هدیه ناخواسته بایدن به ایران

«جو بایدن» در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود با مواضع پکن و مسکو تهاجمی برخورد کرد و نشان داد که مسیر پرچالشی را علیه چین و روسیه در پیش خواهد گرفت.

به گزارش تحریریه، به نوشته تارنمای «مارکت واچ» سخنان جو بایدن در روز یکشنبه گذشته اولین نشانه‌ها را مبنی بر عدم تغییر سیاست‌های ایالات متحده در قبال چین و ایران مشخص کرد. وی در مصاحبه تلویزیونی با سی‌بی‌اس آمریکا، نخستین مصاحبه تلویزیونی خود از ماه گذشته تاکنون را انجام داد و در آن تاکید کرد که تحریم‌ها علیه ایران را بر نمی‌دارد تا به این وسیله تهران را به میز مذاکره در مورد توافق هسته‌ای بازگرداند.

طبق گزارش این شبکه آمریکایی، این در حالی است که آیت‌الله«علی خامنه‌ای» رهبر عالی ایران قبل از صحبت‌های بایدن هشدار داده بود که تا زمان لغو تحریم‌های اقتصادی، ایران مذاکره را شروع نخواهد کرد.

بایدن همچنین گفت که با چین درگیر نخواهد شد اما این کشور باید برای «رقابت شدید» با ایالات‌متحده آماده باشد.

بایدن افزود: «شی جین پینگ»  رئیس جمهوری چین فردی با گرایش‌های دموکراتیک نیست و به همین دلیل او از زمان تحلیف با جین ‌پینگ که زمانی او را «اوباش» نامید، صحبت نکرده‌ است.

اظهارات وی یک روز پس از آن صورت گرفت که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت که وی به همتای چینی خود هشدار داده بود که پکن باید به دلیل نقض حقوق بشر و سوء‌استفاده از سیستم بین‌المللی به واشنگتن پاسخگو باشد.

از طرفی، موضوعی که انتظار می‌رود بایدن سخت‌گیرانه‌تر از ترامپ باشد، سیاست ایالات متحده در قبال روسیه است. اندکی پس از تحلیف و پس از اولین تماس تلفنی بایدن با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، بایدن گفت که نسبت به شرایط الکسی ناوالنی ابراز نگرانی کرده‌ است. شخصی که به تازگی پس از بازگشت از آلمان تحت درمان ناشی از مسمومیت بود و به 3 سال حبس محکوم شد.

در تابستان و وقتی که این منتقد سرشناس کرملین به دلیل مسمومیت در ‌آستانه مرگ قرار گرفت، تنشی جدی بین مسکو و واشنگتن ایجاد شد.

نکته مهم در موضع گیری های بایدن علیه چین، روسیه و ایران این است که برخی از این اهداف در تناقض با طراحی اولیه خود قرار دارند و مانعه الجمع به شمار می روند. فشار بر چین و روسیه عملا به معنای ایجاد حوزه فعالیت بیشتر برای ایران است و انگیزه پکن و مسکو را برای کمک به ایران در کاهش آثار تحریم های اقتصادی آمریکا بیشتر می کند. در واقع بایدن در حال اهدای هدیه ای ناخواسته به ایران است.

پایان/

۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
کد خبر: 8613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      5 4
      بدرستی معلوم است حقوق بشر بهانه است تا با این اهرم فشار هم این دو کشور را مطیع خود کند وبعد سر مسائل ایران آنان را بسوی خویش بکشاند بدون دادن باجی به آن دو و نیاوردن نامی از ایران در درجه بندی اهمیت راهبردی آمریکا به این جهت است که مسائل ایران را در ظاهر به سطح آن دو کشور نکشاند و کشور سومی را در اهمیت مخالفت راهبردی خویش قرار ندهد و عملا چالشهایش را بیشتر نکند
    • حقدوست IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      8 3
      امریکا چه راحت مجموعه اعمال شیطانی و غیر قانونی از کودتا تا تحریم و تهدید و جنگ و تجاوز و تروریسم و تبلیغ و استخدام مزدور و بی ثبات کردن کشور را برای سلطه جهانی خود انجام میدهد و به راحتی جلوی چشم مردم دنیا وارونه سازی میکند و دروغ میگوید ، امریکا هزاران اعمال جنایت کارانه و غیر قانونی انجام میدهد زیرا در حال از دست دادن برتری و رقابت پذیری خود است و گناه بزرگ چین هم پیشی گرفتن از امریکاست مثل ایران که در منطقه همین وضعیت را دارد و امریکا مجبور میشود ایران را تروریست بنامد و روزانه صدها دروغ علیه ایران بسازد بلکه با اقدامات غیر قانونی و کثیف بتواند جلوی رشد و پیشرفت و قدرت قانونی ایران را بگیرد ان کشوری که باید پاسخگو باشد امریکاست و به زودی تاوان اینهمه فساد و ظلم و زور و دروغگویی و جنگ و تجاوز و ملیونها خونی که ریخته پس میدهد و با طناب دروغین حقوق بشر خودش باید دارش بزنند ، امریکا عامل تمام فساد و جنایات در روی کره زمین است و هنوز هم فکر میکند با پشتوانه هزاران رسانه تبلیغات چی و کشور های نوکر و مزدور بله قربان گو میتواند فساد و جنایت کند و با دروغ خود را دنوکراسی و حقوق بشر جا بزند
    • علی IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      11 0
      امیدی به چین و روسیه نیست و این اشتباه استراتژیک ایران است
      • احمدی IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
        0 4
        پس امید به امریکا و اسرائیل است معلومه در شورای امنیت چه کشورهای از ایران حمایت میکنند
    • علی.. IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      0 3
      این جواب اون ساده لوحان است که خیال میکنند این سگ ازسگ پیشین بهتراست دراصل نه ازعمل کردترامپ نارازی نیست بلکه استقبال هم میکنه وراجیها که موقع انتخابات کرد برای رای مردم بود وگر نه سگ زردبرادرشغال است بایدان نادانهاکه درمیان مسعولین دولتی هم کم نیستن