مدیرعامل ایمیدرو سوال های اصلی را نشنید و به سوال های نپرسیده پاسخ داد!

وجیه الله جعفری بدون اشاره به وضعیت تولید ناچیز در صنعت مس کشور به مساله اکتشاف های جدید اشاره کرد که سوال کارشناسان نبوده است.

پس از انتشار گزارش های مستند و مستدل در تحریریه درباره مدیریت نامناسب در صنعت مس ایران که باعث شده است علیرغم دارا بودن هشتمین ذخایر مس جهان در بین 30 تولیدکننده اصلی جایگاهی نداشته باشیم، انتظار می رفت مدیران ارشد در وزارت صمت و ملی مس با پاسخ های مستدل به بحث ورود کرده و یا بهتر از آن؛ با پذیرش واقعیت اثبات شده، از تمام دانش و توان ایرانی برای جبران عقب ماندگی های کنونی استفاده می کردند. اما اظهارات اخیر وجیه الله جعفری در جلسه بررسی طرح های توسعه مس که گفت: "شرکت ملی مس 29 طرح با سرمایه گذاری بیش از 2 میلیارد یورو (ارزی) و 30 هزار میلیارد تومان (ریالی) در حال اجرا دارد که اشتغال مناسبی را ایجاد خواهد کرد... شرکت ملی مس اکنون در 6 استان، فعالیت اکتشافی انجام می دهد که باید تحرک بیشتری صورت گیرد... طرح جامع ملی مس درحال تدوین است." نشان داد که متاسفانه بحث های طرح شده توسط جعفری، حاشیه ای بوده و به اصل موضوع مربوط نیست.

مشکل صنعت مس ایران در درجه نخست؛ اکتشاف نیست، کمااینکه در حوزه امتشاف همین الان هم در جایگاه مهمی در جهان مس قرار داریم و رتبه هشتم را از آن خود کرده ایم. بلکه مشکل صنعت مس ایران مدیریت نابهره ور کنونی است که در نقش احتکارگر بزرک ظاهر شده که نتیجه آن عدم توان استفاده توسط بخش رانتی خصولتی و منع بخش مردمی از بهره برداری از معادن کنونی کشور است.

فقر دانش مدیریتی و عدم شفافیت کافی در مجموعه مس کشور با بازی تکراری "تدوین طرح جامع مس" که در بین مدیران هزینه زای ایرانی عمری به درازای 3 دهه داشته و بخشی نیست که دارای چند طرح جامع بدون مبنای روشن با امر واقع نباشد، حل نمی شود. و متاسفانه می توان گفت که نوعی تظاهر به انجام کار است و نه خود کار.

انتظار می رفت که مدیرعامل ایمیدرو و سایر مدیران حوزه مس؛ کارشناسانه با گزارش های تحریریه برخورد کرده و از باز کردن سرفصل های تبلیغاتی و غیرفنی خودداری کنند.

پایان/

۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۴
کد خبر: 8147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =