وضعیت بازار ایران در دوران پس از تنها برکناری دولت اعتدال

دولت حسن روحانی که با شعار حل مشکلات اقتصادی کشور در 100 روز بر سر کار آمد، 150 روز است که وزارت صمت را بدون وزیر رها کرده است.

تهران - تحریریه - دولت حسن روحانی که با شعار حل مشکلات اقتصادی کشور در 100 روز بر سر کار آمد، 150 روز است که وزارت صمت را بدون وزیر رها کرده است.

به گزارش تحریریه، دولتی که قرار بود مشکلات کشور را ۱۰۰ روزه حل کند، ۱۵۰ روز است که نتوانسته برای وزارت مهم صنعت، معدن و تجارت وزیر معرفی کند. محمود واعظی رییس دفتر حسن روحانی که بیش از اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری؛ همان نخست وزیر؛ قدرت اثرگذاری دارد، با برکناری رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت مدعی شد که از مدیریت وزارت صمت ناراضی است و سطح بالاتری از کارآمدی را مطالبه می کند. اگرچه بهانه برکناری رضا رحمانی وضعیت بازار خودرو بود، اما وضعیت بازار خودرو در 5 ماه پس از برکناری وزیر اسبق نشان می دهد که دولت حسن روحانی چقدر با موضوع صادقانه برخورد کرده است. تقلیل دادن ناکارآمدی دولت روحانی در مدیریت اقتصاد به مدیریت وزیر صمت نشان می دهد که با یک برنامه دو وجهی مواجه بوده ایم. وجه اول این بازی به پروپاگاندای دولت روحانی باز می گردد که به دنبال انداختن تقصیرهای نابودی اقتصاد کلان به گردن یک بخش در دولت بود. وجه دوم بازی به وزیر اسبق صمت باز می گشت که در رهاشدگی مدیریت دولت اعتدال؛ راهکار مقابله موردی با عوامل نابسامانی در بازارهای مختلف را در پیش گرفته بود، که اگرچه برای جبران ناکارآمدی دولت کافی نبود، اما از شدت بحران می کاست. با برکناری رحمانی از وزارت صمت، این عنصر ناهماهنگ حذف و کابینه یک دست شد که بحران رو به گسترش در بازار خودرو، لوازم خانگی، خوراک دام و ... نشان می دهد دولت در بیشتر ناکارآمدتر کردن دولت موفق بوده است. در شرایطی که لوازم خانگی خارجی گران شده و خرید آن؛ در صورت وجود در بازار؛ صرفه اقتصادی نداشته و لوازم خانگی ایرانی توان رقابت پیدا کرده اند، تولیدککندگان داخلی با عدم عرضه باعث از بین رفتن این مزیت شده و مردم را در تنگنا قرار داده اند و وزارت صمت هم به ماجرا ورود نمی کند. اگرچه بخشی از قطعات تولیدات داخلی در صنعت لوزام خانگی وارداتی است و با افزایش نرخ ارز گران می شود، اما هدایت شرکت های دانش بنیان به سمت تولید این قطعات به دلیل وجود بازار تشنه داخلی و قیمت بسیار پایین تر در مقایسه با نمونه های خارجی دارای توجیه اقتصادی است، و اگر وزارت صمت دارای مدیریت پیگیر و ظرفیت شناس بود، روند داخلی سازی قطعات به جاهای مناسبی رسیده بود. در صنعت خودرو که بهانه مستقیم برکناری وزیر اسبق صمت است هم داستان عجیبی در جریان است. به جای افزایش سالانه قیمت خودرو، افزایش هر سه ماه یک بار به تصویب رسیده و دولت هنوز توضیحی نداده است که چه اقدامی باید وزیر اسبق صمت انجام می داد که نداد و جانشینان وی در حال انجام آن هستند. عجیب تر اینکه دولت حسن روحانی و مرد همه کاره آن محمود واعظی برای تعیین وزیر عجله ای هم نداشته و رها کردن این وزارتخانه کلیدی را بهترین سیاست برای ناکارآمد کردن بیشتر نظام یافته اند. پایان/
۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 7668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =