ترامپ قدرتمندترین جریان در انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا است

دونالد ترامپِ پوپولیستِ شکننده کلیه نُرم ها، نماد جامعه دو قطبی آمریکای کنونی است که طرفین در دو دنیای کاملاً متفاوت زندگی می کنند.

به گزارش تحریریه، ریجارد هاس در شورای روابط خارجی امریکا نوشت:

در یک روی سکه، ایالات متحده آمریکا، دموکراسی پویایی باقی می ماند؛ مشارکت در انتخابات به رغم محدودیت های فیزیکی ناشی از کووید- ۱۹، بالا بود. خشونت در پایینترین حد خود قرار داشت و اعلام پیروزی عصر سه شنبه دونالد ترامپ هم چندان خریداری نداشت و همینطور درخواست هایش برای توقف شمارش آراء شنیده نشد. با این حال آنچه نگران کننده است، اینکه سپهر انتخاباتی آمریکا، عمیقا دچار شکاف می ماند.

می شود گفت که کلان رای هر دو نامزد، یکسان بود و شگفت نیست که این شکاف، احتمالا به شکل گیری حاکمیتی دچار شکاف بیانجامد. اگر روندهای کنونی ادامه یابد، دموکرات ها مجلس نمایندگان را خواهند داشت و جمهوریخواهان سنا را. دولت به یک حزب و قانونگذاری تقریبا به حزب دیگر واگذار می شود. هیچ پیروزی یکپارچه ای در کار نبود. ترامپ هم پنج میلیون رای بیش از ۲۰۱۶ به دست آورد یعنی دومین رایی که هر رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا به دست آورده و بیش از هر رایی که یک رئیس جمهور پیروز در گذشته به دست آورده است.

آنچه در اینجا بویژه قابل توجه است اینکه، چنین میزانی از مشارکت و نتایج آن، زمانی به دست آمد که آمار ابتلای روزانه به کووید۱۹ به بالاترین رکورد خود یعنی صدهزار رسید و در یک روز بیش از هزار نفر قربانی گرفت؛ یعنی درست در لحظاتی که سوء مدیریت همه گیری توسط این دولت، وخیم ترین چهره خود را نشان داد، تقریبا نیمی از افرادی که حق رای داشتند، به ترامپ رای دادند.

بنابراین، ترامپ همچنان یک صدای قوی خواهد بود بویژه اگر او جلوی چشم مردم باقی بماند (که احتمالا همین گونه است). وی چهار سال دیگر، نفوذ قابل ملاحظه ای در انتخاب نامزد جمهوریخواهان خواهد داشت. اکنون، حزب جمهوریخواه، جایگاه نیرومندتری در قیاس با زمان جورج دبلیو بوش یا رونالد ریگان خواهد داشت و ترامپیسم- که همان پوپولیسم روز آمریکاست- یک نیروی پرقدرت باقی خواهد ماند.

درست است که ادعاهای ترامپ درباره تقلب در انتخابات، چندان جدی گرفته نشد، اما بسیاری از طرفدارانش، مشروعیت ریاست جمهوری جو بایدن را نخواهند پذیرفت. بسیار محتمل است که ترامپ هرگز به پیروزی بایدن اذعان نکند چه رسد به اینکه در مراسم سوگند او شرکت کند. به قول ویل روجرز، ترامپ هرگز با یک عرف و نُرم روبه رو نشد مگر آنکه آن را شکست.

مردم آمریکا به شکل فزاینده ای در جهان های جداگانه زندگی می کنند. آنها خود را در جوامع و مناطقی که مردمانش دیدگاه های مشابه دارند، جا داده اند. هر یک از این جهان ها، تلویزیون کابلی خودشان را تماشا می کنند، ایستگاه های رادیویی و برنامه های خودشان را می شنوند و وبسایت های خودشان را می خوانند. در این شرایط، نبود یک برنامه درسی و آموزش اجتماعی ملی، این گروه بندی ها را در گذر نسل ها تسهیل می کند.

آنچه البته قابل توجه است اینکه شکاف درونی این کشور تا حد زیادی حول محور اقتصادی نیست. مردمانی از همه طبقات اقتصادی جامعه به هر دو نامزد رای دادند و همانگونه که بسیاری پیش بینی کرده بودند، الگوهای جمعیتی، جنسیت و نژاد در این رای گیری، وضعیتی یک طرفه نداشتند. سطح دانشاموختگی، به روشنی یک شاخص در گرایش سیاسی است همان گونه که جغرافیا این گونه است؛ رای جمهوریخواهان به احتمال بیشتر، از حومه ها و مناطق روستایی می آید و دموکرات ها هم رای مناطق شهری را دارند.

بنابراین، عاملِ فرهنگ، بیشترین نقش را در سیاست آمریکا دارد. این در حالی است که به نظر می رسد، مسائل سیاست خارجی، نقش چندانی در کارزارهای انتخاباتی ندارد.

در چنین پس زمینه ای است که دشوار بتوان برای یک دگرش مهم در چگونگی انتخاب رئیس جمهوری یا کارکرد دولت، حمایت لازم را بسیج کرد. اوضاع امروز ایالات متحده آمریکا، بسیار شبیه حال و روز شورای امنیت است. بسیاری توافق دارند که سامانه کنونی این شورا، عمیقا ناقص است و جهان را نمایندگی نمی کند اما امکان دستیابی به توافقی بر سر اصلاح  آن هم وجود ندارد چرا که هرگونه اصلاحی به سود برخی و به زیان برخی دیگر است.

این وضعیت، کار حاکمیت و مدیریت کشور را دشوار می کند. در اینجا نقش رهبر جمهوریخواهان سنا و همکاری او با جو بایدن نقشی کارساز خواهد داشت و بایدن برای این کار باید امتیاز بدهد، چیزی که با مقاومت اعضای ایدئولوژیک حزب دموکرات روبه رو خواهد شد.

منبع: دیپلماتیک

پایان/

۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =