دولت روحانی 8 سال به مردم دروغ گفت

یک اقتصاددان معتقد است متاسفانه حدود 8 سال است که این دولت با دروغگویی به مردم با شعار برجام تمام شد  و حالا که نفس های آخر را می کشد، به تکاپو افتاده بلکه به ذهن مردم تزریق کند که عملکردش خوب بوده است.

به گزارش تحریریه، تولید کنندگان و فعالان در حوزه معدن از زمانی که تحریم های نفتی به اوج خود رسید بیشتر در کانون توجه قرار گرفتند، نیم نگاهی به فعل او انفعالات بخش معدن نشان می دهد تعداد پروانه های بخش اکتشاف صادر شده امسال نسبت به سال ۹۸ رشد ۱۳ درصدی داشته و طی این مدت شاخص های اشتغال و پروانه و غیره سیر صعودی یافته است.

ایران در منطقه جغرافیایی خود در بخش میانی کمربند کوهزایی آلپ - هیمالیا قرار دارد که از باختر اروپا آغاز و پس از گذر از ترکیه، ایران ، افغانستان تا تبت و نزدیکی برمه و اندونزی ادامه دارد.

قرار گیری در این کمربند که مرز برخورد دو ابرقاره اصلی کره زمین بوده و ۱۵٪ ذخایر این کمربند شناخته شده دنیا را در خود جای داده، سبب گردیده تا ایران سرزمینی مستعد و از نظر توان معدنی پر استعداد باشد.

ایران جزو ۱۵ قدرت معدنی جهان

ایران با حدود ۶۸ نوع ماده معدنی، ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ بیلیون تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته است و بر روی کمربند مس، طلا و سنگ‌آهن دنیا قرار گرفته که آرزوی هر کشوری است که چنین ذخایری را در خود داشته باشد تا بتواند از محل فعال کردن آن توسعه کشور خود را رقم بزند.

کشف معدن طلا در نهاوند به عیار رسیده

محمد بشیر یوسفی، رئیس سازمان نظام مهندسی استان همدان همدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: ۲۸۰  معدن در استان همدان شناسایی شده و همدان انواع مواد معدنی چون آهن، سرب آندالوزیت، سیلیمانیت، فلدسپات، سیلیس، گارنت، دولومیت، انواع سنگ آهک، مرمریت، تراورتن، گابرو، گرانیت خاکستری، هورنفلس، کروندم، رزکوارتز، بنتونیت، پامیس، گچ، مارن، شیل، خاک صنعتی، چینی، کیانیت، پگماتیک، میکا، آرن گرانیتی، خاک رس، مس، گرانیت سبز، تالک شیست، کردیریت را در خود جای داده است.

وی افزود: در شهرستان نهاوند نیز محدوده طلا مشخص شده که این اکتشاف طلا به مس است که یک مرحله آن انجام شده و به عیار رسیده است.

یوسفی تاکید کرد: فرآوری مواد معدنی در استان همدان تکمیل نیست اما خوب پیش رفته و در حال حاضر در کشف آهن فقط برای آهن اسفنجی به خارج از استان فرستاده می شود و بقیه مراحل در استان انجام می شود.

همدان در آستانه قطب فروسیلیس کشور

محمد خاکی، معاون صنعت و معدن استان همدان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: یکی از معضلات در معادن  خام فروشی است که با حمایتهای صورت گرفته بیشتر مواد استخراج شده از معادن استان فرآوری و سپس روانه بازار مصرف می شود.

وی افزود: امسال ۱۴ پروانه بهره برداری برای معدن صادر کردیم که این روند افزایشی است و استخراج  معادن از ۱۲ میلیون تن به ۲۰ تن رسیده است.

معاون صنعت و معدن استان همدان تاکید کرد: افزایش ظزفیت تولید در همدان را داشته ایم و سعی کردیم فراوری را در استان انجام دهیم که همدان در آستانه قطب فروسیلیس کشور قرار دارد و از تمام استانها سیلیس برای فرآوری به همدان می آورند و در شهرستان ملایر انجام می شود.

وی ادامه داد: همدان حدود ۲ میلیارد تن از ذخیره ۶۰ میلیارد تنی اکتشاف شده کشور را داراست و با حمایت دولت در برخی معادن مانند شن و ماسه، سنگ آهک، سنگ آهن، فلدسپات و فروسیلیس چرخه فرآوری ما تقریبا کامل است و با احداث ۲ واحد صنعتی دولومیت در این زمینه نیز چرخه فرآوری کامل می شود.

سوء مدیریت در دولت خام فروشی را رقم زد

عبدالمجید شیخی، اقتصاد دان ایرانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ایران یک کشور معدن خیز است و در اصل نفت یکی از معادن کشور است.

وی افزود: طبق برآوردهایی که تا به امروز از ذخایر ثبت و ضبط شده کارشناسان ارائه دادند با اینکه یک درصد جمعیت دنیا در ایران است، ولی حدود 10 درصد منابع انرژی و معدنی و کانی های فلزی و غیر فلزی را در اختیار داریم و به اتم کلام خداوند نعمت های زیادی به این ملت عطا کرده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به آیه قرآن که می فرماید: ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ این از سوء مدیریت قوه مجریه است که به این همه استعداد و دستور قرآن به باروری استعدادها بی توجه است، چنان که قوه مجریه لایقی داشتیم و در تمام ابعاد نظامی ، امنیتی ، سیاسی ،فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و همه ابعاد قدرت بلامنازع ایجاد می کرد در حقیقت قوه بازدارندگی ما را در برابر جنگ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و امنیتی و نظامی بالا می برد و مانع تجاوز دشمنان در تمام ابعاد می شود.

وی ادامه داد: یکی از این استعدادهای فرو گذاشته ، استعدادهای معدنی است که متاسفانه حدود 8 سال است که این دولت با دروغگویی به مردم با شعار برجام تمام شد  و حالا که نفس های آخر را می کشد، به تکاپو افتاده بلکه به ذهن مردم تزریق کند که عملکردش خوب بوده، در حالیکه خام فروشی معادن و نفت و محصولات کشاورزی و کانی های فلزی و غیر فلزی و حتی خدمات (صدور خدمات نیروی کار غیر ماهر) که همگی نشان دهنده عملکرد سوء دولت حسن روحانی است.

شیخی بیان کرد: دولت 8سال فرصت را سوخت و این ظرفیت ها را بارور نکرد و به طور کلی جلوگیری از خام فروشی مستلزم وجود یک برنامه منسجم برای تکمیل زنجیره تولید است، چرا که در این سالها تولید رها شد علیرغم اینکه که امام خامنه ای بارها فرموند که رونق و جهش تولید باید فرا راه ما باشد اما توجهی به این حوزه نشد.

اقتصاددان ایرانی گفت: برای تکمیل زنجیر تولید پیاده سازی برنامه تنظیم بازار باید باشد، که دولت به تمام معنا برنامه ای برای تنظیم بازار در دو طرف عرضه و تقاضا ندارد، یعنی ثمره فقدان برنامه جامع تنظیم بازار برای تمام کالاهای اساسی که استعداد تولید فرآوری و صادراتش را داریم و از طرفی برای تمام کالاهای ضروری مورد نیاز سبد مصرفی خانوار ، تنظیم بازار وجود ندارد و ثمره فقدان تنظیم بازار باعث نوسانات شدید قیمت ها و کمبود یا پر بود و یا پدیده فصلی بودن تولید یا عرضه محصولات می شویم.

استاد دانشگاه اظهارداشت: در کلیت فقدان برنامه تنظیم بازار نتیجه اش نوسانات مقدار و قیمت در بازار است و فقدان یک الگو ذخیره سازی برای کالاها و خدماتی است که مواجه با پدیده فصلی بودن هستند چه در عرضه و چه در تقاضا.

شیخی افزود: خام فروشی به این معناست که ارزش افزوده ای حتی تا هزار درصد به جیب بیگانه می رود و از جیب مردم ما قاپیده می شود که عامل این خام فروشی خود دولت است، یعنی سوء مدیریت در دولت و رها کردن و بلد نبودن اقتصاد،و عدم اعتقاد به اقتصاد اسلامی و دنباله روی این دولت از منویات منسوخ به زباله دان تاریخ پیوسته اقتصاد سرمایه داری و ربوی است.

منبع: دانا

پایان/

۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 8669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی GB ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      1 1
      لعنت بر این دولت .. دولتی که با دروغ سر کار امد و با دورغ تمام شد . خدایش همه اینها باید محاکمه شوند .
    • 11 US ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      0 0
      باور کنید مردم x هستند ولی نه اینقدر دیگه . مذکرات ایران وامریکا با خواست رهبری از زمان احمدی نژاد شروع شد هر دولت دیگری هم بغیر از این دولت میامد بناچار باید این مسیر را طی می کرد ونه غیر از این
    • احمدعلی IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      1 0
      روحانی و تیمش از دوران فتحعلی شاه هم عقب ترند، فقط از لحاظ دروغ خیلی پیشرفته اند.
    • ناشناس IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      0 0
      راستگو ترین دولت ، دولت دکتر روحانی بوده است ، از خدا بترسید!
    • IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      1 0
      دولت مردم در بورس بیچاره کرد
    • علی IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      1 0
      بر پدرشان لعنت که مردم ایران را با این همه ثروت های ملی به گدایی انداختند . خیار شده کیلوی ۱۸ تومن و موز ۶۵ تومن و روغن مایع هم خیر سرشان گیر نمیاد .!
    • ناشناس IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
      0 0
      به قول امام (ره) شما گه از اداره کردن یک نانوایی هم عاجزید . تز های عجیب و غریب امثال شما باعث بدبختیهای امروز ما است . لااقل یکبار با خودتان صادق باشید وفارغ از جب و بغض های سیاسی کلاهتان را قاضی کنید . درآمدهای دولت احمدی نژاد و قیمت نفت را با الان مقایسه کنید .