رویکرد جو بایدن در جهان عرب، آیا تصاویر قتل خاشقچی بن سلمان را ساقط می کند؟

تلاش «جو بایدن» برای تغییر سیاست آمریکا در روابط با عربستان نشان می دهد که اشتباهاتی در این روابط وجود داشت و اکنون عربستان و دیگر کشورهای عربی باید تغییراتی را در زمینه سیاست های داخلی و منطقه ای خود ایجاد کنند.

به گزارش تحریریه، عبدالباری عطوان تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در «یوتیوب» به موضوع سیاست های «جو بایدن» به حکام کشورهای عربی پرداخت. او گفت، «جین ساکی» سخنگوی کاخ سفید با اظهارات خود یک بمب سنگین تمام عیاری را درباره مسائل خاورمیانه منفجر کرد. او درباره روابط آمریکا با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و به ویژه عربستان صحبت کرد. او گفت جو بایدن فقط گفت وگوهایی را با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان آغاز خواهد کرد. او هرگز با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان گفت وگو نمی کند.

به اعتقاد این تحلیلگر جهان عرب، این یک پیام بسیار مهم و خطرناکی است که می گوید اوضاع عربستان اکنون فرق کرده و زندان ها آکنده از علمای دین، اساتید دانشگاه ها و مخالفان است. بایدن که در آمریکا به قدرت رسیده تاکید دارد فقط با سلمان به عبدالعزیز پادشاه عربستان تعامل می کند. «ما می خواهیم روابط با عربستان را کنترل کنیم. این نشان می دهد که او بی خیال روابط با عربستان شده است. این در حالی است عربستان از زمان ملک «عبدالعزیز» هم‌پیمان اساسی آمریکا به شمار می رفت».

طبق نظر عطوان چنین رویکردی نشان می دهد که در روابط دو طرف اشتباهاتی وجود داشته است. این اشتباهات به این دلیل است که در واقع ملک سلمان کشور را اداره نمی کند. مهار روابط یعنی اینکه او تنها با ملک سلمان روابط خواهد داشت و این پیام را ارسال خواهد کرد که تغییر کنید. ما چند سال روابط با محمد بن سلمان را آزمودیم. او اشتباهات بزرگی را مرتکب شد. یکی از این اشتباهات آغاز حمله نظامی به یمن است.

وی گفت: اقدام بایدن این پیام را به سعودی ها می رساند که اگر می خواهید با ما رابطه داشته باشید با سیاست ما همراه شوید و به جنگ در یمن پایان دهید. جنگ در یمن یک مصیبت راهبردی است که باید به آن پایان داد و به شما هیچ سلاحی نخواهیم داد که در این جنگ استفاده کنید.

از نظر این کارشناس، یک پیام دیگر واشنگتن این است که باید پرونده ترور «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی را گشود. رئیس «سی آی ای» گفته است که ما اسناد و تصاویری را در این زمینه در اختیار داریم که آنها را فاش خواهیم ساخت.

عطوان به نقل از مقامات آمریکایی به حکام عربی گفت: داستان روابط ما با شما این است که شما باید به حقوق بشر در کشورتان احترام بگذارید و اصلاحاتی را آغاز کنید. این تنها درباره عربستان نیست بلکه شامل همه کشورهای عربی منطقه حاشیه خلیج فارس از جمله امارات، بحرین، قطر و کویت هم می شود. بایدن تنها دو هفته پس از آغاز به کار خود در کاخ سفید خواستار پایان دادن به جنگ یمن شد و او برای نجات عربستان از اشتباهاتش و رهایی این کشور از باتلاق یمن تلاش می کند.

براساس این تحلیل، چهره و اعتبار آمریکا به دلیل سیاست های «ترامپ» در جهان خدشه دار و ویران شد. اکنون هژمونی آمریکا از دست رفته است. شرایط هم تغییر کرده است  پس کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم باید تغییر کنند. دوران نفت در حال به پایان رسیدن است. بازی عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم اسرائیل در حال رنگ باختن است پس کشورهای عربی باید روابط خود را با مردم خود عادی سازند.  

پایان/

۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 8700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =