بانک مرکزی باز هم هزاران میلیارد به جیب بانک های خصوصی ریخت

تنها بخشی در اقتصاد ایران که هرگز پاسخ نمی شنود پول نداریم بانک های خصوصی هستند که این هفته هم هزاران میلیارد تومان هدیه دریافت کردند.

به گزارش تحریریه، بانک مرکزی این هفته هم برای بانک های خصوصی که با نسبت کفایت سرمایه های غیراستاندارد اداره می شوند، هزاران میلیارد تومان اختصاص داد تا همچنان این بخش؛ در راس ویژه های اقتصاد ایران قرار داشته باشد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیش از 9200 میلیارد تومان پول به بانکها؛ همان بانک های خصوصی؛ تزریق کرد تا باز هم ایران را به عنوان تنها کشوری که هرگز صحبتی از ورشکستگی بانک ها در آن به میان نمی آید باقی گذارده باشد.

این رقم به معنای ماهی ۴۰ هزار میلیارد تومان، و سالی تقریبا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است. به عبارت بهتر بانک های خصوصی اصل سپرده های مردم را به دلخواه به گردش درآورده و صرف تملک دارایی می کنند و در نهایت برای پرداخت سود سپرده ها به پول های تازه چاپ بانک مرکزی متوسل می شوند که در نهایت به حساب مردم و با تورم های بالا تسویه می شود.

نسبت کفایت سرمایه پایین بانک های ایرانی نشان می دهد که فقط یک بانک کشور در وضعیت استاندارد است و سایر بانک ها اوضاع بسامانی ندارند، اما هرگز سخنی از ورشکستگی بانک های ایرانی شنیده نمی شود.

قداست بخشیدن مطلق به نهاد بانک پدیده ای است که فقط در ایران وجود دارد و نقص فراوان در قوانین برای باصطلاح بازار پول باعث بر هم خوردن مزیت های کشور شده است. فعالان بخش واقعی اقتصاد که بار اصلی اشتغال و تولید را بر دوش دارند در برابر اخیارات مطلق بانک های کشور چیزی برای گفتن ندارند.

فساد و نقص کارکردی آنها در تمام 20 سالی که از ظهور بانک های خصوصی گذشته است با چاپ پول جدید پر می شود و ظاهرا در منطق اقتصاد سیاسی ایران چیزی به نام ورشکستگی بانک در صورت سومدیریت تعریف نشده است.

پایان/

۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
کد خبر: 476

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =