بورس سقوط کرد؛ دعوت کننده مردم به بورس سکوت

"ذکر مصیبت‌خوان‌ها در بورس باید کنار بروند زیرا ایام شادی مردم است"، "سود بلندمدت بورس از همه بازارها بیشتر است"، "مردم به اظهارنظرهای منفی درباره آینده بورس توجه نکنند" و "مردم برای سود بلند مدت، سهام‌های عدالت خود را نگه دارند" از جمله اظهارنظرهای آقامحمدی برای دعوت به سرمایه گذاری مردم در بورس بود که به دفعات متعدد در رسانه ملی پخش می‌شد.

به گزارش تحریریه، ابتدای سال ۹۹ بود که علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصاحت نظام، شبکه‌های تلویزیونی را قُرق کرده بود و مردم را به سرمایه گذاری در بورس دعوت می‌کرد."ذکر مصیبت‌خوان‌ها در بورس باید کنار بروند زیرا ایام شادی مردم است"، "سود بلندمدت بورس از همه بازارها بیشتر است"، "مردم به اظهارنظرهای منفی درباره آینده بورس توجه نکنند" و "مردم برای سود بلند مدت، سهام‌های عدالت خود را نگه دارند" از جمله اظهارنظرهای آقامحمدی برای دعوت به سرمایه گذاری مردم در بورس بود که به دفعات متعدد در رسانه ملی پخش می‌شد.

حالا پس از گذشت چندماه از دعوت‌های مکرر آقامحمدی و دوستان دولتی او، سرمایه های مردم در بورس با ضرری شدید همراه شده است، به عنوان نمونه حتی صندوق پالایش یکم به خلاف وعده مسئولان مبنی بر سود، با ضرر ۵۰ درصدی مواجه شده است.

فارغ از نقش پررنگ و غیرقابل انکار دولت در به وجود آمدن آشفتگی بی‌حدوحصر بازار سرمایه، بخشی از انتقادات متوجه علی آقامحمدی می‌باشد.او که برای دعوت مردم به سرمایه گذاری در بورس از شبکه‌ای به شبکه تلویزیونی دیگر می رفت اکنون از زمان سقوط آزاد شاخص بورس و پودر شدن سرمایه های مردم، کلامی درباره بورس در رسانه ملی سخن نگفته تا از زیربار مسئولیت‌پذیری شانه خالی کند و عملا مردم را با سرمایه‌های از دست رفته تنها گذارد.

آقامحمدی از جمله مسئولانی است که در طول ۴۰ سال گذشته، همواره دارای مسئولیت‌های مختلف در عرصه‌های مختلف و بی‌ربط(!) بوده است؛ زمانی قائم مقام و معاونت سیاسی صداوسیما را برعهده داشته، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره باشگاه استقلال و معاون نظارت و هماهنگی در سیاستهای اقتصادی ، علمی و فرهنگی معاون اول رئیس جمهور در دولت دهم از جمله برخی سوابق او طی سالیان گذشته بوده است.

نکته جالب توجه این است که او ارتباط خوبی با تمامی دولت‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی نیز داشته است؛ روزگاری یار نزدیک لاریجانی در صداوسیما بوده، در انتخابات ۸۴ از هاشمی رفسنجانی حمایت کرد، در دولت احمدی نژاد پست می‌گیرد و روزی دیگر نماینده اسحاق جهانگیری هنگام بازبینی قراردادهای IPC می‌شود.

به عقیده کارشناسان، نمره بخش بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی آقامحمدی، مردودی است اما او -مثل تعداد دیگری از مدیران- با وجود کارنامه خالی، نه تنها از چرخه مدیریت جمهوری اسلامی خارج نمی‌شود بلکه در مرز ۷۰ سالگی، از دستان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، حکم جدید و مهمی ‌می‌گیرد، بدون آنکه پاسخگوی عملکرد گذشته خود باشد!

حکم انتصاب پرانتقاد محسن رضایی برای آقامحمدی به سمت «ریاست کمیسیون تلفیق سیاست‌های کلی برنامه هفتم» در حالی صادر شده که این عضو مجمع تشخیص، به صورت همزمان دبیر کمیسیون نظارت، رئیس کمیسیون علمی-راهبردی چشم‌انداز مجمع تشخیص و دبیر هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام می‌باشد.

آقامحمدی همچنین در سال‌های گذشته نقش پررنگی در حوزه گسترش خصوصی سازی‌ها و بازبینی قراردادهای نفتی IPC داشته که از قضا این حوزه‌ها نیز مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است اما بازهم خبری از پاسخگویی این کارگزار جمهوری اسلامی نمی‌باشد!

علی جعفری، فعال رسانه‌ای انقلاب با اشاره به انتصاب تازه محسن رضایی، آقامحمدی را یکی از چهره‌های منفی میان نیروهای انقلاب توصیف و یاسر جبرائیلی نیز در انتقاد به این انتصاب، آقامحمدی را مصیبتی برای کشور عنوان کرد.

به هر حال پیش از اینکه آقامحمدی به سمت‌های مختلف منصوب شود، بایست نسبت به عملکرد گذشته خود خداقل در عرصه‌های اقتصادی و البته بورس، پاسخگو باشد هرچند که از بین رفتن اعتماد و سرمایه مردم طی ماه‌های گذشته در بازار سرمایه با هیچ توجیهی جبران‌پذیر نیست.

منبع: 598

پایان/

۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
کد خبر: 8370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ظفر IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
      1 0
      سلام آقای آقامحمدی نفست از جای کرمی در میاد بورس مردم را بیچاره کرد مردم بین ۷تا۸۰۰۰تومان در هر سهم ضرر کردند مردم پول تهیه جهیزیه وازدوج فرزندانشان را در بورس سرمایه گذاری کردند بورس چقدر باید رشد کند تا جبران هر سهم را تا ۸۰۰۰تومان برای هر سهم جبران کند حالا دولت میگه بورس خصوصی است آیا پالایش ودارایکم هم خصوصی است شما بین مردم نیستید که چه ضربه ای به اطمینان مردم زده شده است
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
      2 0
      مملکت چند دهه است سقوط کرده باید به کی فرمان سکوت داد؟؟؟
    • رضا IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
      0 0
      ۵ ماهه خواب نداریم سرمایه امون رفت دام بود اشتباه کردیم