دهد، ضمن اینکه همچنان معتقدم طرف چینی هرگز چنین ریسکی نمی کند.

وی در ادامه بحث یادآور شد: اینکه طرف چینی ریسک کند و سهامدار اصلی و مدیر شرکت های ایران خودرو و سایپا شود قطعا به نفع مصرف کننده است چرا که برای مصرف کننده ایرانی، خودروی چینی حتی ارزان قیمت با تکنولوژی ۱۰ سال پیش نسبت به خودروهای ایرانی فعلی که تکنولوژی سه چهار دهه قبل را دارند به صرفه تر و ایمن تر است.

بابک صدرایی در پایان تاکید کرد: بنده بر این باورم که احتمال ورود چینی ها به این موضوع بسیار ضعیف و دور از ذهن است که آنها به انجام چنین سرمایه گذاری کلانی در صنعتی تمایل داشته باشند که دولت و عوامل سیاسی و مافیا و رانت‌های مختلف در آن نفوذ دارند، لذا چینی ها جایی سرمایه گذاری می کنند که راحت کار کنند و نسبت به ثبات اقتصاد و سرمایه گذاری خود مطمئن باشند. به این دلایل بعید به نظر می رسد در روند کاری ومدیریت شرکت های خودروسازی ایران تغییر چشمگیری به نفع رشد صنعت و رفاه و ایمنی مصرف کننده صورت بگیرد.

پایان/

۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =