ترفند چندوجهی رژیم صهیونیستی برای کنترل انرژی خلیج فارس

احیای طرح خط لوله نفت ایلات – اشکلون از سوی امارات و رژیم صهیونیستی سودهای اقتصادی برای این رژیم و زیان‌های بسیاری برای امنیت ملی کشورهای عربی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش تحریریه، شبکه اطلاعاتی النباء عراق نوشت، از سال ۱۹۴۸ رژیم صهیونیستی همواره تلاش کرده است جایگزینی برای انتقال نفت و گاز از کانال سوئز پیدا کند. هدف از این اقدام، تبدیل رژیم اسرائیل به مرکز انرژی منطقه و حلقه ارتباط بین شرق و غرب است.

پروژه خط لوله نفت ایلات-اشکلون در سال‌های دهه ۶۰ میلادی و در دوران حکومت محمدرضا شاه پهلوی بین ایران و رژیم اسرائیل شکل گرفت. این پروژه قرار بود نفت خام ایران را از طریق سرزمین‌های اشغال شده به اروپا منتقل کند. وقوع انقلاب اسلامی در ایران اجرای این پروژه را متوقف کرد. اکنون رژیم پس از عادی‌سازی روابط با امارات به دنبال احیای این طرح است.

 با وجود اینکه این طرح پیامدهای خطرناکی برای امنیت ملی عربی دارد بازهم این رژیم برای به کنترل درآوردن تجارت انرژی در منطقه و پیش بردن سیاست‌های نفتی و سرمایه‌گذاری خود شتاب می‌کند.

بیستم اکتبر سال ۲۰۲۰ یک هیات اماراتی وارد فرودگاه بن گوریون شد. یک روز پس از آن شرکت خطوط نفت رژیم اسرائیل اعلام کرد یک توافق برای انتقال نفت از امارات به اروپا به ارزش حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار امضا شده است که از سال آینده میلادی اجرایی خواهد شد.

گزارش نشریه «فارین پارلیسی» نشان می‌دهد که رژیم اسرائیل از طریق این طرح می‌خواهد ۱۲ تا ۱۷ درصد از تجارت جهانی نفت را که از طریق کانال سوئر صورت می‌گیرد در کنترل خود در آورد. رسانه‌های این رژیم هم برای پیشبرد طرح از مسائلی مانند کاهش زمان انتقال انرژی از کشورهای عربی به اروپا، فراهم شدن انرژی ارزان، قدرت و ظرفیت ایستگاه‌ها و انبارهای نفت اشکلون و ایلات برای استقبال از نفتکش‌ها و مواردی از این دست سخن به میان می‌آورند.

رژیم اسرائیل طی ماه‌های اخیر برای پیشرفت طرح احیای خطوط نفت ایلات – اشکلون و راضی سازی کشورهای عربی برای سرمایه‌گذاری در این طرح توجیه‌های بسیاری آورده است. پس از توافق رژیم اسرائیل و امارات اکنون نوبت عربستان است که گام بعدی را بردارد و شاید سفر مخفیانه اخیر نتانیاهو به عربستان هم به خاطر بررسی این موضوع بوده باشد.

گزارش روزنامه العربی الجدید چاپ لندن نشان می‌دهد، رژیم اسرائیل امیدوار است با توسعه خطوط نفت ایلات – اشکلون و ارتباط آن با نفت و گاز کشورهای عربی سرمایه‌گذاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را در این خطوط جذب کند. این رژیم برای پیش‌بردن طرح خود از هزینه‌های انتقال انرژی از طریق تنگه های هرمز و باب المندب و مسائل امنیتی مربوط به آن سخن به میان می‌آورد تا کشورهای عربی را با خود همراه کند.

نصر عبدالکریم استاد اقتصاد دانشگاه عربی آمریکا هشتم اکتبر ۲۰۲۰ به تارنمای عربی پست گفت، رویکرد رژیم اسرائیل برای احیای خطوط نفت ایلات – اشکلون فراتر از ابعاد اقتصادی است. این موضوع دارای ابعاد راهبردی است که هدف اسرائیل از آن حضور در منطقه است. این موضوع سبب می‌شود تل آویو منابع گازی و آبی شرق مدیترانه و خطوط نقل و انتقالات را در کنترل خود داشته باشد و در نقشه منطقه جایگاه متمایزی داشته باشد.

عواد ابو عواد پژوهشگر مرکز پژوهش‌های اسرائیلی القدس می‌گوید، خط انتقال نفت ایلات - اشکلون در سال‌های نخست برای اسرائیل ۳ میلیارد دلار و پس از سپری شدن ۷ سال سالیانه ۱۰ میلیادر دلار سودآوری خواهد داشت.

 وازیت رابینا نویسنده اسرائیلی در تحلیل توافق امارات و اسرائیل معتقد است، این توافق امکانات مهمی را در بر دارد و پیش‌بینی می‌شود این موضوع بر روی اقتصاد اسرائیل تاثیر داشته باشد و ۸۰۰ میلیون دلار عوارض عبور انرژی از لوله‌های نفت نصیب اسرائیل شود.

عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل خطراتی به دنبال خواهد داشت. محمد عصمت نویسنده مصری می‌گوید، مصیبت بارتر از طرح عادی سازی مجانی روابط کشورهای عربی با رژیم اسرائیل آن است که نظام های پوشالی عربی از ابعاد و پیامدهای این موضوع بر روی امنیت ملی مصر و کشورهای عربی اطلاع ندارند. 

پایان/

۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۱
کد خبر: 8007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =