رونق بازار سهام با بسته کمک های مالی جدید

پس از تصویب بسته ۱.۹ تریلیون دلاری کنگره برای مقابله با اثرات اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا، معاملات آتی سهام با افزایش معاملات و رکورد شاخص معاملاتی «داو جونز» آغاز شد.

به گزارش تحریریه، عملکرد بین «نزدک» سهام فناوری و شاخص داو در روز چهارشنبه گذشته باز هم متفاوت بود، اولی رکورد بالاتری را ثبت کرد در حالی که دومی در نقطه‌ای پایین‌تر از خط افقی به کار خود پایان داد. بخش انرژی و مالی دوره‌ای منجر به سود شاخص S&P ۵۰۰ شد و عملکرد آن نسبت به سهام و فناوری بهتر بود.

در همین حال، مجلس نمایندگان ایالات‌متحده در بعد از ظهر چهارشنبه بسته حمایت اقتصادی ۱.۹ تریلیون دلاری برای مقابله با ویروس کرونا را تصویب کرد. بسته‌ای که برپایه آن ۱۴۰۰ دلار محرک اقتصادی برای اکثر آمریکایی‌ها در نظر گرفته می‌شود، مزایای بیکاری در این بسته تا اوایل ماه سپتامبر  ۳۰۰ دلار در هفته افزایش یافته و ۳۵۰ میلیارد دلار نیز به سایر ایالت‌ها، بخش‌ها و قبایل اختصاص می‌یابد.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا آماده است تا این بسته کمک‌های دولتی را به سرعت در سنا امضا کند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نتایج این لایحه عظیم با توجه به قانون حمایت‌های ۲.۲ تریلیون دلاری که در ابتدای شیوع بیماری کرونا در سال گذشته تصویب شد، به سرعت در اقتصاد انعکاس می‌یابد.

«یان شفردسون» اقتصاددان ارشد اقتصاد مرکز تحقیقاتی پانتئون در یادداشتی روز چهارشنبه نوشت: «فوری‌ترین تاثیر در داده‌های اقتصاد کلان مربوط به میزان فروش خرده فروشی خواهد بود، جایی که بخشی از ۴۱۰ میلیارد دلار پرداخت مستقیم در گزارش های ماه مارس و به ویژه آوریل پدیدار می‌شود. ما همچنین انتظار یک واکنش سریع از ایالت‌ها، محلات و مناطق غیرشهری را داریم (هرچند این واکنش به سرعت داده های فروش خرده فروشی نیست)؛ جایی که از ۳۵۰ میلیارد دلار حمایت مستقیم دولت فدرال در کنار ۱۳۰ میلیارد دلار برای حمایت از مدارس استفاده خواهند کرد. بودجه ۱۳۰ میلیارد دلاری برای استخدام مجدد برخی از ۱.۳ میلیون نفری است که از زمان ابتلا به بیماری کرونا از این بخش کنار گذاشته شده‌اند.

محرک ۱۴۰۰ دلاری احتمالا تاثیر مستقیمی بر بازارهای سهام خواهد داشت. در اوایل این هفته، استراتژیست‌های «گلدمن ساکس» پیش‌بینی خود را از تقاضای خانگی سهام{سرمایه گذاری اشخاص حقیقی} در سال جاری از ۱۰۰ میلیارد دلار به ۳۵۰ میلیارد دلار افزایش دادند. موضوعی که منعکس کننده رشد سریع اقتصادی و نرخ بهره بالاتر از آنچه قبلا تصور شده بود، است.  

دیگر متخصصان نیز در این زمینه اتفاق نظر دارند. «کلیف هوج» مدیر ارشد شرکت سرمایه‌گذاری «کورنرستون ولث» در ایمیلی  روز چهارشنبه اظهار داشت: با توجه به این که طبق مطالعات بیشترین نرخ پس‌انداز شخصی ۲۰.۵ درصد است، انتظار ما این است که بخشی از پول محرک، راه خود را به سوی سهام‌ها باز می‌کند. آخرین بار جریان‌های پولی به بخش‌های پرریسک‌تری اما با رشد بالا از بازار همچون ردیت حرکت کرد، بنابراین دیدن چیزی مشابه آن هیچکس را متعجب نخواهد کرد.

پایان/

۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 8928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =