ترامپ و دوگانه بازدارندگی و هراس از ایران

مهمترین ابزار دونالد ترامپ در دوره چهار ساله زمامداری تشدید تحریم در چارچوب کارزار «فشار حداکثری» بود که هنوز هم به آن باور دارد. تحولات منطقه بیش از آنکه نشانه ای از تمایل وی به جنگ باشد، آمیزه ای از دو فاکتور «بازدارندگی» و «هراس» از واکنش‌های تهران است.

به گزارش تحریریه، اظهارات تند مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران همزمان با نخستین سالروز شهادت سردار سلیمانی و به موازات آن افزایش حضور نظامیان امریکا در آب های خلیج فارس بر گمانه زنی ها درباره رویارویی احتمالی ایران و آمریکا افزوده است. در کنار تمدید حضور ناو هواپیمابر آمریکایی «یواس‌اس نیمیتز» در خلیج فارس و پرواز بمب‌افکن‌های «بی ۵۲» آمریکایی در این پهنه آبی، حملات موشکی به منطقه سبز بغداد در مجاورت سفارت آمریکا نیز خبرساز و به موضوع پرتنش دیگر تبدیل شده است.

از چند روز پیش از سالروز شهادت سردار سلیمانی تا به امروز، مقامات ارشد نظامی کشورمان دائما این اقدام غیرقانونی و تروریستی آمریکا را زیر سوال برده و صراحتا از «انتقام سخت» سخن به میان می آورند. اظهارت شدیداللحن اخیر سردار «حسین دهقان» مشاور رهبری در حوزه صنایع دفاع و امیر سرتیپ «قادر رحیم زاده» ​جانشین قرارگاه پدافند هوایی در این راستا قابل ارزیابی هستند اما موضع گیری سردار «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه در مراسم نخستین سالگرد سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در دانشگاه تهران انعکاس گسترده ای در سطح جهان یافت. او در سخنانی اظهار داشت «مسیر نیروی قدس و مقاومت با شیطنت های که آمریکا می کند، تغییر نمی کند؛ ممکن است از داخل خانه تان پاسخ جنایت تان را بدهند.»

در ارتباط با حملات موشکی از سوی گروه های ناشناس به منطقه سبز بغداد نیز همان طور که انتظار می رفت، مقامات کاخ سفید انگشت اتهام خود را به سوی ایران نشانه رفته اند اما مسئولان جمهوری اسلامی این حملات را توطئه رژیم صهیونیستی ارزیابی می کنند که با هدف کشاندن آمریکا به رویارویی نظامی با ایران برنامه ریزی و اجرا شده است. البته این اولین بار نیست که اسراییل چنین تاکتیکی را پیاده می کند. حملات مکرر به مواضع ایران در سوریه، اقدامات خرابکارانه و انفجار در سایت هسته ای نطنز و چند ماه پس از آن، شهادت «محسن فخری زاده» دانشمند برجسته هسته ای کشورمان همگی اقداماتی بودند که با هدف تحریک ایران به آغاز جنگ تمام عیار انجام گرفتند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و برخی سران دول عربی منطقه قصد دارند تا قبل از پایان دولت ترامپ، آتش افروزی کرده و جنگی تمام عیار بین تهران و واشنگتن شکل دهند. البته مقامات جمهوری اسلامی شیطنت دشمن را درک کرده و تا کنون در زمین دشمنان بازی نکرده اند.

خودداری ایران از بازی در زمینی که دشمن آماده کرده به معنی کوتاه آمدن در برابر آنها نیست. جمهوری اسلامی ایران در دوره حکمرانی دولت ستیزه جوی ترامپ بارها نشان داده وقتی پای امنیت و منافع ملی ایران به میان کشیده شود، صبر راهبردی تهران پایان می یابد. نمونه آن سرنگونی پهپاد «گلوبال هاوک» آمریکا از سوی ایران و  حملات موشکی به «عین الاسد» پایگاه نظامیان امریکا در عراق در پی شهادت سردار سلیمانی بود.

محور عبری- عربی منطقه در حالی طی دو هفته مانده به پایان دولت ترامپ نسبت به رویارویی نظامی ایران و آمریکا امیدوارند که تجربه، عکس آن را ثابت کرده است. حملات موشکی به تاسیسات نفتی آرامکو، داستان ادامه دار توقیف نفت کش ها، انفجار چند نفتکش در بندر فجیره و رخدادهایی از این دست نیز نتوانست ترامپ را متقاعد به رویارویی نظامی با ایران کند.

ترامپ به عنوان یک شخص تاجر و معامله گر از هزینه های گیر افتادن در باتلاقی دیگر و آغاز جنگ تمام عیار آن هم با کشور قدرتمندی چون ایران آگاه است. پس از ترور شهید فخری زاده که همانند روزهای اخیر بازار گمانه زنی ها راجع به جنگ ایران و آمریکا داغ بود، اندیشکده «بروکینگز» در گزارشی تحلیلی تاکید کرد «ایران شاید در درگیری مقطعی شکست بخورد اما در جنگ‌ بلندمدت و تمام عیار پیروز میدان است».

از طرف دیگر ترامپ حتی تلاش دارد تا در روزهای آخر دولت خود یکی از شعارهای انتخاباتی چهار سال قبل خود را در زمینه کاهش حضور نظامیان آمریکا در خارج از این کشور اجرایی کند. از این رو با یک سری جابجایی مهره ها در پنتاگون از جمله برکناری «جیمز متیس» وزیر دفاع قبلی و انتصاب ««کریستوفر میلر» به دلیل اطاعت پذیری او از رییس جمهور، بستر را برای خروج نیمی از نظامیان آمریکا در عراق و اقغانستان هموار کرد.

هر چند برخی تحلیلگران معتقدند ترامپ در روزهای پایانی دولت خود به دلایلی چون دشوار ساختن راه بازگشت دولت بایدن به برجام، پیچیده تر کردن بحران های خاورمیانه، انحراف افکار عمومی داخلی از شکست در انتخابات، اعلام شرایط فوق العاده برای ماندن در قدرت و غیره، جنگی با ایران ترتیب خواهد داد اما این فرضیه از واقعیت به دور است.

مهمترین ابزاری که ترامپ در دوره چهار ساله زمامداری از آن علیه ایران بهره برد، تشدید تحریم در چارچوب کارزار «فشار حداکثری» بود. او به رغم ناکامی های مکرر در صحن شورای امنیت و سازمان ملل، هنوز هم به کارآمدی این ابزار کهنه و فرسوده باور دارد. بنابراین حضور نظامیان آمریکایی بیش از آنکه نشانه ای از جنگ باشد، آمیزه ای از دو فاکتور «بازدارندگی» و «هراس» است که از نگرانی جدی کاخ سفید از اقدام تلافی‌جویانه ایران همزمان با سالگرد شهادت سردار سلیمانی نشان دارد.

پایان/

۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 8233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =