نقش معاون اقتصادی رئیس جمهور در گران شدن دوباره آهن!

قیمت آهن که پس از ورود مجلس در مدار کاهش قرار گرفته بود، پس از جلسه محمد نهاوندیان با تولیدکنندگان فولاد مجددا افزایشی شد.

به گزارش تحریریه، درحالیکه پس از ورود مجلس به داستان آشفته بازار آهن شاهد کاهش قیمتها بودیم، اما پس از اتفاقات دیروز روند بازار برگشت خورد و قیمتها حدود 15 درصد در یک روز افزایش پیدا کرد.

محمد نهاندیان معاون اقتصادی ویژه رئیس جمهور که نقش ویژه ای در تصمیم گیری های دولت دارد دو بار با فولادسازان جلسه داشت و شیوه ای نامه جدیدی را با هماهنگی ستاد اقتصادی دولت اعلام کرد. درحالیکه انتظار می رفت دولت اختیارات بی حد و حصر فولادسازان که قیمت محصولات رانتی خود را بیش از قیمت های جهانی در بازار افزایش داده اند محدود کرده و قدمی برای اصلاح بازار بردارد، اما اتفاقات بعدی نشان داد که سرنخ ذینفعان آشفته بازار صنعت فولاد را باید در جاهایی فراتر از شرکت های بزرگ فولادی کشور جست و جو کرد.

دولت متاثر از ورود مجلس به ماجرا وعده داده بود که قیمت میلگرد به زیر 10 هزار تومان برسد، اما داستان به یک باره به گونه دیگری رقم خورد و اعلام قیمت برای پایه شمش در معاملات فردای بورس کالا(سه شنبه 11 آذر)، در بورس بالاتر از نرخ کنونی در بازار آزاد باعث شد تا فروش ها بسته شود.

بر مبنای شیوه‌نامه جدید؛ ۸۰ درصد میانگین هفته قبل نرخ منطقه‌ای CIS ضرب در میانگین موزون هفتگی نرخ حواله ها با دلار نیمایی محاسبه خواهد شد.

این شیوه نامه قرار بود تا پایان هفته جاری تدوین و برای اجرا آماده شود، اما به یک باره و از روز دوشنبه قیمت ورق بدون توجه به شیوه‌نامه جدید اعلام شد. نتیجه این سیاست استفاده بزرگترین فولادساز ایران از شرایط بود، زیرا ورق‌های خود را به‌جای دوشنبه در روز سه‌شنبه عرضه کرد.

این بار نیز سیاست اعلامی دولت با میدان داری محد نهاندیان با آنچه در کف بازار اتفاق افتاد در تضاد کامل بود و معلوم نیست که چرا دولت در به قاعده شدن تحولات بازار؛ در خوشبینانه ترین حالت؛ بی تفاوت عمل می کند.

پایان/

۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 7941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =