پیام پنهان انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان چیست؟

یک نشریه لبنانی نوشت: انفجار کشتی رژیم صهیونیستی در دریای عمان که از بندر الدمام عربستان آمده بود نه تنها ارتباط ریاض با این رژیم را بر ملاء کرد، بلکه نشان داد کشتی های اسرائیلی دیگر در امنیت نخواهند بود.

به گزارش تحریریه تارنمای لبنانی «النشره» نوشت در یک رویداد بی سابقه یک کشتی اسرائیلی که از بندر الدمام عربستان راهی سنگاپور بود دچار انفجار شد. در ظاهر ادعا شده است که این کشتی ماموریت تجاری داشت، اما در باطن موضوع، چیری دیگری است.

عربستان توافق صلحی با رژیم اسرائیل امضا نکرده و حتی اگر هم امضا کرده آن را به طور رسمی اعلام نمی کند. با توجه به اینکه در بسیاری از قوانین اساسی و منشورهای نظام های عربی از رژیم اسرائیل به عنوان دشمن نام برده می شود ورود کشتی رژیم اسرائیل به بندر الدمام سعودی در تعارض با این منشورها قرار دارد.

این موضوع نشان می دهد که روابط واقعی این دو رژیم بر پایه دشمنی نیست، بلکه آنها دارای روابط سری صمیمانه ای بوده و هستند که در دوره «محمد بن سلمان» به اوج خود رسیده است. این روابط در واقع فراتر از همه سطوح روابط کشورهای عربی با رژیم اسرائیل است. از این رو این انفجار یک جنبه از ابعاد همکاری دو طرف را نمایان ساخته است.

به نوشته النشره، اسرائیلی ها اطلاعات مربوط به انفجار این کشتی را به صورت تدریجی و قطره چکانی اعلام کردند. آنها نخست با وجود آگاهی کامل از انفجار این کشتی، این انفجار را تکذیب کردند و در ادامه ماهیت این کشتی و انفجار را با تردیدهایی همراه و سپس اعتراف کردند که این کشتی اسرائیلی بود. آنها اعلام داشتند که این کشتی منفجر شد اما دلیل این موضوع را اعلام نکردند. در ادامه «نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم، ایران را متهم کرد و در ادامه به بهانه انتقام منطقه ریف جنوبی دمشق را هدف قرار داد. همه این مسائل نشان دهنده آشفتگی رژیم اسرائیل از این رویداد و بغرنج بودن رفتارهای آن است. 

طبق این گزارش، وزارت امور خارجه ایران در یک موضع گیری رسمی اتهام های نتانیاهو درباره نقش ایران در این حادثه را نادرست خواند و امنیت خلیج فارس را برای ایران مهم به شمار آورد. انفجار این کشتی بیانگر این است که امنیت منطقه در دوره حساسی که آمریکا به دنبال اجرایی سازی راهبرد خروج از خاورمیانه به سوی خاور دور است وارد مرحله تازه ای شده است. ایران خود را مسوول دفاع از سواحل و خطوط مواصلاتی در دو سوی تنگنه هرمز و سراسر خلیج فارس می داند. مانوری هایی که پیش از این در منطقه صورت گرفته در همین راستا است و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم باید این موضوع را درک کنند که وارد کردن رژیم صهیونیستی به حیات خلوت خانه به منزله شعله ور شدن آتش در اتاق های خانه آن ها است. 

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» هم در بخشی از گزارش خود به قلم «عبدالباری عطوان»این تحولات را عاملی برای نگرانی بیشتر رژیم اسرائیل از قدرت یابی محور مقاومت به رهبری ایران دانست و افزود: از این رو، سردمداران این رژیم تلاش می کنند نگرانی و ترس را از طریق ائتلاف سازی با عربستان، امارات و بحرین به کشورهای حاشیه خلیج فارس منتقل کنند. انفجار کشتی رژیم صهیونیستی این پیام هشدار آمیز را به اسرائیل ارسال کرده است که آب های دریای عمان، باب المندب و خلیج فارس دیگر برای کشتی های این رژیم امن نخواهد بود.

پایان/

۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
کد خبر: 8841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =