مافیای واقعی همان مردم هستند!

باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی به مساله واردات خودرو موجود نامرئی مافیا در بازار خودرو ایران پرداخت.

به گزارش تحریریه، باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی با عنوان "مافیای واردات خودرو دوباره فعال شد/ چه کسانی به مجلس و دولت فشار می‌آورند؟" به مساله واردات خودرو پرداخت و مدعی شد که مافیای خودرو در حال اعمال فشار بر مجلس برای آزادسازی واردات خودرو است.

از نگاه این منطق تحلیلی، هر کسی که به خاطر یک کنش اقتصادی سود برده و منتفع شود لاجرم مافیا است و اگر کسی بخواهد واردات خودرو انجام دهد، حتی اگر در حد چند ده هزار دستگاه در سال متعلق به دهها و صدها واردکننده باشد باز هم با یک مافیا مواجه هستیم. مهم هم نیست که بازار داخل بیش از 1 میلیون دستگاه نیاز داشته و این اعداد به نسبت بازار خودرو موضوعیت ندارد.

جالب اینکه در این گزارش قید شده است که واردات خودرو در دوره هایی که انجام می شد باعث فشار بر خودروسازان داخلی بوده است! یعنی در حد همان چند ده هزار دستگاه که هیچگاه بیش از 10 درصد بازار داخل نبوده سبب رنجش خودروسازان داخلی بوده است.

در این گزارش اشاره نشده است که خودروسازان داخلی در سایه حمایت 40 ساله کار مردم را از رنجش گذرانده و به خاک و خون کشیده اند. خودروسازانی که هنوز از پلتفرم های دهه 1980 میلادی استفاده کرده و محصولات خود را با کیفیتی بدتر از 30 سال پیش و با قیمت خودروهای روز دنیا تحویل مردم می دهند. البته اگر تحویل بدهند!

خودروسازان داخلی در سایه عدم رقابت؛ یک بازار سوپرانحصاری ایجاد کرده و حتی به قوانین عادی کشور هم عمل نمی کنند. هم در بورس عرضه شده اند و هم به سهامداران آنها اجازه اعمال مدیریت داده نمی شود. هم دولتی هستند و هم نیستند.

حقوق های بالای 100 میلیون تومانی مدیران آنها در کنار بازار انحصاری بیرحم کنونی نیز نتوانسته آنها را راضی کند و شرکت هایی ورشکسته و زیانده محسوب می شوند.

باید به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که خود را در جستجوی مافیا به زحمت نیافکنید؛ مافیایی که به نمایندگان مردم فشار می آورد تا واردات خود را آزاد کنند؛ مردمی هستند که آنها را راهی مجلس کرده و از آنها انتظار پیگیری مشکلات ملی را دارند.

از سال 2030 میلادی در اکثر کشورهای دنیا تولید خودروهای بنزینی و دیزلی که با احتراق درونی کار می کنند ممنوع شده و صرفا خودروهای برقی تولید خواهد شد. آیا ایران خودرو و سایپا می خواهند پراید و پژو 405 برقی تولید کنند؟

پایان/

۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 7932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • email@gmail.com IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      5 0
      تا وقتی که ...در کشورمون وجود داره و همه کاره مملکت باشه، اوضاعمون روزبه روز بدتر میشه و هیچ امیدی هم به بهبود وضعیت مردم نیست و نخواهد بود.