کرونا؛ ویروسی سیاسی یا سیاستی بیمار؟

ویروس کووید 19 و بیماری کرونا درحالی به پدیده ای فراگیر در سطح جهان تبدیل شده است که هنوز سوالات فراوانی درباره آن بدون پاسخ مانده است.

تهران - تحریریه - ویروس کووید 19 و بیماری کرونا درحالی به پدیده ای فراگیر در سطح جهان تبدیل شده است که هنوز سوالات فراوانی درباره آن بدون پاسخ مانده است.

به گزارش تحریریه، در حدود 10 ماهی که ویروس کرونا به صدر اخبار رسانه ها آمده حاشیه های بسیار جالبی داشته است. اما نکته بارز این است که ظهور، ادامه بقا و به روزشدن ویروس در کنار روش مقابله با آن در کل تردیدهای جدی را در طیف گسترده ای از جوامع از مردم عادی تا متخصصان پزشکی و حتی سیاستمداران موجب شده است. «تام کلیفورد» تحلیلگر آمریکایی مرکز پژوهشی گلوبال ریسرچ معتقد است بنا بر آمار سازمان جهانی بهداشت تا سال قبل ویروس آنفلوآنزا هر ساله 5 میلیون نفر را مبتلا می کرد و موجب مرگ بیش از 650 هزار نفر در جهان می شد اما آمار این تعداد کشته توجهات در سطحی فراتر از بحث های تخصصی پزشکی را درگیر نمی کرد حال معلوم نیست چگونه است که امسال ویروس کرونا از ژانویه سال 2020 به مهمترین خبر رسانه های جهان تبدیل شده است. در حالی که شیوه های انتشار آنفلوآنزا و کرونا مشابه است و از همان ابتدا تاکید می شد که آنفلوانزا بسیار کشنده تر از کووید 19 است اما به نظر می رسد رسانه ها تنها به علت تمرکز بر نام ووهان چین به عنوان منشا بیماری بر آن بسیار مانور می دهند. اگرچه به اعتقاد این نویسنده نکته مهم و متمایز کننده کرونا، نهفتگی دوهفته ای آن است اما اینکه ووهان به عنوان مرکز بزرگ و مهم حمل و نقل در چین به عنوان کانون بیماری جلوه کند بسیار اهمیت داشت. این خط مشی رسانه ای موجب شد تا نام ووهان و چین به عنوان موتور اقتصاد جهان هم ردیف بیماری های مرگباری همچون ابولا و زیکا به صورتی نرم در اذهان افکار عمومی مردم جهان حک شود. همه این اتفاقات در حالی در رسانه ها پیگیری و بزرگنمایی می شوند که مردم و خیابان های ووهان یا پکن در وضعیتی معمولی تر از بسیاری از پایتخت های غربی به حیات خود ادامه می دهند. از دست رفتن جان انسان ها در هر کشوری دردناک است و در کل شاید بخشی از پیامدهای بیماری کووید 19 بر سلامت انسان ها قابل مشاهده باشد؛ اما این داستان بخش های پنهانی زیادی در خود دارد و تاریخ مشخص خواهد کرد که چرا و چگونه ویروس کرونا به عرصه اجتماع و سیاست پا گذاشت و چه چیزی را نصیب قدرت ها به ویژه بانی آن کرد؟ پایان/
۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 7792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =